مدیر عامل سابق سازمان هدفمندی یارانه‌ها افشا کرد:
بهروز مرادی گفت: حداقل از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۷۲ هزار میلیارد تومان نصیب دولت آقای روحانی شده است.
کد خبر: ۸۶۷۳۲۴۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهروز مرادی مدیرعامل سابق سازمان هدفمندی یارانه‌ها د در خصوص تخلفات دولت یازدهم در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: آقای روحانی و تیم اقتصادی شان، اساسا قانون هدفمندی یارانه ها را قبول ندارند و مخالف این قانون هستند. دولتمردان یازدهم بیشتر اعتقاد دارند که یارانه همه افراد جامعه باید حذف شود. البته این کار را تا انتخابات 96 نخواهند کرد، اما بدون شک بعد از انتخابات 96، یارانه همه مردم را قطع خواهند کرد.

وی افزود: در هدفمندی یارانه‌ها موضوع حذف یارانه نبود و هدفمند شدن یارانه‌ها مدنظر بود. دولت قبل با هدفمندی یارانه‌ها می‌خواست یارانه را در بخش حامل‌های انرژی، تکنولوژی، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی هدفمند کند. قانون هدفمندی یارانه‌ها قصد داشت در جهت ارتقا تکنولوژی برای افزایش بهره‌وری گام بردارد.

مدیرعامل سابق سازمان هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: در قانون هدفمندی طریقه تخصیص یارانه به طبقات مختلف، چه در پرداخت نقدی، چه به صورت بیمه‌ تامین اجتماعی و بیمه درمان و چه در بخش تولید فراتر از صنعت، معدن و کشاورزی، در بخش ترانزیت، حمل و نقل و هزینه های دولت آمده است. قانون هدفمندی یارانه ها قانون شفاف و مشخصی بوده و مشکل دولت آقای روحانی این است که این قانون را قبول ندارد.

دولت روحانی می‌خواهد یارانه‌ها را حذف کند

مرادی تصریح کرد: دولت آقای روحانی نمی‌خواهد این قانون را اجرا کند،  مبنایش بر حذف یارانه‌هاست. بسیاری از مشکلاتی هم که در این خصوص به وجود آورده به همین دلیل است. ما در پرداخت یارانه نقدی بحث خود اظهاری را مطرح کردیم و مبنا را بر اظهار خود مردم گذاشتیم. یعنی گروه‌های که از لحاظ درآمدی احساس می کنند که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند، خودشان درخواست بدهند که یارانه نمی خواهد، بنابراین در دولت دهم مبنا بر اعتماد و اظهار خود فرد بود.

وی گفت: ما به مردم گفتیم چنانچه خودشان از دریافت یارانه انصراف دهند مبالغ یارانه آنها به مبالغ ایرانه گروههای دیگر اضافه می شود و عملا به نفع طبقات درآمدی پایین تر است. اگر قرار است یارانه کسی حذف شود، قطعا باید براساس بانکهای اطلاعاتی موجود در کشور این کار را انجام داد. حذف یارانه نیاز به یک کار اساسی و سازمان یافته ای است که در این دولت وجود ندارد.

دولت روحانی هیچ برنامه اقتصادی را در 1000 روز اخیر ارائه نداده

مدیرعامل سابق سازمان هدفمندی یارانه‌ها با انتقاد از سیاستهای اقتصادی دولت به نسیم آنلاین بیان کرد: ما تا به امروز چیزی از رفتار اقتصادی این دولت ندیده‌ایم، و این دولت فقدان برنامه اقتصادی دارد، بنابراین فاقد عملکرد اقتصادی هم است. این دولت در انتخابات سال 92 با شعارهای اقتصادی توانست نظر مردم را به خود جلب کند. اما در صحنه عمل و با وجود گذشت بیش از 1000 روز از آغاز به کار این دولت می‌بینید که فاقد برنامه، اراده و سازمان دهی است.

مرادی خاطرنشان کرد: این دولت حتی اگر برنامه‌ای هم بنویسد و اراده‌ای برای حل مشکلات کشور داشته باشد، چون توان سازمان دهی ندارد، به نتیجه نمی رسد.  اجرای درست هدفمندی یارانه ها نیاز به اراده، اتکای به قانون و سازمان دهی اساسی دارد. چون کسی در این دولت اعتقادی به هدفمندی یارانه ها ندارد، پس هیچ متولی خاصی هم در این دولت برای آن وجود ندارد.

وی افزود: یک روز معاون اجرایی رئیس جمهور خود را متولی اجرای این قانون می داند و روز دیگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی خود را متولی می دانند، اما در مجموع هدفمندی یارانه ها در این دولت هنوز متولی ندارد. هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از پایه های تحول اقتصادی در کشور، مردم محور است. نگاه به مردم چه در بخش خانواده و چه در بخش تولید و حمل و نقل و چه در بخش ارتقای تکنولوژی باید در آن وجود داشته باشد.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه بیان کرد: نگاه اقتصادی این دولت نگاهی خاص، از دریچه ای بسیار تنگ به اقتصاد کشور و منافع ملی است. اقتصاد مردم محور ضرورتها و الزامات خاص خودش را دارد. اگر مردم در بعد خرد به عنوان خانوار و در بعد کلان به عنوان بنگاه اقتصادی از هدفمندی یارانه ها کنار گذاشته شوند، به صورت طبیعی ایرادات و اشکالات اساسی زیادی در این طرح به وجود می آید.

مرادی با انتقاد از اظهارات دولتمردان تدبیر و امید درباره پرداخت یارانه نقدی عنوان کرد: وقتی می‌گویند شب پرداخت یارانه ها شب عزای دولت است، چه معنی را می توان از آن برداشت کرد؟ طبق بودجه سال 91، 80 درصد یارانه متعلق به مردم بوده و 20 درصد آن متعلق به دولت و ماده 8 بوده است. ماده 8 ماده فراگیری است که تولید، حمل و نقل، ارتقای تکنولوژی و بهبود رادمان هم شامل آن می شود.

روحانی بدون این که زحمتی برای هدفمندی یارانه‌ها بکشد سر سفره این قانون نشسته است

وی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی چندین شوک قیمتی وارد اقتصاد شده است. در بخش بنزین سهیه‌ها حذف و قیمت‌ها یکسان شد. در حوزه آب، برق، گاز، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی که در قانون هدفمندی یارانه‌ها به آن اشاره شده ، تعرفه ها چندین نوبت تغییر کرد. در حال حاضر این دولت آقای روحانی است که بدون این که زحمتی برای هدفمندی یارانه‌ها بکشید، سر سفره این قانون نشسته است.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه با اشاره به منتفع شدن دولت تدبیر و امید از قانون هدفمندی یارانه به نسیم آنلاین گفت: در حال حاضر دولت از منابع زیادی به وسیله اجرای این قانون بهره‌مند می‌شود. حداقل از محل اجرای این قانون 72 هزار میلیارد تومان نصیب دولت آقای روحانی شده است. این منابع از قیمت بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز خانگی، گاز صنعت، گاز کشاورزی، در فصول گرم و سرد سال قابل محاسبه شده است.

مرادی بیان کرد: این دولت برنامه خاصی برای اقتصاد کشور ندارد، قانون را هم اساسا قبول ندارد و دنبال حذف یارانه‌هاست. یعنی می‌خواهد همان کاری که در اوایل دهه 70 و دولت دوم آقای هاشمی انجام شده، دنبال کنند. این سیاستها از سال 72 تا  76 که منجر به فجایع اقتصاد و نا آرامی‌های اجتماعی در کشور شد. بنابراین دولت آقای روحانی مبانی نظری ندارد و مبانی نظری قانون هدفمندی را هم قبول ندارد.

به پرداخت یارانه نقدی می گویند شب عزای دولت تا سیاه نمایی کنند

وی خاطرنشان کرد: این دولت نه تنها هیچ هزینه‌ای برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نکرده، بلکه چیزی بیش از 30 هزار میلیارد تومان به طور سالیانه از محل اجرای این قانون به دستگاه‌های دولتی وصل کرده است. این علاوه بر پولی است که به مردم داده است. صحبتهایی که درباره شب عزای دولت و طرح اقتصاد برانداز مطرح می کنند یک عوام فریبی است و می‌خواهند چهره سیاه و ضعیفی از اقتصاد کشور را نشان دهند.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به حذف یارانه‌ها در دولت یازدهم به نسیم آنلاین عنوان کرد: دولت روحانی اگر می‌خواهد یارانه کسی را حذف کند باید قانون را عوض کند. قوه مجریه باید قانون را اجرا کند. ما مسائل اساسی در کشور داریم که در این دولت خیلی ساده لوحانه و ساده انگارانه با آن برخورد می‌شود. مثلا برای حذف یارانه اعلام می کنند که کسی که بالاتر از سه میلیون تومان درآمد دارد، نباید یارانه بگیرد در حالی که ابتدا باید درآمد را تعریف کنند.

مرادی با بیان مثالی در این زمینه گفت: آیا درآمد سه میلیون تومان در تهران با همین درآمد در یک روستای استان سیستان و بلوچستان برابر است؟ آیا کسی که سه میلیون درآمد دارد مسکن و خودرو هم ندارد و کسی از اعضای خانواده اش بیمار است نباید یارانه بگیرد؟ دولت برای حذف یارانه باید تحلیل درآمد به هزینه ای درستی داشته باشد و با آزمون و خطا نمی تواند یارانه کسی را حذف کند.

دولت مردم را در هدفمندی یارانه‌ها رها کرده است

وی افزود: دولت مردم را در مسئله هدفمندی یارانه‌ها رها کرده است، به شکلی که یارانه فردی را حذف می‌کند بعد مشخص می‌شود که وی کارمند یک رستوران بین راهی است! در هدفمندی یارانه‌ها با زندگی مردم در تماس هستیم، بنابراین نباید عارضه روانی و اجتماعی در جامعه ایجاد کنیم. مردم نباید دغدغه داشته باشند که یارانه شان قطع می‌شود یا نه. برای این کار باید مرکز اطلاعات جامع و غنی وجود داشته باشد.

مدیرعامل سابق سازمان هدفمندی یارانه‌ها این دولت تاکنون هیچ برنامه اقتصادی را اجرا نکرده و برنامه‌هایش بیشتر یک "شو" و گفتگو درمانی بوده است. اراده برای حل مسائل اقتصادی و قدرت سازماندهی هم وجود ندارد. این دولت یک دولت فاقد برنامه، یک دولت فاقد عملکرد و دولتی است که اساسا اقتصاد را در اولویت‌های آخر خود قرار می دهد و عمدتا از پاسخگویی طفره می رود.

ارسال نظرات