حال وخیم رسانه های یزد هر روز بدتر از دیروز!

مدیرعامل اولین خانه مطبوعات یزد استعفا داد!

مدیرعامل خانه مطبوعات استان یزد که اولین خانه مطبوعات کشور است با استعفا از سمت خود، از آنجا که نتوانسته کاری در خور شأن اصحاب رسانه و خبرنگاران واقعی استان یزد انجام دهد، اظهار شرمساری کرد.
کد خبر: ۸۶۷۳۶۶۵
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود میرجلیلی اظهار داشت: خانه مطبوعات استان یزد نخستین خانه مطبوعاتی بود که در کشور به ثبت قانونی رسید، اما متاسفانه نزدیک به سه سال است که به صورت غیرقانونی، هیأت مدیره آن مشغول به کار است و به بهانه‌های مختلف انتخابات برگزار نشده است.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، مجمع عمومی برگزار شد و اساسنامه ارسالی از سوی وزارت ارشاد که در همه استان‌های کشور یکسان است، در استان یزد نیز مصوب شد و به ثبت مراجع قانونی رسید، بنابراین باید انتخابات بر اساس این اساسنامه مصوب شده، برگزار شود، اما متاسفانه عده‌ای که منافعشان در تفرقه و متحد نبودن رسانه‌هاست، به بهانه‌های مختلف از برگزاری انتخابات جلوگیری کردند.

میرجلیلی بیان کرد: این اساسنامه به مدت شش ماه در سایت وزارت ارشاد قرار گرفت و درخواست شده بود هرگونه پیشنهاد یا انتقادی به منظور اصلاح، ارسال شود و پس از آن همه درخواست‌ها و پیشنهادها جمع‌بندی و اسناسنامه کلی برای تشکیل مجمع عمومی خانه مطبوعات در سراسر کشور و مصوب شدن مجمع عمومی ارسال شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان یزد افزود: با توجه به اینکه در این اساسنامه باید شغل اصلی فعالان رسانه مشخص شده، حتما رسانه باشد، در استان یزد با کارشکنی به برگزاری انتخابات پرداختند هر چند در این استان، مدیران مسئول نشریات محلی و سرپرستان روزنامه‌های کثیرالانتشار استثنا شدند.

* به دلیل دخالت‌های غیرقانونی در هیچ‌یک از جلسات هیأت مدیره خانه مطبوعات شرکت نکردم

میرجلیلی خاطرنشان کرد: با توجه به دخالت‌های عده‌ای به صورت غیرقانونی در فعالیت‌های غیرقانونی که در خانه مطبوعات استان یزد صورت می‌گرفت از یک سال و نیم گذشته در هیچ‌یک از جلسات هیأت مدیره شرکت نکردم و تاکنون نیز به جز این مصاحبه، هیچ کجا از عنوان قانونی مدیرعاملی خانه مطبوعات استان یزد استفاده نکردم، زیرا همواره شرمنده دوستان مطبوعات محلی و اصحاب رسانه بودم که حتی از پیگیری پیش‌پا افتاده‌ترین کارها نیز عاجز بودم و عده‌ای به صورت غیرقانونی فعالیت‌های مدیرعامل را آنگونه که خود می‌خواستند، انجام می‌دادند و متاسفانه خطاب‌های نامه‌ها نیز به آن افراد صورت می‌گرفت.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته هیچ نماینده‌ای از استان یزد در نمایشگاه حضور نیافت که بعد از پیگیری از وزارت ارشاد مشخص شد که نامه‌ای به همه استان‌ها ارسال شده، اما در استان یزد این نامه توسط مدیرکل ارشاد خطاب به روسای غیرقانونی و نه مدیرعامل خانه مطبوعات ارسال شده بود که هیچگونه اطلاع‌رسانی نیز انجام نگرفت و حتی خبرنگاران برای بازدید از نمایشگاه نیز اعزام نشدند.

میرجلیلی تاکید کرد: متاسفانه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید با وجود امیدها و وعده‌هایی که داده شد و تقاضاهایی که رسانه‌ها داشتند، در زمینه فعالیت خبری بدترین شکل موجود اتفاق افتاد به عنوان مثال در سال گذشته چندین مسئول دولتی به استان یزد سفر کردند که در سه مورد از سفر وزرا، هیچ رسانه‌ای برای پوشش برنامه‌ها دعوت نشد، این در حالی است که هیچ اکیپ رسانه‌ای نیز از تهران آنها را همراهی نمی‌کرد و اصلا مشخص نشد هدف از سفر وزرا در یک موقعیت کاری برای چه بوده است.

* مدیران استان جایگاهی برای کار اطلاع‌رسانی قائل نیستند

وی افزود: وقتی هیچ اطلاع‌رسانی از سفرها و دستاوردهای آن صورت نمی‌گیرد، مردم چگونه در جریان فعالیت‌های انجام شده قرار گیرند و این جفایی است که عده‌ای از دولتمردان به عمد یا غیرعمد انجام می‌دهند.

میرجلیلی ادامه داد: بارها همایش‌های بزرگی در استان یزد برگزار شده که به نظر من تعداد آنها در نزدیک به سه سال گذشته بسیار بوده اما در زمینه اطلاع‌رسانی هیچ اقدامی صورت نگرفته، زیرا برای برگزارکنندگان، رسانه‌ای شدن برنامه مهم نبوده و حداقل از خبرگزاری‌ها نیز دعوت نشد.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: به نظر من این مشکلات به طرز نگاه مسئولان استان باز می‌گردد، زیرا در ارائه این عملکردها یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید مدنظر قرار گیرد، نحوه ارتباط آن دستگاه با افکار عمومی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجام شده است که به نظر من این موضوع تاکنون برای مسئولان مهم نبوده و از امکانات موجود در رسانه‌ها کمترین استفاده‌ها صورت گرفته است.

* توقف فعالیت شورای اطلاع‌رسانی استان یزد در 8 ماه گذشته

میرجلیلی یادآور شد: حتی در طول هشت ماه گذشته، شورای اطلاع‌رسانی استان نیز تشکیل نشده، در حالی که معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد خود مدیرمسئول یک نشریه است، انتظار بیشتری از این شورا وجود داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود اقدامات بسیار خوبی که در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به منظور شفاف‌سازی مبالغ یارانه‌های دولتی انجام شد که قابل تقدیر است، اما فعالیت خبرنگاری در این دولت نابود شد، به عنوان نمونه در استان یزد 11 خبرگزاری دارای نمایندگی و مجوز در استان یزد، شش سرپرست فاقد بیمه هستند و بیمه برخی از آنها نیز در همین دولت قطع شد و این در حالی است که بیش از 80 درصد فعالیت‌های خبری استان یزد توسط 11 خبرگزاری صورت می‌گیرد، ضمن اینکه از پنج خبرگزاری دیگر نیز دو نفر بیمه‌ای غیر از رسانه دارند.

میرجلیلی تصریح کرد: تاکنون هیچگونه حمایتی از خبرنگارانی که فعالیت اصلی آنها رسانه است، صورت نگرفته و به طور کلی بهتر است بگوییم خبرنگاران واقعی و اصحاب رسانه‌ای که فعالیت اصلی آنها تولید خبر و پوشش مراسم‌های استان است، بی‌سرپرست هستند و هیچ ارگان و نهادی از جمله اداره ارشاد هیچگونه حمایتی از آنها نداشته است.

وی اظهار داشت: اینگونه برخوردها باعث می‌شود تا رسانه‌ها نیز مانند دیگر نهادهای استان دچار بی‌انگیزگی و طی روند روزمرگی شوند و این امر به طور قطع افت شدید کار رسانه‌ای را نیز در استان به دنبال داشته است.

تیراژ درج شده در شناسنامه بسیاری از نشریات استان یزد واقعی نیست

میرجلیلی با اشاره به دیگر مشکلات و عدم شفافیت‌هایی که در استان یزد وجود دارد، بیان کرد: به عنوان نمونه نشریه‌ای در استان 900 نسخه منتشر کرده، اما در شناسنامه آن 9 هزار نسخه درج شده و بر اساس تعداد درج شده در شناسنامه نیز یارانه و کمک دولتی دریافت می‌کند.

وی عنوان کرد: نشریه‌ای در همین دولت مبلغ 307 میلیون تومان فقط در حوزه آگهی دولتی دریافت کرده، در حالی که حتی یک خبرنگار هم ندارد و تقاضا می‌کنم معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد که ارائه هرگونه یارانه را بر اساس تعداد کارکنان و اشتغال ایجاد شده، انجام دهند، زیرا فعالیت حرفه‌ای در امر رسانه نیازمند فعالیت افرادی در همین زمینه است و اینکه نشریه‌ای آگهی‌نامه باشد و بیش از 70 درصد مطالب آن آگهی و رپرتاژ و 30 درصد مطالب اقتباس شده از دیگر منابع بدون اجازه و ذکر منبع باشد، هیچ فایده‌ای برای فرهنگ عمومی ندارد.

میرجلیلی تصریح کرد: درج آمار غیرواقعی از تیراژ روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها در بسیاری از استان‌ها از جمله یزد سبب شده در حالی که برخی افراد روزنامه‌دار و نشریه‌دار مشغول شمردن صفرهای سودهای بانکی خود هستند، دیگر خبرنگارانی که حرفه اصلی آنها رسانه است و بیشترین بار فعالیت خبری استان را به دوش می‌کشند، در سختی به سر ببرند و حتی بیمه آنها نیز قطع شده و پرداخت حق بیمه فعلی نیز با توجه به دستمزدها از توان آنها خارج است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان یزد بیان کرد: این روند باعث نابودی کامل فعالیت‌ حرفه‌ای خبرنگاران آزاد و حرفه‌ای در کشور خواهد شد.

* 80 درصد نشریات یزد تک‌نفره اداره می‌شوند

وی ادامه داد: در استان یزد بیش از 80 درصد نشریات و رسانه‌های استان به صورت تک‌نفری اداره می‌شود و شخص مدیرمسئولان همه فعالیت‌ها از خبرنگاری تا صفحه‌آرایی و حتی توزیع را خود بر عهده دارند این در حالی است که علاوه بر آگهی‌های دولتی، یارانه نیز به این نشریات پرداخت می‌شود.

میرجلیلی تصریح کرد: هرچند اقدامات اصلاحی توسط آقای انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد قابل تقدیر است اما تاکنون هیچ تغییری در وضعیت معیشتی خبرنگاران صورت نگرفته و فعالیت شغلی آنها نیز به شدت متزلزل شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع قابل بررسی است، عنوان کرد: یکی از مصداق‌های بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی برای انجام کار خبرنگاری در استان یزد این است که استان یزد با داشتن چندین رشته مرتبط با رسانه و مطبوعات از کاردانی تا دکترا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، شاهد اشتغال هیچ‌یک از فارغ‌التحصیلان در هیچ‌یک از رسانه‌ها نیست و هیچ‌یک از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها هیچ تمایلی به کار در مطبوعات و رسانه‌های استان یزد ندارند که این جای سئوال دارد.

میرجلیلی خاطرنشان کرد: با توجه به تمام موارد ذکر شده و به رغم تلاش‌هایی که برای رسانه‌ها و حداقل خبرنگاران حرفه‌ای استان انجام دادم، به نتیجه‌ای نرسیدم به همین دلیل استعفای خود را اعلام می‌کنم.

فارس
ارسال نظرات