روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: ماموران محیط زیست درهنگام گشت زنی و پایش روزانه مناطق ساحلی لاشه یک دلفین پورپویز را در اسکله صیادی جزیره خارگ پیدا کردند.
کد خبر: ۸۶۷۲۶۴۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰



به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر به نقل از این روابط عمومی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پس از بررسیهای به عمل آمده مشخص شد این دلفین از گونه پورپویز بدلیل گیر افتادن درتور صیادی دچار خفگی شده است.

حسین دلشب افزود: به علت تعفن شدید لاشه این دلفین، امکان نمونه برداری میسر نشد.
وی بیان کرد: دلفین ها ازگونه های آبزی پستاندار و دارای شش هستند که برای تنفس باید به سطح آب آمده و در صورت گرفتار شدن در زیر آب حدود 30 دقیقه دوام آورده و سپس دچار خفگی می شوند.
دلشب با اشاره به اینکه دلفین پورپویز کوچکترین عضو راسته نهنگ هاست، ادامه داد: مشخصه اصلی این حیوان نداشتن باله پشتی و پوزه کوتاه و پهن است و دندان ها نیز پهن و دارای سه برجستگی است.
وی گفت: در صورتی که دندان دلفین ها تیز و فاقد برجستگی است رنگ قسمت بالای بدن خاکستری روشن با کمی آبی، زیر بدن روشن تر است ولی به محض مردن رنگش تیره می شود.
دلشب افزود: در وسط پشت این حیوان نوار برجسته تیره رنگی وجود دارد، گاهی اوقات ناحیه سفید رنگی در اطراف دهان مشاهده می شود.
وی اضافه کرد از دیگر مشخصه های بارز این گونه طول سر و تنه 120 تا 206 سانتی متر، طول باله سینه ای حدود 28 سانتی متر، پهنای باله دمی حدود 55 سانتی متر، تعداد دندان در هر نیمه آرواره بالا 12 تا 22 عدد و در هر نیمه آرواره پایین 14 تا 23 عدد، وزن حدود 70 کیلو گرم است.
دلشب در مورد زیستگاه این آبزی اظهارکرد: در ایران در مناطق ساحلی، تالاب های شور، رودخانه های بزرگ، مصب ها و جنگل های حرا واقع در خلیج فارس و دریای عمان زیست می کنند که بیشترین تعداد در مناطق ساحلی جزیره قشم بویژه منطقه حفاظت شده حرا مشاهده می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه این نوع دلفین از گونه های حاضر در جنوب خلیج فارس است، برای نخستین بار درجزیره خارگ مشاهده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: دلفین ها به منظور تغذیه از ماهیها به دنبال دسته های ماهی حرکت کرده و در تورهای صیادان گرفتار می شوند و در صورتی که بموقع نجات پیدا نکنند بدلیل کمبود اکسیژن دچار خفگی می شوند.
وی به صیادان توصیه کرد: با رعایت مسایل محیط زیستی نسبت به صید و صیادی در دریا اقدام و درصورت مواجه شدن با لاک پشتان و دلفین های گرفتار در تورهایشان با آرامش حیوان را در دریا رها کنند و در صورت امکان با ادارات حفاظت محیط زیست مناطق مربوطه هماهنگی لازم را به عمل آورند.
جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است.

ارسال نظرات