کارگردان مستند غواصی مطرح کرد؛

بازگشت نوستالژی رافائل با مستند «خفته در اعماق» + تصاویر

در مستند «خفته در اعماق» به کارگردانی رضا قلعه گیر از فیلمبرداری زیرآب، مصاحبه با خدمه کشتی، بومیان محلی و... در ایران استفاده شده است و ادامه مستند در ایتالیا فیلمبرداری می‌شود.
کد خبر: ۸۶۷۲۵۱۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹





به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، رضا قلعه گیر کارگردان مستند «خفته در اعماق» در گفتگو با سیرنگ با اعلام این خبر گفت: این مستند در ایران و ایتالیا فیلمبرداری می‌شود و با پایان یافتن بخش ایران مستند روند ساخت آن در ایتالیا ادامه می‌یابد.

وی افزود: بخش ایران «خفته در اعماق» شامل فیلمبرداری زیرآب، مصاحبه با خدمه کشتی و بومیان بوشهر که از نزدیک با کشتی رافائل در ارتباط بوده‌اند، است و در آن از برخی آیتم‌های خاص و متفاوت استفاده می شود.

قلعه گیر خاطرنشان کرد: پیش از آغاز روند ساخت «خفته در اعماق» بیش از 18 ماه برای تحقیقات اولیه در منابع مکتوب و آرشیوهای مختلف، جمع آوری اسناد و مدارک، جمع آوری تصاویر و فیلم، تحقیقات میدانی به همراه مکاتبه با اشخاص حقیقی و حقوقی زمان صرف شده است.

کارگردان این مستند افزود: چندین ماه غواصی برای شناسایی نقاط و موقعیت های مختلف کشتی پیش از آغاز فیلمبرداری زیرآبی انجام شده است و یکی از دلایل طولانی بودن پیش تولید مستند این موضوع بوده است.

این هنرمند بوشهری یادآور شد: کشتی رافائل خاطره و نوستالژی مشترک مردم ایران و ایتالیا است و به همین دلیل «خفته در اعماق» با نگاهی ایرانی -ایتالیایی ساخته می شود زیرا همان اندازه که ما با این رافائل خاطره داریم مردم، خدمه کشتی و سازندگان آن در ایتالیا نیز با آن خاطره دارند.

وی تأکید کرد: سرگذشت غم انگیز کشتی رافائل که با غرق شدن در خلیج‌فارس همراه بود هنوز هم کامل نشده و با گذشت سال‌ها در حالی که این زیبای خفته در اعماق دریا به زیستگاهی برای آبزیان و بخشی از اکوزیست خلیج فارس تبدیل شده است،  متأسفانه شاهد خروج بخش‌هایی از آن هستیم و در این مستند به این موضوع نیز پرداخته می‌شود.

قلعه گیر با اشاره به اینکه مهمترین هدف از ساخت این مستند بازتاب عاطفی مردم بندر بوشهر و بندر جنوا ایتالیا و پرداختن به دلایل نابودی رافائل این کشتی افسانه‌ای است، افزود: جامعیت مستند از نکات مورد توجه در ساخت «خفته در اعماق» بوده است و در آن به سرگذشت و تاریخچه رافائل تا نگاه نوستالژیک کسانی که با آن خاطره داشته‌اند و مباحث زیست‌ محیطی پرداخته می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این پروژه کاملاً شخصی است، در خصوص دست اندرکاران ساخت مستند نیز گفت: حبیب قلعه گیر و ساعد نیک ذات (تهیه‌کنندگان)، بهمن موسوی (تهیه و ساخت مدل سه‌بعدی)، بهزاد ترکی زاده (فیلمبرداری زیرآب)، جواد رمضانی (فیلمبردار) و علی قلعه گیر (مدیر تولید) در پروژه «خفته در اعماق» نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه در این مستند از جلوه‌های سه بعدی برای نمایش برخی از آیتم‌ها استفاده است، یادآور شد: امیدواریم «خفته در اعماق» باعث شود مسئولان در استان بوشهر نگاهی دوباره به کشتی رافائل داشته باشند و به درخواست عمومی برای حفظ و صیانت از گنجینه ارزشمند بیشتر توجه شود.

    بازگشت نوستالژی رافائل با مستند «خفته در اعماق» + تصاویر    بازگشت نوستالژی رافائل با مستند «خفته در اعماق» + تصاویر

بازگشت نوستالژی رافائل با مستند «خفته در اعماق» + تصاویر

 

بازگشت نوستالژی رافائل با مستند «خفته در اعماق» + تصاویر

بازگشت نوستالژی رافائل با مستند «خفته در اعماق» + تصاویر
ارسال نظرات