رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان با بیان اینکه قاچاق از مرزهای قانونی کشور صورت می‌گیرد، گفت: همه می‌دانند که این حجم از کالاهای قاچاقی که به کشور ما صورت می‌گیرد از راه‌های دشت و بیابان و کوه و جنگل نیست بلکه تمامی کالاهایی که بصورت قاچاق وارد کشور می‌شوند از طریق مرزهای قانونی کشور وارد بازار مصرف ایران می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۷۳۵۵۴
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور  با اشاره به وضعیت میوه‌های قاچاق در کشور اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر میزان میوه‌های قاچاق در سطح بازار بسیار کاهش یافته به جز یکی دو مورد مثل سیب و پرتقال مصری که آنها هم در بسته بندی‌‌ها و جعبه ‌های داخلی پنهان شده بود و از شیراز وارد میدان میوه و ترهبار تهران شده است.

وی در رابطه با راهکارهای موجود برای مبارزه با قاچاق میوه، بیان داشت: با وجودی که در کشور ما مرزهای بسیار طولانی وجود دارد اما عمده محصولاتی که بصورت قاچاق وارد کشور می شوند از یک یا دو گلوگاه صورت می‌گیرد که باید آنه‌ها را شناسایی کنیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ادامه داد: یقینا برای همه مشخص است که کامیون‌های حامل کالای قاچاق از دشت و بیابان و جنگل واردا ایران نمی شوند، از طرف دیگر راه‌های هوایی هم که صرفه اقتصادی برای واردات اینچنین ندارد بنابراین مشخص است که کالاهای قاچاق هم از همان مسیری که سایر کالاها به کشور وارد می‌شوند به داخل راه پیدا می‌کنند.

مهاجران با توجه به اینکه دستگاه‌هایی برای تشخیص اجناس داخل کانتیر وجود دارد که بخاطر بالا بودن قیمت آنها هنوز به کشور ما راه پیدا نکرده‌اند افزود: مقرر شده بود تا چنین دستگاه‌هایی را که همانند گیت‌های فرودگاهی عمل می کند در مرزهای ورودی کشور قرار دهند که بخاطر قیمت بالای این دستگاه‌ها فعلا چنین اتفاقی رخ نداده اما در صورت کارگزاری این دستگاه‌ها باالطبع مقادیر زیادی از کالاهای قاچاق کشف و شناسایی خواهند شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با اشاره به علل فاسد شدن میوه‌های شب عید عنوان کرد: در رابطه با این موضوع بهتر است تا کارشناسان دورهم جمع شوند و بایکدیگر راجع به علل این موضوع به بحث و گفتگو بپردازند چرا که توصیه من اندک و بی فایده خواهد بود.

وی افزود: با این حال قبل از شروع سال جدید پرتقال شرق مازندران که تامین کننده نیاز بازار شب عید است با قیمت بالایی به فروش رفت و انبار داران با حجم‌های بسیار بالایی شروع به ذخیره سازی کردند اما همین‌هایی که پرتقال ها را با قیمت بالا خریده بودند از بازار شناخت کافی را نداشتند و نمی دانستند که امسال دوبرابر میزان مصرف پرتقال تولید کرده‌ایم.

مهاجران با توجه به اینکه برای ذخیره‌سازی میوه بازار شب عید باید از وضعیت بازار شناخت کافی داشته باشیم عنوان کرد: اتفاقی که افتاد این بود پرتقال‌های شرق مازندران با قیمت 1800 تومان خریداری و ذخیره شد در حالی که همان پرتقال کیلویی 1000 تومان در غرب مازندران به فروش می‌رفت در نتیجه پرتقال‌های شرق مازندران به فروش نرفت و آنها که مجبور به ذخیره کردن میوه‌های خود بودند گرمی هوا و عدم بارش باران پوسیدگی این میوه‌ها را به اوج خود رساند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با اشاره به پوسیدگی و فاسد شدن پرتقال‌هایی که در سردخانه نگهداری می‌شدند نیز بیان داشت: وقتی پرتقالی وارد سرد خانه شده و هیچ اثر قارچی در آن بار وجود نداشته نشان از این دارد که تنها یک پرتقال قارچ زده و فاسد به بقیه پرتقال‌ها نیز سرایت کرده و کل بار فاسد شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه قیمت زردآلو نسبت به سال‌های گذشته از قیمت مناسب تری برخوردار است، خاطر نشان کرد: همه ساله قیمت نوبرانه زردآلو از 80 هزار تومان شروع می‌شد اما قیمت نوبرانه امسال زردآلو در تاریخ سابقه نداشت چرا که به 35 هزار تومان کاهش پیدا کرده بود؛ با اینحال قیمت فعلی زردآلو کیلویی 20 هزار تومان به فروش می‌رسد از طرفی دیگر چون باغات شهریار زیاد توسط سرما آسیب ندیده اند پیش مبینی ما اینست امسال نسبت به سال‌های قبل شاهد فراوانی زردآلو در بازار باشیم.

ارسال نظرات