رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی گفت: افسردگی در جامعه از ۵ درصد به ۱۱ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۶۷۳۱۳۶
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید کاظم ملکوتی رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی در هم‌اندیشی بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی بر لزوم توجه به سلامت روان افراد و اختصاص بودجه لازم برای آن تاکید کرد و اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده در کشور در خصوص خود کشی، باید عنوان کرد که افسردگی احتمال وقوع خودکشی را 6 برابر ، اعتیاد و الکل 3 برابر، بیکاری و سیگار 2 برابر می‌کند.

ملکوتی با بیان اینکه در حال حاضر افسردگی در جامعه از 5 درصد به 11 درصد افزایش یافته است، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، خودکشی در سال‌های آینده دو برابر می‌شود.

به گفته وی، ارائه خدمات پیشگیرانه در پیشگیری و جلوگیری از وقوع خودکشی دارای اهمیت است و انجمن علمی پیشگیری از خودکشی این آمادگی را در جهت تعامل هر چه بیشتر با وزارت بهداشت و بهزیستی به منظور پیشگیری از وقوع خودکشی دارد.

رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی افزود: ارائه خدمات مشاوره و راه‌اندازی سامانه‌هایی در این زمینه جهت کاهش خودکشی بسیار مؤثر بوده و لازم است با ارتباط بین‌بخشی با دستگاه‌ها مانع از بروز خودکشی در کشور شویم.

همچنین در ادامه این هم اندیشی که وزیر بهداشت نیز حضور داشت، رسولیان - روانپزشک بر ضرورت ترویج امید و آینده ای مثبت با وجود همه مشکلات اجتماعی تاکید کرد و افزود: تقویت ارتباطات بین فردی و مثبت گرایی می تواند از اقدام به خودکشی جلوگیری کند.

خودکشی یعنی خشونت علیه خود

در این راستا علی اکبر سیاری - معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در هم اندیشی بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در حوزه بیماری‌های واگیر و کاهش آن اظهار داشت: همچنان آسیب‌های اجتماعی به دلیل چند بخشی بودن آنطور که شایسته بوده مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت موضوعاتی مثل فقر، بیماری، اعتیاد و طلاق و کودکان خیابانی را از جمله آسیب‌های اجتماعی جوامع امروز برشمرد و گفت: خودکشی به نوعی خشونت علیه خود است.

افرادی مقاوم به درمان افسردگی؛ در معرض خودکشی

همچنین در ادامه این هم اندیشی، احمد جلیلی - رئیس انجمن روانپزشکان کشور شیوه انعکای خودکشی را توسط رسانه‌ها مهم برشمرد و بر عدم انعکاس خودکشی به گونه ای که باعث قهرمان پروری شود تاکید کرد و افزود: باید در انعکاس خبر خودکشی از اصولی خاص تبعیت شود و رسانه‌ها نسبت به این مقوله فنی و حرفه‌ای عمل کنند.

رییس انجمن روانپزشکان کشور خاطرنشان کرد: افرادی که مقاوم به درمان افسردگی هستند بیشتر در معرض خودکشی هستند.

ارائه خدمات پیشگیرانه در پیشگیری و جلوگیری از وقوع خودکشی دارای اهمیت است.
 
ارسال نظرات