دکتر مقدس‌علی در گفت‌وگو با بسیج؛

حمایت از پژوهش‌ها و فناوری حوزه سلول‌های بنیادی ضروری است

مسئول گروه تحقیقات كلیه پژوهشكده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت: در حوزه پژوهش و فناوری سلول‌های بنیادی نیازمند تصمیم‌گیری کلان هستیم تا در این تکنولوژی عقب نمانیم.
کد خبر: ۸۶۷۳۷۲۳
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴

دكتر رضا مقدس‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در بحث درمان بیماران کلیوی به ویژه در سطح استان مرکزی که از نظر شیوع این بیماری جزو استان‌های رتبه‌دار در سطح کشور است اظهار داشت: درب مرکز تحقیقاتی رویان بر روی تمامی مراکز تحقیقاتی باز است و اگر بتوانیم با مراکز تحقیقاتی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی و همکاران بیمارستانی ارتباط داشته باشیم بسیار خرسند می‌شویم.

مسئول گروه تحقیقات كلیه پژوهشكده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: اگر نخبگان علمی ایده‌هایی داشته باشند بی‌تردید مورد استقبال مرکز تحقیقات رویان خواهند بود و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های مشترک را بیشتر کنیم.

وی در پاسخ به جایگاه ایران در بخش تحقیقات بیماری‌های کلیوی در دنیا گفت: پژوهشکده رویان با توجه به عرصه فعالیت‌های علمی و پژوهشی که دنبال می‌کند در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است ولی متاسفانه در مقایسه با دنیا شاید بتوان گفت قابل قیاس نیستیم.

دکتر مقدس‌علی با اشاره به حمایت‌های دولت از پزوهش‌ها و تحقیقات مراکز علمی در سطح دنیا گفت: در دنیا به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بودجه‌های درخور توجهی تخصیص می‌دهند و امکانات بیشتری را در اختیار دارند و در ایران با توجه به حجم فضا، امکانات، بودجه و نیروی پژوهشی توانمند که در اختیار داریم نمی‌توانیم پاسخ‌گوی تمام بیماری‌ها باشیم.

مسئول گروه تحقیقات كلیه پژوهشكده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان در ادامه گفت: هر یک از بیماری‌ها خود به تنهایی از پیچیدگی برخوردار هستند که نیازمند فضا و صرف بودجه برایتحقیقات و پژوهش است از این‌رو مرکز رویان نمی‌تواند تنها متولی باشد باید مراکز شهرستانی و دانشگاهی نیز حضور پیدا کنند و با همکاری و تعامل بیشتر بتوانیم در افق نهایت نزدیک به 10 سال آینده در بحث سلول درمانی به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

وی افزود: چند سالی است که ستاد سلول‌های بنیادی در معاونت فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار شده در گروه‌های مختلف سازماندهی‌های بسیار خوبی را انجام داده و از نخبگان علمی شهرستانی نیز در این کارگروه‌ها بهره گرفته‌اند و امیدواریم در این مدت باقی مانده (7 سال آینده) اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهیم.

دکتر مقدس‌علی ادامه داد: شاید در بحث دارویی در کشورهای منطقه شناخته شده نباشیم ولی کشورهای دیگر مرکز تحقیقات رویان را می‌شناسند و دنیا نیز توانمندی ما را در بحث سلول‌های بنیادی شاهد است ولی با یک مرکز شاید نتوانیم به هدف خود برسیم، اگر در این مدت نتوانیم جایگاه در خور شان کشور پیدا کنیم ممکن است در این تکنولوژی نیز عقب بمانیم و شاید مهندسی معکوس نیز پاسخگو نباشد.

مسئول گروه تحقیقات كلیه پژوهشكده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان بیان کرد: تصمیم گیری کلانی نیازمند هستیم، متاسفانه در کنگره‌های مختلف مطالعات بسیاری تحت عنوان سلول‌های بنیادی شاهد هستیم ولی متاسفانه ضعیف هستند و این گونه نباشد که هر کسی یک استم سل را کشت کند و ارائه دهد این امور دردی از بیماران و کشور دوا نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بایستی از بالا کلان ببینند و سرمایه‌گذاری مناسبی را انجام دهند، ایده‌ها را جمع آوری کنیم تا عقب نمانیم، با بودجه‌هایی که تخصیص می‌دهند نمی‌توان کاری انجام داد ولی خوشبختانه در رویان استراتژی‌های خاصی داریم که تا به امروز کار را پیش برده‌ایم ولی به دلیل گستردگی نیازمند فضای بیشتر و پژوهشگران بیشتری هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات