خبرهای داغ:
این طبس است که مردمانش تشنگی بر لب دارند و دست به دامان مسؤولان کشوری هستند، طبس کویری بی‌آب مانند کودکی است که فریاد آب بر آورده و صدای او به آسمان بلند است، که ذخیره آب سد نهرین هم تمام شد.
کد خبر: ۸۶۷۳۵۱۱
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، سونامی خشک‌سالی آن‌چنان به جان شهر کویری طبس افتاده که هیچ‌چیز از درخت و باغ و چشمه و قنات و چاه گرفته تا ماهی و زنبور و حیات‌وحش و غیره از آسیب آن در امان نمانده‌اند.

اکنون بعد از 18 سال خشک‌سالی در این شهر کویری می‌گذرد، به هر طرف که نگاه کنیم، رد پای خشک‌سالی جایی عمیق بر جای گذاشته است.

خشک‌شدن قنات‌ها، از بین رفتن درختان، بیکاری کشاورزان و روی آوردن به شغل‌های کاذب، مهاجرت درصد قابل‌ توجهی از ساکنان روستاها تنها بخشی از پیامدهای خشک‌سالی مداوم در این شهر بوده است و اگر بخواهیم فقط فهرست‌وار به مسائل و مشکلات حاصل از خشک‌سالی و خسارت‌های آن در این شهر اشاره‌کنیم، مثنوی هفتاد منی خواهد شد که در نهایت نیز حق مطلب در آن ادا نشده است.

امسال آمارها حکایت از آن دارد که شهرستان طبس بیشترین میزان کاهش بارندگی را به نسبت سایر شهرهای کشور داشته است که در سال آبی 95 - 94 نزولات جوی 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است.

روال موجود منابع آب زیرزمینی طبس در آینده‌ای نه چندان دور به پایان خواهد رسید و بی‌شک تداوم حیات طبس منوط به جایگزینی منابع آبی و انتقال آب از سایر نقاط کشور به این شهرستان است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی پیش از این اعلام کرده بود: شهرستان طبس با 49 میلی‌متر بارندگی کمترین میزان بارش‌ها را در سال زراعی جاری داشته و بحرانی‌ترین شهرستان خراسان جنوبی طبس بوده که میزان بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت در این شهرستان 30 درصد کاهش داشته است.

حال این طبس است که مردمانش تشنگی بر لب دارند و دست به دامان مسؤولان کشوری هستند، طبس کویری بی‌آب مانند کودکی است که فریاد آب بر آورده و صدای او به آسمان بلند است.

* طبس سالانه حدود 6 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد

مدیر امور آب و فاضلاب شهری طبس صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما در منطقه کویری طبس بحث آب از مباحث روز است و به مسأله آب در اذهان مردم باید بسیار توجه شود و در سال جاری با توجه به کاهش بارندگی و کاهش نزولات جوی مسأله آب بیشتر مطرح شده است و به طور قطع در سال جاری در بحث کشاورزی و شهری مشکل آب خواهیم داشت.

علیرضا محمدزاده، تعداد مشترکان آب و فاضلاب طبس را 17 هزار و 200 نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد مشترک سالانه حدود 6 میلیون متر مکعب آب نیاز دارند که باید از طریق سد نهرین و چاه‌ های حفر شده شرکت آب و فاضلاب تأمین آب شود.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری 32 درصد آب مورد نیاز را از طریق تصفیه‌خانه سد نهرین تأمین کردیم که آبگیری بسیار کمتری نسبت به سال‌های گذشته داشته و در مجموع میزان بارندگی 32 میلی‌متر بوده است.

* کاهش 30 درصدی بارندگی در طبس نسبت به سال گذشته

مدیر امور آب و فاضلاب شهری طبسمیزان کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته را 30 درصد کمتر اعلام کرد و گفت: کمبود نزولات جوی سبب کمبود منابع آب حتی در بخش‌های زیرزمینی را شاهد خواهیم بود و ذخیره آب سد نهرین در سال جاری به صفر رسیده است و مابقی آب موجود در سد قابل برداشت نیست و مرده محسوب می‌شود و چراغ تصفیه‌خانه به خاموشی گرائیده است.

محمدزاده، تعداد حلقات چاه‌های آب زیر زمینی را 24 مورد اعلام داشت و ادامه داد: در تیر و مرداد 94 حداکثر مصرف 260 لیتر بر ثانیه بوده که در ما‌ه‌های گرم نیاز آبی در سال جاری به 280 لیتر بر ثانیه خواهد رسید و آب مورد نیاز باید از منابع زیر زمینی تأمین شود و با ظرفیتی که چاه‌های موجود دارند حداکثر توان ما 226 لیتر بر ثانیه است.

وی، میزان آب مصرفی در اردیبهشت ماه را 210 لیتر بر ثانیه اعلام کرد که در خرداد ماه 19 درصد، تیر ماه 20 درصد، مرداد ماه 16 درصد و شهریور ماه 8 درصد کمبود آب خواهیم داشت.

مدیر امور آب و فاضلاب شهری طبستعداد کولرهای آبی شهر طبس را 24 هزار عنوان کرد و افزود: کولرهای آبی روزانه معادل 8 میلیون لیتر آب را تبخیر می‌کند که این میزان معادل 400 لیتر در فصل گرما بوده و سرانه فضای سبز طبس بیش از دو برابر سرانه فضای سبز کشور است.

محمدزاده 75 درصد مصرف‌کنندگان را مشترکان خانگی دانست و گفت: به همین میزان یعنی 75 درصد آب استحصال شده را مشترکان خانگی مصرف می‌کنند که 63 درصد در حد الگوی مصرف استفاده و 37 درصد بیش از الگوی مصرف تا دو برابر و 8 درصد بیش از دو برابر آب مصرف می‌کنند.

وی با اعلام این موضوع که تنها راه خروج از بحران صرفه‌جویی است، خاطرنشان کرد: از همه توان خود برای عدم قطع آب استفاده خواهیم کرد و اگر قطع آب کنیم مردم دچار مشکل خواهند شد و مجبور هستیم فشار آب را کاهش دهیم و باید شهروندان هدر رفت آب در آب‌دهی فضای سبز و سایر موارد بهداشتی را گرفته تا از بحران گذر کنیم.

این مسؤول ادامه داد: جلساتی در طبس و بیرجند به دستور استاندار برگزار شده است و حتی کارگروه آب در طبس تشکیل شده و در خصوص منابع جدید آب اقداماتی صورت پذیرفته که تاکنون منابع جدید آبی کشف نشده است.

انتهای پیام/19

ارسال نظرات
پر بیننده ها