خبرهای داغ:
شعبان ماه جاری شدن رحمت و غفران الهی است ماهی که می‌توان بندگی کرد و بنده شد، ماهی که باید بخشندگی را با دست‌هایمان به صحنه آوریم و چشم‌ها را در تمنای بخشش متبرک سازیم.
کد خبر: ۸۶۷۲۸۹۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، امروز آغاز روزی از ماه‌های خوب خداست، نخستین روز از ماه شعبان المعظم، ماهی که آمدنش همه رحمت است و مغفرت، ماهی برای خدایی شدن و به جا آوردن رسم بندگی، ماهی که قلب و روح را می‌شوید و برای استشمام عطر الهی آماده می‌کند. شعبان ماه میلاد امامت است، ماه شکفتن نوگلی که باغ امامت را صفا بخشید و روزی با عطر وجودش جهان را گلستان می‌کند...

امروز صفحه دیگری از تقویم ماه قمری برگ می‌خورد و تاریخ نشانگر آغاز ماه پرفضیلتی است که به راستی بهره‌گیری از آن می‌تواند متصل کننده بنده به معبود خویش باشد. در خصوص ماه شعبان فضیلت‌ها بی‌شمار است؛ حضرت محمد(ص) در خصوص این ماه فرموده است: «شعبان ماه من است و هر که یک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود». همچنین در خصوص علت نامگذاری این ماه با این عنوان پیامبر اکرم فرموده است: «ماه شعبان به این نام خوانده شده است، زیرا روزی مؤمنان در این ماه قسمت می‌شود.»

مقام معظم رهبری نیز در خصوص فضیلت ماه شعبان و ادعیه‌های وارده بر این ماه فرموده است: «شعبان بیشتر ماه دعا و روزه است. این مناجات شعبانیه را ببینید. من یک وقتی از امام (رضوان‌الله‌علیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش مال شب نیمه‌ شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعملت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد می‌کشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد می‌کشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را. باید با اینها مانوس بشویم و قدری دلمان را نرم کنیم ...»

براین اساس با توجه به فضایل و کرامات این ماه خدایی لازم است با بهره‌گیری درست از این ماه و زنگارزدایی از خویشتن خویش بار دیگر وجود خود را از گناهان زدوده و خود را آماده برای بهره‌مندی از برکات معنوی و عرفانی رمضان کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعید کاشانی مدرس حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه ماه شعبان ماه آمادگی برای قرب الهی است، گفت: این ماه، ماه تزکیه و تهذیب نفس است و انسان باید در این ماه خود را برای رسیدن به کمال حقیقی و نهایت معنویت در ماه رمضان آماده کند.

وی با بیان اینکه ماه شعبان ماه مغفرت است، ادامه داد: لحظه لحظه این ماه فرصتی برای استغفار و طلب آمرزش است از این رو باید این فرصت را غنیمت شمرد و برای رسیدن به سعادت اخروی تلاش کرد.

حجت‌الاسلام کاشانی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فرموده‌اند «ماه رجب ماه من، ماه شعبان هم ماه رسول خداست و ماه رمضان هم تبعا ماه خداست» تصریح کرد: ماه رجب و شعبان که هر دو سراسر جشن میلاد است در پایان به ماه تقرب الهی ختم می‌شود و تولدی دوباره برای بندگان صالح رقم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: باید از این ماه برای آمادگی خود برای ورود به ماه عبادت خداوند نهایت بهره را برد و با اذکار و ادعیه‌های وارد شده بر این ماه خود را آماده بهره جستن از ماه رمضان گردانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نعمت صادقی کارشناس دینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ماه شعبان را ماهی پرفضیلت خواند و با اشاره به اعمال وارد شده بر این ماه بیان کرد: امام صادق(ع) بهترین و بالاترین عمل در این ماه را صدقه دادن و طلب استغفار عنوان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ماه شعبان از جمله ماه‌هایی است که خداوند آن را فرصتی برای طلب مغفرت و بازگشت انسان‌ها به سوی معنویت مقرر کرده است، افزود: ماه شعبان مقدمه‌ای برای ماه رمضان است و بی‌شک کسانی که از پیش، خود را برای ماه رمضان آماده نکنند نمی‌توانند فضیلت این ماه و شب‌های قدرش را درک کنند.

کارشناس مسائل دینی ماه شعبان را ماه بازگشت به خویشتن و درک وجودی خود دانست و گفت: حقیقتا رسیدن به خداشناسی زمانی محقق می‌شود که انسان به ورای وجودی خود دست یابد و رسیدن و درک خداوند تنها در سایه درک خویشتن و خودشناسی میسر می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی با تاکید بر اینکه تمام بندگان به ویژه جوانان باید در این ماه سجاده بندگی خود را پهن کرده و خود را از زنگارهای نفس بشویند، اضافه کرد: متأسفانه فضای کنونی جامعه بیانگر سستی اعتقادات و کمرنگ شدن ارزش‌های معنوی در جامعه است که اکنون با رسیدن این ایام می‌توان بار دیگر بندگی خود را بر ذات حق آشکار ساخت و به سوی هدایتی الهی رهنمون شد.

سعید فاطمی کارشناس معارف و علوم اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان گفت: باید خداوند را از اینکه سعادت حضور در ماه شعبان را بار دیگر بر ما عنایت کرده است شاکر باشیم.

وی با بیان اینکه ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بهترین ماه‌های الهی هستند و سعادت درک آنها روحی بزرگ می‌خواهد، خاطرنشان کرد: در این ماه‌های معنوی درب‌های الهی به روی تمام بندگان گشوده می‌شود و دیگر نیکوکار و عصیان‌کار معنا ندارد و با استغفار و طلب آمرزش همه می‌توانند جزو عابدان درگاه عبدیت باشند.

فاطمی با تاکید بر اینکه این ماه فرصت مناسبی برای بازاندیشی در مسیر زندگی و تقرب به ذات حق است، افزود: خدای متعال این ماه‌ها را همچون بهانه‌ای برای بازگشت به مسیر حق قرار داده است و امید دارد تا بندگان عاصی با تمسک به این بهانه‌ها به سوی معبود خویش بازگردند که این نشان لطف لایزال حضرت حق است.

این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: در این ماه بهترین کار چیزی نیز جز دوری از گناهان و انجام عمل صالح با نیت قرب الهی و اگر این دو فعل با هم توام شود توفیق کمال و حرکت به سوی قرب الهی نیز هموار می‌شود.

بر این اساس، شعبان ماه جاری شدن رحمت و غفران الهی است ماهی که می‌توان بندگی کرد و بنده شد، ماهی که باید بخشندگی را با دست‌هایمان به صحنه آوریم و چشم‌ها را در تمنای بخشش خیس کنیم، آری این ماه بشارت می‌دهد نزدیک شدن ماهی را که آغازش بندگی است و پایانش آمرزش، آری شعبان شمیمی از عطر رمضان را در فضا می‌پراکند تا دل‌های مشتاق را تحفه‌ای بخشد و آنها را برای تسخیر لطف لایزال الهی بی‌تاب کند.

=============

گزارش از سمیه رضایی
ارسال نظرات