تقدیر از عوامل برگزاری اردوی جهاد علمی شهید یا علی مدد

جلسه تقدیر از اساتید و دست اندرکاران اولین دوره از طرح اردوی جهاد علمی شهید یا علی مدد به مناسبت هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم، با حضور جمعی از نخبگان و اساتید دوره های آموزشی در بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۷۲۴۰۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

 



به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، تحقق اهداف و چشم انداز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مرهون توسعه سرمایه انسانی ممتاز و متعهد است و این ممکن نیست مگر با ایجاد ساختارها، فرآیندها و نظام هایی که در آن بستر رشد و پرورش نیروها فراهم شده باشد. براساس دومین راهبرد ملی از راهبرد کلان یک سند راهبردی کشور در امور نخبگان، برای تحقق اهداف کلان، نظام نخبگانی وظیفه «شناسایی و هدایت»، «توانمندسازی»، «زمینه سازی برای اثرگذاری» اجتماع نخبگانی را بر عهده دارد و در این مسیر باید با استفاده از توانمندی های بخش های دولتی و غیر دولتی زمینه هدایت صاحبان استعدادهای برتر را فراهم کند. برنامه ریزی برای ارتقای سطح کیفی آموزش های مدرسه ای، توسعه آموزش های خاص «برون مدرسه ای»، برنامه ریزی برای ارتقای سطح دانش و مهارت معلمان و مربیان مدارس، گسترش اردوهای جهادی، بازدیدها و دوره های آموزشی از جمله اقدام های ملی ذکر شده برای دستیابی به این راهبرد کلان است.

بی شک برای تحقق این اهداف والا و دستیابی به شاخصه های مدنظر در سایر اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم انداز 1404 نیازمند جهاد همه جانبه علمی است. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرماید: «امروز یكی از نیازهای اساسی و درجه‌ی یك كشور، نیاز علمی است. اگر چنانچه ما توانستیم در عرصه‌ی علمی، پیشرفتهائی را كه تا امروز بحمدالله به دست آمده است، با همین سرعت دنبال كنیم، هم در زمینه‌ی مشكلات اقتصادی، هم در زمینه‌ی مشكلات سیاسی، هم در زمینه‌ی مشكلات اجتماعی، هم در زمینه‌ی مسائل بین‌المللی، مطمئناً گره‌گشائی‌های بزرگی خواهد شد. علم مسئله‌ی بسیار مهمی است. در این حدود ده سال، یازده سال گذشته، در این زمینه خیلی كار شده؛ لیكن بعد از این هم باید كار شود؛ كار مضاعف شود. من عقیده‌ام این است كه كار علمی در دانشگاه و در كشور باید جهادی باشد؛ كار علمیِ جهادی انجام بگیرد.» 06/05/92.

در سیاست های کلی علم و فناوری کشور نیز به جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان تأکید ویژه ای شده است.

استان بوشهر با سابقه تاریخی پرافتخار و درخشان خود مهد پرورش عالمان، فرهیختگان و اندیشمندان بزرگی چون سید علینقی دشتی میانخره‌ای (مجتهد و مؤلف)، «آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهر» (صاحب 85 جلد کتاب و مجاهد معروف و مبارز مشهور)، «خاندان آل عصفور» (با 35 عالم و دانشمند و حدود 500 جلد کتاب)، «محمدحسین رکن زاده آدمیت» (مورخ معروف)، «منوچهر آتشی» (شاعر و پایه گذار بومی گرایی در شعر نو و نیمایی)، «محمدرضا نعمتی زاده» (نیمای جنوب)، «ایرج صغیری» (پایه گذار تئاتر نوین و فلکلوریک در ایران)، «اسماعیل رائین» (مورخ نامدار)، «نجف دریابندری» (مترجم)، «عبدالحسین شریفیان» (مترجم پرکار)، «علی باباچاهی» (شاعر نوپرداز)، «حسن زنگنه» (مترجم مسائل خلیج فارس)، «منیرو روانی پور» (داستان نویس)، «پروفسور ایرج نبی پور» (پزشک پست مدرن و آرکولیژیست)، فاضل جمی (مجتهد و ادیب)، پروفسور محمود مشفقیان (استاد دانشگاه های آمریکا)، پروفسور دالکی (پدر علم نجوم آماتوری ایران) و ایرج صغیری (کارگردان و نمایش نامه نویس) می باشد که مجموع این دستاوردهای غنی، ماندگار و حیرت انگیز باعث می­شود تا استان دارالحماسه بوشهر را «پایتخت فرهنگی در خلیج فارس» بنامیم و بدانیم.

«اردوی جهاد علمی شهید یا علی مدد» با در نظر گرفتن ظرفیت ها و پشتوانه عظیم فرهنگی، تاریخی و علمی استان بوشهر و با هدف تربیت نیروی انسانی ممتاز و متعهد با همکاری سازمان های خصوصی و دولتی استان طرح ریزی شده است.

 این برنامه تلفیقی از طرح دوست علمی و اردوی جهادی در بنیاد ملی نخبگان می باشد که از آذرماه سال 94 برای افزایش توان علمی و هدایت تحصیلی دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار استان بوشهر اجرا شده است.

در طول این دوره برای حدود 90 نفر از دانش آموزان مستعد روستاهای محروم شهرستان بوشهر در مرکز استان برنامه های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، مذهبی و تفریحی اجرا شد.

در این برنامه سازمان هایی چون فرمانداری شهرستان بوشهر، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، بخشداری مرکزی بوشهر، سازمان بسیج سازندگی استان، پارک علم و فناوری خلیج فارس، خانه ریاضیات استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بنیاد نخبگان استان بوشهر همکاری داشتند.

از جمله نکات حائز اهمیت در این طرح، نام نویسی 26 نفر از نخبگان و متخصصین کشور برای حضور در این اردوی جهادی از طریق قرارگاه مجازی اعزام نیروی جهادی متخصص بنیاد ملی نخبگان می باشد که قریب به 20 نفر از این نیروها در 7 دوره برگزاری اردو مشارکت داشته اند.

نامگذاری اردوی جهاد علمی به نام شهید یا علی مدد

این شهید بزرگوار از کلاس اول ابتدایی تا اخذ مدرک دیپلم ، مرتباً شاگرد اول می شد و با معدل 20 ‏به کلاس های بالاتر می رفت،  وی پس از گرفتن دیپلم ؛ بدون کنکور وارد ‏دانشگاه  ‏امیرکبیر تهران شد. جنگ که شروع شد ؛ با مدرک مهندسی از تهران به بوشهر آمد و داوطلبانه خودش را به سپاه پاسداران بوشهر معرفی کرد و عازم جبهه ی جنوب شد، ‏ پس از مدتی فعالیت در خط مقدم جبهه، سرانجام در سن 23 سالگی ‏به درجه ی والای شهادت نایل گردید.

تقدیر از عوامل برگزاری اردوی جهاد علمی شهید یا علی مدد در سال 94-95

جلسه تقدیر از اساتید و دست اندرکاران اولین دوره از طرح اردوی جهاد علمی شهید یا علی مدد به مناسبت هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم، با حضور نمایندگانی از فرمانداری بوشهر، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، خانه ریاضیات استان بوشهر، پارک علمی کودک و نوجوان استان بوشهر و جمعی از نخبگان و اساتید دوره های آموزشی در بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار شد.

رضا آذین رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر در این اجتماع نخبگانی گفت: بحثی که در کشور همیشه مطرح است و متولی هم دارد، بحث اردوهای جهادی است که متولی اصلی آن بسیج سازندگی است منتهی سال گذشته رهبر معظم انقلاب در نشست نخبگان فردا تأکید کردند که بنیاد نخبگان هم در بحث اردوهای جهادی ورود کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر افزود: ما با دعوت از برادران در بسیج سازندگی بعد از چند نشست به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است ما در حوزه مربوط به اردو جهادی کار کنیم، باید جایی دست بگذاریم که مکمل کار دوستان باشد و باعث هم‌افزایی گردد و به همین دلیل اردوی جهاد علمی با نام مبارک شهید عرصه علم و فناوری استان بوشهر شهید یا علی مدد برگزار شد.

آذین گفت: شهید یا علی‌مدد در دوران تحصیلشان یعنی از اول دبستان تا گرفتن مدرک دیپلم، همواره رتبه اول کلاس بوده و بدون کنکور وارد دانشگاه امیرکبیر می شود و با مدرک مهندسی در زمان جنگ به جبه‌ها اعزام و شهید می‌شوند. ایشان به‌عنوان یکی از سرآمدان تحصیلی در استان بوشهر است که با هماهنگی بنیاد شهید اسم این اردو را به نام ایشان ثبت کردیم.

وی ادامه داد: در این برنامه سازمان هایی چون فرمانداری شهرستان بوشهر، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، بخشداری مرکزی بوشهر، سازمان بسیج سازندگی استان، پارک علم و فناوری خلیج فارس، خانه ریاضیات استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بنیاد نخبگان استان بوشهر همکاری داشتند.

آذین در ادامه گفت: با کمک سازمان‌ها وادارات موفق به برگزاری 7 دوره از اردوی جهادی شدیم. بازتاب رسانه‌ای این طرح در سطح استان و کشور چشمگیر بود، به‌طوری‌که با بنیادهای استان‌های دیگر صحبت و ظرفیت‌های ارتقا برنامه اردو جهادی به سطح کشوری مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس بنیاد نخبگان با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از دانش آموزان شرکت کننده در اردو گفت: دانش آموزان از برگزاری این اردو نتایج آن رضایت نسبی داشتند، قطعاً اجر معنوی و رضایت نسبی که این برنامه ایجاد می‌کند با زبان قابل وصف نیست و اگر خدا کمک کند برای سال 95-96 هم با همکاری دوستان این برنامه را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: همه ما به نوبه خود در هرقسمت و سازمان و ارگانی که هستیم باید در حد توانمان به بهبود و اصلاح شرایط آموزشی بپردازیم که اردو جهادی خود می‌تواند گواه بر این امر باشد، فهمیدن و دانستن مشکلات پیشرو خود نشان از پیشرفت در مسیر دارد که با همکاری یکدیگر قابل حل و برطرف شدن است.

بازخوردهای مثبت وقت گذاشتن رایگان و داوطلبانه برای آموزش دانش‌آموزان مناطق محروم

خانم مهندس قربانی معاون امور عمرانی فرمانداری بوشهر با ارائه گزارشی از روند برگزاری اردوی جهاد علمی شهید یا علی مدد گفت: اردوها به طور منظم هر دو هفته یکبار برای بچه‌های روستاهایی که از نظر برخی امکانات محروم هستند، برگزار شد و تمام این موفقیت و دستاورد بدلیل هم‌افزایی مناسب بین ارگان‌های همکار در این برنامه حاصل شد.

وی افزود: سوالاتی که من شخصا از دبیران مدارس دانش‌آموزان در مورد تأثیر این کلا‌س‌ها در پیشرفت درسی داشتم و جواب‌های مثبتی که در دریافت کردم دال بر بازخورد مثبت این کلاس‌ها داشت. در روزهای اولیه کتاب کانگرو زیر نظر خانه‌ریاضیات ارائه شد که به دلیل سنگین بودن بعضی از مطالب برای بچه‌ها، در نظر گرفتیم که در ابتدا از کتاب‌های درسی خودشان برای تدریس استفاده کنیم و در وقت‌های باقیمانده از کتاب کانگرو بهره ببریم. کلاس‌های بعد از ظهر هم با توجه به شرایط آموزشی جالب آن، دستاورد مناسبی  به دنبال داشت.

قربانی با تقدیر از معلمانی که در روزهای تعطیل و استراحت خود به صورت رایگان و داوطلبانه برای آموزش دانش‌آموزان وقت گذاشتند اضافه کرد:  اگر این کار خداپسندانه به صورت عام در جامعه ترویج پیدا کند همانند کاری که پزشکان (البته با توجه به درآمد نسبتاً مناسب پزشکان) شاهد بازخوردهای مثبت آن خواهیم بود و امیدواریم در آینده بتوانیم این برنامه را با توجه به استانی بودن بنیاد نخبگان به تمام شهرستان‌ها اشاعه دهیم.

عدالت فرهنگی و آموزشی اجرا شود

خانم عالی‌نسب مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز در این نشست گفت: تربیت نیروی انسانی محور توسعه است و برای اینکه جامعه به توسعه درخور خود برسد باید این عدالت فرهنگی و آموزشی اجرا شود، کانون پرورش فکری در تمام شاخه‌ها شامل تربیتی، دادن امکانات فرهنگی و آموزشی آماده خدمت و همکاری است.

طاهر یزدان‌پناه رئیس خانه ریاضیات استان بوشهر نیز در این نشست با بیان اینکه باید با توجه به ظرفیت و امکانات موجود قدم برداریم تا در کنار کمیت، کیفیت نیز رعایت شود، افزود: آموزش مناسب به معلمان و آموزش‌دهندگان باعث تقویت بنیه آموزشی در آینده می‌شود و خانه ریاضیات آمادگی دارد در زمینه آموزش دبیران ریاضی با آموزش و پرورش همکاری کند.

وی گفت: باید برای داوطلبان آموزشی برای گذارندن کلاس‌های تخصصی و ارتقای دانش ایجاد انگیزه و اشتیاق کرد.

دکتر یزدان پناه با اشاره به استعدادها و ظرفیت های عظیم استان بوشهر در حوزه علمی گفت: هفته گذشته لیگ ریاضی را در مقطع متوسطه اول در استان بوشهر به پایان رساندیم و مقطع متوسطه دوم هم هفته نهایی خودش را پشت سر می‌گذارد، در لیگ متوسطه اول 450 تیم از سراسر استان شرکت داشتند، 8 تیم سه نفره‌ به فینال رسیده بودند و در نهایت به جای یک تیم، سه تیم که به تمام سوالات امتحان جواب دادند هر سه حائز رتبه اول شدند و دو تیم باهم موفق به کسب رتبه دوم شدند.

وی افزود: یکی از تیم‌های رتبه اول همگی اهل دیر بودند که این نشان از بالا بودن ظرفیت در شهرستان‌ها می‌باشد، دو سال قبل نیز یک تیم از برازجان و سال قبل یک تیم از بوشهر موفق به سفر به هلند جهت شرکت در المپیاد جهانی شد.

اختصاص12% از اعتبارات استان به ارتقای آموزش و پرورش

عبدپور معاون اداره کل امور روستایی استانداری بوشهر در این نشست گفت: 12% از اعتبارات استان را اخیراً استاندار به ارتقای آموزش و پرورش و همچنین افزایش سطح کیفی و کمی آموزشی در روستاها اختصاص داده‌اند. بناست که با توجه به سیاست‌گذاری آموزش و پرورش این بودجه در خدمت سازمان مربوطه قرار گیرد. این بودجه قرار است به صورت مستقیم از طریق استاندار دراختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و هیچ مانع و شرایط پیچیده اداری ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار