خبرهای داغ:
رئیس اداره آموزش صنعت و معدن آذربایجان‌ غربی:

۴ طرح‌ در راستای ارتباط صنعت با دانشگاه در استان آذربایجان غربی اجرا می‌شود

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌ غربی گفت: چهار طرح‌ برای برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه و حمایت از دانشجویان در استان آذربایجان غربی اجرا می‌شود
کد خبر: ۸۶۷۲۹۴۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، علی حضرتی با یادآوری اهمیت پژوهش‌های صنعتی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با آن مواجه‌اند کمبود و حتی پایان ایده‌های صنعتی است که نشان از فاصله این دو بخش از هم دارد.

وی با اذعان به عدم سنخیت سطح موضوعات کاری دانشجویان با سطح صنعت کشور به طور عام و استان آذربایجان‌ غربی به صورت خاص تصریح کرد: موضوعاتی که در دانشگاه‌ها به صورت پایان‌نامه و یا سایر کارهای پژوهشی کار می‌شود در لبه‌های فناوری کشورهای توسعه یافته قرار داشته و برای حل مشکلات صنایع آنها مناسب است.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌ غربی گفت: عمده مقالاتی که در ISI چاپ می‌شوند هیچ نفعی برای صنعت ایران ندارند چون سطح صنعت کشورمان با کشورهای توسعه‌ یافته تقاوت دارد، درست است که در سطوح علمی برابر و پیرو آنها هستیم اما در بخش صنعت با آنها تفاوت بسیاری داشته و بدین ترتیب دانشگاه و صنعت تبدیل به دو جزیره ناشناخته برای هم شده‌اند.

وی یکی از معضلات اصلی در ارتباط دانشگاه و صنعت را نبود متولی خواند و بیان کرد: باید یک متولی خاصی که می‌تواند زیرمجموعه هر ارگانی باشد تشکیل و از قدرت اجرایی و فرماندهی لازم برخوردار باشد.

حضرتی با تشبیه کردن نوع دیدگاه دانشگاهیان و صاحبان صنایع به یکدیگر به معادله دو مجهوله اظهار داشت: بسیاری از مدیران اعتقادی به تصمیم‌گیری‌های پژوهش محور نداشته و به جای آن از تصمیم‌گیری‌های شهودی استقبال می‌کنند و در طرف مقابل دانشگاهیان هم به عملیات‌های صنعتی و صاحبان صنایع باور ندارند.

وی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی در کاهش تدریجی این فاصله وجود داشته که در گام اول در سال گذشته با دانشگاه‌های صنعتی و آزاد ارومیه‌، آزاد مهاباد و شهید باکری میاندوآب به تفاهم رسیدیم و امسال در گام بعدی با سایر دانشگاه‌ها چنین تفاهم‌نامه‌‌هایی امضا می‌شود.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌ غربی با موفق ارزیابی کردن تفاهم با دانشگاه صنعتی تصریح کرد: بر اجرای مطالب قید شده در تفاهم‌نامه‌ها اصرار بر آن است تا که بتوانیم موضوعات پایان‌نامه‌ها را به سمت مشکلات صنعت سوق دهیم.

وی با برشمردن چهار طرح‌ برای برقراری ارتباط با دانشگاه و حمایت از دانشجویان بیان کرد: طرح پسا دکترای صنعتی که در آن دانشجویان دکتری پیش از عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها یک سال در کارخانه‌ها کار می‌کنند طرح فرصت مطالعاتی شش ماهه، طرح حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح فاجد که برای فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی است از جمله این طرح‌ها است.

ارسال نظرات