باورهاي غلط جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر صنعتي كشانده است

استاد دانشگاه گفت: باورهاي غلط از جمله عدم اعتیاد آور بودن مواد صنعتی و شیمیایی، پایین بودن آسیب‌های ناشی از مصرف اين مواد، ايجاد انرژی مضاعف بواسطه مصرف مواد صنعتی و شیمیایی، نوجوانان و جوانان را معتاد كرده است .
کد خبر: ۸۶۷۳۲۶۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر دادمهر حياوند افزود: بحث اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نياز به اقدامات پيشگيرانه دارد و در وهله اول بايد باورهاي كاذب و غلط در مورد موادمخدر را از اذهان عمومي بويژه نوجوانان و جوانان پاك كرد.

وي با اشاره به اينكه اقدامات پيشگيرانه بايد در سطح بسيار وسيع و از جهات مختلف عملياتي شود، اظهار كرد: يكي از سطوح اقدامات پيشگيرانه براي مقابله با اعتياد آن است كه حتما يك واحد درسي در سيستم آموزشي و پرورش در مورد اينكه مواد مخدر صنعتي و قرصهاي روان گردان داراي چه اشكالي بوده ، عوارض و خطرناك ناشي از مصرف ها چيست ؟ گنجانده شود.

اين استاد دانشگاه تهران ادامه داد: فرهنگ سازي در اين باره نيز مهم است و رسانه هاي جمعي بايد با دامن زدن بر امر مقابله با اعتياد ، باعث شوند تا سيستم آموزش و پرورش قرار دادن واحد درسي در اين زمينه را از ضروريات بداند.

حياوند با بيان اينكه یکی دیگر از علل گرایش به مصرف مواد مخدر ، تهیه آسان و راحت آن ها است ، ادامه داد: دست اندركاران امر مبارزه با مواد مخدر بويژه نيروي انتظامي بايد برنامه اي اساسي تدوين كرده تا فرصت را برای قاچاقچيان به منظور خرید و فروش مواد مخدر محدود كنند.

وي اضافه كرد: شادی آور بودن نیز یکی دیگر علل گرایش به مصرف مواد مخدر است، باید امکاناتی برای افراد فراهم شود اوقات فراغت خود را با کارهای سالم بگذرانند و به گونه ای تفریحات سالم را باید در جامعه رواج داد تا مردم در زمان گرفتاری و مشکلات زندگی و ناراحتی به سراغ مواد مخدر صنعتی برای رفع ناراحتی نروند.

اين تحليل گر مسايل اجتماعي با بيان اينكه توسعه مراكز مشاوره رايگان در سطح جامعه نيز از ضروريات اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است، گفت: بسياري از خانواده ها به دليل ناتواني مالي ، به مراكز مشاوره مراجعه نمي كنند لازم است در اين باره تسهيلاتي براي خانواده هاي كم بضاعت و بي بضاعت اتخاذ شود.

حياوند تاكيد كرد: فرصت های مبارزه علیه مواد مخدر در كشور بسيار است و بايد به نحو مطلوب از آنها بهره گرفت ، نقش بسیار مثبت خانواده و میزان فرهنگ آنان در تربیت جوانان و کشیده نشدن به سمت مواد مخدر اولین گام پیشگیری جوانان به اعتياد است .

وي، افزایش بار معنوی و مذهبی افراد را در كنترل اعتياد به مواد مخدر موثر دانست و افزود: خانواده هایی که از میزان اعتقاد بالایی برخوردار هستند و مقید به تعلیمات اسلامی بوده کمتر به سمت و سوی مواد مخدر کشیده شده و باید با اجرای برنامه های متعدد مذهبی و معنوی و ایجاد برنامه ریزی بیشتر در این زمینه به توانمند کردن مردم و خانواده ها به لحاظ مذهبی تلاش كرد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه لحاظ فرصت ها و پركردن مناسب اوقات فراغت و حمایت سازمان های مدني و دولتي جهت مبارزه با مواد مخدر نيز بايد مورد توجه باشد، اظهار كرد: باید اوقات بیکاری و فراغت جوانان را با فعالیت ها سالمی همچون ورزش پر كرد و فضاهای مخصوصی را برای این امر اختصاص داد تا جوان فرصت فکر کردن به مواد افیونی را نداشته باشند.

حياوند ، در پايان مبارزه همه جانبه با مصرف توزیع مواد مخدر به خصوص مافیای توزیع این مواد ،توجه بیشتر مسئولین و اتخاذ برنامه های، بلند، میان و کوتاه مدت در راستای توزیع متناسب شغل و کاهش نرخ بیکاری و تورم در کشورو تلاش های مستمر و همه جانبه در راستای توجه بیشتر به کیان خانواده ها و جوانان با توجه به ارائه برنامه های فرهنگی و کاهش فقر را از ديگر عواملي عنوان كرد كه در راستاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نقش آفرين هستند.
ارسال نظرات