با وجود گذشت بیش از ۱۰۰۰ روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید بورس همچنان روزهای پر تلاطمی را سپری می‌کند. بازار سرمایه این روزها در شرایطی با بحران رو به رو شده است .
کد خبر: ۸۶۷۳۷۳۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  با وجود گذشت بیش از 1000 روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید بورس همچنان روزهای پر تلاطمی را سپری می‌کند. بازار سرمایه این روزها در شرایطی با بحران رو به رو شده، که تا دو ماه پیش و به دلیل جو روانی ناشی از اعلام خبر اجرای برجام در مسیر صعود قرار داشت. اما رفته رفته با مشخص شدن بی فایده بودن برجام برای تسریع در روند مبادلات تجاری و بانکی، بازار سرمایه بار دیگر به روزهای بد گذشته خود بازگشت. اوضاع بد بورس که از رکود عمیق 1000 روز گذشته نشات گرفته، بیش از همه عوامل به بی برنامگی دولت در حوزه اقتصاد و تمرکز بیش از حد دولتمردان به مذاکرات هسته ای باز می گردد. عده ای از کارشناسان معتقدند که اگر دولتمردان اوضاع بازار سرمایه را به برجام گره نمی زدند بورس می توانست روزهای بهتری را در دولت حسن روحانی تجربه کند.

به اذعان رسانه های حامی دولت ، گردش سهام در بورس تهران در 2 ماهه پایانی سال 94 بیش از 5 برابر سال قبل بوده که با توجه به برداشته نشدن تحریمها و رخ ندادن اتفاقات بنیادی در صورتهای مالی شرکتها بیانگر 5 برابر شدن سفته بازی و بورس بازی افراطی است. این امر در حالی روی می دهد که بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ در بورس تهران از نبود نقدینگی و مشکلات متعدد در جهت تامین سرمایه در گردش رنج می برند و جریانی هماهنگ با دولت نقدینگی فراوانی را در بورس بدون هدف به گردش در آورده و در گروههای مختلف می چرخاند. همین گردش بدون توجیه باعث رشد 20 هزار واحدی شاخص بورس بصورت حبابی پس از اعلام اجرایی شدن برجام بوده است

اما یکی از صنایعی که این روزها حال و روز چندان خوشی در بازار سرمایه ندارد، صنعت برق است. صنعت برق همواره از صنایع مهم و سودآور بازار سرمایه به شمار می رفت اما در حدود سه سال گذشته نتوانسته در مسیر مناسبی قرار گیرد و حالا اکثر شرکتهای وابسته به صنعت برق ضرر ده شده اند. بررسی وضعیت شرکتهای مرتبط با صنعت برق در بازار سرمایه نشان می دهد که 31 درصد از شرکتهای این گروه با کاهش فروش مواجه شده اند.

60 درصد شرکتهای برقی هم با کاهش سود خالص مواجه شده اند که بیشترین کاهش سود خالص در لامپ پارس شهاب و به میزان 62 درصد گزارش شده است. همچنین 40 درصد شرکتهای این گروه در مقطع 9 ماهه اقدام به کاهش پیش بینی سود سالیانه کرده و تعدیل منفی ارایه کرده اند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که 40 درصد از شرکتهای این گروه کاهش تولید داشته اند که بیشترین میزان کاهش در تولیدی شهید قندی و به میزان 38.09 درصد ثبت شده است.با این شرایط باید دید بازار سرمایه در یک سال پایانی دولت روحانی می تواند از این وضعیت خارج شود یا خیر.

ارسال نظرات