خبرهای داغ:
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: نقش مساجد در بصیرت‌افزایی جامعه غیرقابل انکار است.
کد خبر: ۸۶۷۲۸۹۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدحسین رجبی دوانی امروز در جمع ائمه جماعات مساجد در مجتمع یاوران مهدی با اشاره به ضرورت شناخت تمدن اسلامی، اظهار کرد: باید ابتدا تمدن اسلامی را شناخت و سپس به سمت تمدن نوین اسلامی برویم تا در نهایت نقش مسجد را در ساختن تمدن نوین اسلامی مورد بحث قرار دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به تعریف تمدن در کتاب خواجه نصیر طوسی افزود: خواجه نصیر طوسی می‌گوید نوع انسان به اجتماع محتاج است و این نوع اجتماع را تمدن خوانند. تعاریف دیگری هم در این زمینه آمده است و سعی در تعریف این مفهوم داشته است.

رجبی دوانی به اهمیت فراگیری علوم در اسلام پرداخت و گفت: در اسلام اقتباس و تکمیل علم پذیرفته است اما تقلید پذیرفته نیست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری با اساتید فرمودند که ما حاضریم برای علومی که نداریم، نزد کسانی که صاحب آن علم هستند، شاگردی کنیم و این نشان دهنده اهمیت علم آموزی است.

وی تصریح کرد: خیانت سقیفه و ماجراهای بعد از آن، اجازه توسعه زیرساخت‌های علمی‌ که توسط پیامبر اسلام پایه‌ریزی شده بود را نداد و بعد از آن نیز جز در عهد هارون و مأمون، توجه به مسائل علمی به اندازه کافی نشد. در عهد هارون و مأمون، بیت‌الحکمه‌ای تشکیل شد و عده از غیرمسلمانان به ترجمه علوم مشغول شدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: علاقه معتزله به علوم عقلی نیز در رشد علوم مؤثر بود و مأمون و برادرش معتصم به همین دلیل در این زمین تلاش کردند البته نقش ائمه اهل بیت (ع) در این زمینه مشخص است اما با روی کار آمدن متوکل مسائل عقلی تعطیل شد.

وی حاکمیت فاسد قاجار و پهلوی را در عقب‌ماندگی علمی کشور مؤثر دانست و تصریح کرد: عثمانی نیز از لحاظ عقلی عقب مانده بود و غربی‌ها با بهره‌گیری از آثار اسلامی به رنسانس و انقلاب صنعتی رسیدند اما مسلمان‌ها خود درجا زدند و به وضعیتی که می‌بینید، رسیدند.

این استاد حوزه و دانشگاه به تاریخچه و نقش مسجد در اسلام اشاره کرد و گفت: مسجد در ادوار مختلف اسلامی نقش مهمی داشت اما پس از گذشت صدر اسلام، این نقش و وظیفه کم کم فراموش شد.

رجبی‌دوانی به اشراف رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوعات علمی اشاره کرد و گفت: عالمان اسلامی در قرون مختلف به مسائل علمی اشراف داشتند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مانند عالمان دانای اسلامی، به مسائل مختلف اشراف دارند و سؤالات ایشان در بازدیدهای علمی نشان دهنده اطلاع ایشان از علوم مختلف است.

وی به بصیرت‌افزایی به عنوان یکی از وظایف کانون‌های مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد وظیفه مهمی در بالا بردن بصیرت مردم دارند و نباید تجربه مسائلی چون بیعت گرفتن با عنوان الرضا من آل محمد عباسیان تکرار شود و این مهم جزو با بصیرت‌افزایی، امکان‌پذیر نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) به محور شدن مسجد برای امور خیر اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و عملکرد بانک‌ها، انجام امور خیر با کمک اهل مسجد توسط امام جماعت اثر خوبی دارد. از سوی دیگر مسجد برای بصیرت‌افزایی و مقابله با فتنه‌ها پایگاه خوبی است و می‌توان جلوی فتنه‌های آینده را گرفت.

وی تأکید کرد: مسجد باید محل تمرکز کارهای خیر باشد و مردم انتظار امور خیر را از مسجد داشته باشند و مساجد که پیشگام کمک‌های خیر هستند، نباید از این مسئله غافل باشند.

این استاد دانشگاه به لزوم تمرکز بر آموزش قرآن و معارف قرآنی اشاره کرد و گفت: علمای ما مانند ابوعلی سینا از کودکی حافظ قرآن بودند و در مساجد نیز باید بر همین رویکرد تأکید کرد تا جوانان ما از ابتدای زندگی با قرآن مأنوس شوند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها