اهل سفر باشی، اردیبهشت باشد و فصل گلاب‌گیری، کاشان بهترین مقصد است، مهد گل و گلاب همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه با عطر گل محمدی و گلاب همراه است.
کد خبر: ۸۶۷۳۱۰۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، شهرستان کاشان در اردیبهشت‌ماه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای تماشای آئین چند صدساله گلاب‌گیری راهی این شهر شده‌اند، مسافران با حضور در کاشان از نزدیک شاهد زیبایی گل‌های سرخ و عطر گلاب و گلاب‌گیری در دیگ‌های مسی هستند.

برخی گفته‌اند که آئین گلاب‌گیری در کاشان به حدود یک هزار سال قبل باز می‌گردد، از این‌رو تاریخ گلاب‌گیری به‌ عنوان فنی که هنوز مؤثرترین شیوه عصاره‌گیری است، به آئین باستانی «عید گلابی» مشهور است.

تاریخ تقطیر و گلاب‌گیری به‌‌عنوان فنی که هنوز کارآمدترین و مؤثرترین شیوه عصاره‌گیری است، به آئین باستانی عید گلابی بازمی‌گردد که امروزه در کاشان به «لتان» معروف است.

گل محمدی، محبوب کشاورزان کاشانی

کاشان، قمصر، نیاسر،‌ برزک و جوشقان همه‌ساله شاهد رویش گل‌های محمدی در اردیبهشت‌ماه هستند، گل‎ محمدی در کاشان و اطراف آن کشت می‎شود که این گل از نوع Rosaceus است.

در کاشان صدها سال است که گل سرخ، گل محبوب و دوست‌داشتنی مردم و کشاورزان بوده و هست و هیچ گلی به‌اندازه گل محمدی در سروده‌های شاعران ستایش نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه 2 هزار و 100 هکتار از مزارع کاشان مختص کشت گل محمدی است، اظهار داشت: از این میزان برای حدود 13 هزار و 500 خانوار اشتغال فصلی ایجاد شده است.

مجید کافی‌زاده به میانگین تولید گل محمدی که 4.2تن در هر هکتار است، اشاره کرد و گفت: کاشان رتبه نخست تولید گل محمدی در ایران را به خود اختصاص داده و درآمد حاصل از تولید گل محمدی 560 میلیارد ریال است.

وی افزود: عمده رویش گل‌محمدی در مزارع و گلستان‌های شهرستان کاشان به ترتیب در بخش برزک، قمصر، نیاسر و بخش مرکزی است، همچنین می‌توان گفت، حیاط منازل مسکونی در روستاهای کوهستانی این منطقه به پرورش گل و گلاب‌گیری مشغول هستند.

تولید سالانه 20 هزار لیتر گلاب از گلستان‌های کاشان

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با بیان اینکه 1500 واحد سنتی گلاب‌گیری و حدود 3 هزار دیگ گلاب‌گیری به تهیه گلاب می‌پردازند، افزود: از هر هکتار سطح زیر کشت گل محمدی حدود 4300 کیلوگرم گل محمدی برداشت می‌شود.

وی گفت: سالانه بیش از 20 هزار لیتر گلاب از گلستان‌های گل محمدی کاشان تولیدشده و مقداری از گلاب تولیدشده به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، فرانسه و انگلستان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان یادآور شد: فصل گلاب‌گیری در کاشان از اواخر فروردین ابتدا در بخش مرکزی شروع می‌شود و نیز پایان گلاب‌گیری در کامو و جوشقان قالی تا اواخر خردادماه ادامه دارد که گردشگران با مراجعه به کارگاه‌های گلاب‌گیری در ساعات آغازین روز می‌توانند از نزدیک شاهد گل‌چینی و گلاب‌گیری باشند.

به قمصر می‌روم تا غم سر آید

گلاب قمصر از مرغوب‌ترین گلاب‌های جهان به‌شمار می‎رود که به لحاظ مذهبی از ارج‌ و قرب بالایی برخوردار است، علاوه بر آنکه این گلاب برای معطر کردن اماکن مذهبی به‌کار می‎رود و همه‌ساله در تاریخ 9 ذی‎الحجه خانه خدا نیز توسط این گلاب ناب شسته می‎شود.

گلاب‌گیری رایج امروزی، صنعتی ساده به‌حساب می‌آید و در اغلب نقاط سرزمین پهناور ایران نیز به‌ همین سبک صورت می‌گیرد، ازاین‌رو تهیه گلاب ناب مستلزم رعایت نکات و فنون خاصی است که نیاز به دانستن هنر گلاب‌گیری دارد.

شهر قمصر با قرار گرفتن در مجاورت شبکه ارتباطی اصلی کشور آزادراه خلیج‌فارس و محور کاشان - قمصر به اصفهان یکی از محورهای گردشگری کشور است.

کشت گل‌محمدی در مناطق کوهپایه‌ای، اقلیم خشک و نیمه‌خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد صورت می‌گیرد، همچنین محصولات عمده گل‌محمدی را می‌توان گلاب، اسانس و گلبرگ خشک دانست که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی مورداستفاده است.

از مصارف دارویی گل‌محمدی می‌توان بیشتر به درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب، معده و رفع بعضی از سردردها اشاره کرد و همچنین از این گل در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.

عنبر گل سرخ به‌عنوان یکی از فرآورده‌های صنعت گلاب‌گیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گل‌ها در دیگ به‌جای می‌ماند و برای درمان‌های عضلانی مناسب است، همچنین دم‌کرده گلبرگ‌های خشک‌شده در تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری‌های گلو و دهان اثر درمانی دارد.

مراسم گلاب‌گیری از زیباترین آئین‌های کهن ایران‌زمین

از آنجایی‌که مراسم گلاب‌گیری یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین آئین کهن ایران‌زمین به‌شمار می‌رود که با گل و عطر و نوعی شادمانی و شکرگزاری همراه است.

از این‌رو می‌توان گفت، گلاب عرقی است که برای نخستین بار در ایران قدیم از تقطیر گل سرخ یا گل محمدی که به گل‌گلاب نیز معروف است، به دست می‌آمد، گلاب دارای طعم و بوی متمایزی است که در بعضی از غذاهای کشورهای آسیایی استفاده می‌شود و در ایران در تولید بستنی، چای و شیرینی‌ها استفاده زیادی دارد.

در حال حاضر گلستان‌های گل محمدی دومین محصول باغی این شهرستان از لحاظ وسعت سطح زیر کشت است و کارگاه‌های گلاب‌گیری سنتی و صنعتی گل محمدی به ایجاد اشتغال و تولید فراورده‌های گل برای عرضه به بازارهای داخلی و صادرات به بازارهای جهانی فعال هستند.

با وجود کویری بودن و اقلیم خشک کاشان، سرسبزی و وفور نعمت در این خطه کویری از شگفت‌انگیزترین و زیباترین اتفاقات این شهر به‌حساب می‌آید.
ارسال نظرات