آیا می دانید که پیش از آن که به غلط معتقد باشیم که زبان بیگانه و استعماری انگلیسی موجبات پیشرفت کشور را فراهم می آورد، باید آرامش و امنیت روانی مغزهای جوان و نخبگان دانشگاهی تامین گردد؟
کد خبر: ۸۶۷۳۳۶۱
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجمع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، نسبت به اظهارات اخیر و مواضع وی درباره دانشجویان بورسیه واکنش نشان دادند.

در بخشی از این نامه آمده است: های غلط، منجر به سوگیری تاسف بار حضرتعالی در ماجرای سیاسی و غیراخلاقی بورسیه ها و دفاع از عملکرد فاجعه بار مدیران و وزرای علوم گردید. به یاد دارید که به عنوان مقام ریاست جمهوری حقوقدان "همه مردم ایران" بدون هیچ گونه بررسی منصفانه و با تکیه بر اطلاعات غلط، جمله "البورسیه و ما ادراک ما البورسیه" را به زبان آوردید؟ آیا زیبنده مقام ریاست جمهوری اسلامی است که در حد بازی های سیاسی نقش آفرینی نماید و با این نظر با آبروی نزدیک به 4000 نخبه جوان دانشگاهی و خانواده های آنان بازی کند و سرانجام پس از اعلام نظر نهادهای نظارتی مشخص گردد که این موضع گیری از اساس اشتباه بوده است؟ آیا شما رئیس جمهور این 4000 دانشجوی مظلوم بورسیه نبودید که آنها را بی گناه مورد هجمه قرار دادید؟ انتظار این بود که پس از مشخص شدن بی گناهی و قانونی بودن دانشجویان بورسیه از آنان دلجویی می کردید که جبران اشتباه می شد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب حجت الاسلام و المسلمین روحانی
رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
با عرض سلام و اهدا تحیات فائقه

همان گونه که مستحضرید یکی از شاخصه ها و اهداف مهم انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیان بدون لکنت انتقادات و پیشنهادهای مردم در مقابل زمامداران است. ما نیز بر آن شدیم تا در حوزه ای که احساس ضرورت می کنیم یعنی حوزه علم و فناوری و تولید علم، سخنان خود را با شما در میان بگذاریم.

اخیرا شنیده شده است که شما بر لزوم ترویج "زبان انگلیسی" به عنوان "زبان علم" برای "پیشرفت" علمی "میهن اسلامیمان" تاکید فرموده اید. لزوم یادگیری زبان های مختلف دنیا اصلی بدیهی برای تبادل علمی و معرفت آموزی و بهره جستن از تجارب بشری است و هیچ کس نمی تواند این ضرورت را نادیده انگارد. از بیانات شما این گونه بر می آید که حضرتعالی دغدغه پیشرفت علمی ایران اسلامی را در نظر دارید. اما جای این سوال باقی است که چرا دولت محترم، تمام حتمیات و ضروریات پیشرفت علمی و تکنولوژیک را وانهاده است و تنها به عاملی اثبات نشده یعنی زبان انگلیسی، آن هم درست در نقطه مقابل نظر رهبر عظیم الشان انقلاب، تمسک می جوید؟ در اینکه زبان انگلیسی زبان علم باشد شبهه بسیار است. اما ترجیح می دهیم به حوزه عملکرد دولت محترم پس از حدود سه سال از شروع به کار آن، در حوزه آموزش عالی، تولید علم و پژوهش بپردازیم.

جناب آقای رییس جمهور

متاسفانه گمان بر این است که مجموعه ای از مشاوران کج اندیش و بدسلیقه، تعمدا اطلاعات و مشاوره های اشتباهی را به مقامات ارشد دولتی منتقل می نمایند. به عنوان مثال، این مشاوره های غلط، منجر به سوگیری تاسف بار حضرتعالی در ماجرای سیاسی و غیراخلاقی بورسیه ها و دفاع از عملکرد فاجعه بار مدیران و وزرای علوم گردید. به یاد دارید که به عنوان مقام ریاست جمهوری حقوقدان "همه مردم ایران" بدون هیچ گونه بررسی منصفانه و با تکیه بر اطلاعات غلط، جمله "البورسیه و ما ادراک ما البورسیه" را به زبان آوردید؟ آیا زیبنده مقام ریاست جمهوری اسلامی است که در حد بازی های سیاسی نقش آفرینی نماید و با این نظر با آبروی نزدیک به 4000 نخبه جوان دانشگاهی و خانواده های آنان بازی کند و سرانجام پس از اعلام نظر نهادهای نظارتی مشخص گردد که این موضع گیری از اساس اشتباه بوده است؟ آیا شما رئیس جمهور این 4000 دانشجوی مظلوم بورسیه نبودید که آنها را بی گناه مورد هجمه قرار دادید؟ انتظار این بود که پس از مشخص شدن بی گناهی و قانونی بودن دانشجویان بورسیه از آنان دلجویی می کردید که جبران اشتباه می شد.

آیا می دانید که پیش از آن که به غلط معتقد باشیم که زبان بیگانه و استعماری انگلیسی موجبات پیشرفت کشور را فراهم می آورد، باید آرامش و امنیت روانی مغزهای جوان و نخبگان دانشگاهی تامین گردد؟ اگر سری به مراکز علمی و دانشگاهی بزنید می بینید که رکود علمی بر همه بخش های این حوزه سایه افکنده است و متخصصان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از هیچ آینده ای در بازار کار و نیز فعالیت دانشگاهی برای خود مطمئن نیستند. آن روزی که مسئولان وزارت علوم، جامعه دانشگاهی را با سیاست بازی سرگرم کردند باید آرامش و امنیت روانی جامعه علمی کشور را دغدغه خود می دانستید تا دولت محترم موجبات پیشرفت علمی را فراهم کند.

موضع گیری های متضاد با منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، که با درایت و حکمت فرماندهی میدان جهاد علمی و تکنولوژیک را بر عهده دارند، نه تنها موجب انحراف افکار عمومی از سستی های دولت تدبیر و امید در حوزه علم و فناوری نمی شود بلکه باعث رواج پرسش های جدی از عملکرد ضعیف دولت شما در تولید علم و فعالیت پژوهشی خواهد شد.

توصیه صمیمانه و دلسوزانه ما به عنوان سربازان خط مقدم علم و فناوری به دولت محترم، اعتماد به ظرفیت های درونی این ملت تمدن ساز است و انتظار داریم دولتمردان در خطوط قطعی سیاست های کلی نظام قدم بر دارند تا شاهد بازگشت به قله های رشد شتابان تولید علم در چند سال گذشته باشیم. در پایان تاکید می کنیم که کوتاهی در رعایت منویات مقام عظمای ولایت مطمئنا دامن عاملان این کوتاهی ها و مخالفت ها را خواهد گرفت و پیش از آن که فرصت خدمت از دست رود باید کاری کرد.

با تشکر
مجمع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه

* منبع: جهان نیوز
ارسال نظرات