چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت :

سال ۹۵؛ فرصتی برای موفقیت هنر مقاومت و دفاع مقدس

در سال ۹۵ شاهد جوشش دو رویداد مهم فرهنگی و هنری در عرصه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و حوزه مقاومت خواهیم بود. اولین رویداد که در مهرماه سال جاری رقم خواهد خورد، برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است. جشنواره‌ای دو سالانه که در میان اهالی سینما و به‌ ویژه سینمای دفاع مقدس از جایگاهی مهم و دیرینه برخوردار است.
کد خبر: ۸۶۷۲۳۹۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج، دومین رویداد مهم نیز برگزاری چهارمین جشنواره هنر مقاومت (نقاشی، کاریکاتور، عکس، گرافیک و....) در آذرماه همین سال است که توانسته توجه بسیاری از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی را به خود جلب کند. دو رویدادی که هر دو به همت بنیاد فرهنگی روایت رقم خواهند خورد.

از منظر تحلیلی و پژوهشی با سیری در سینمای ایران، خواهیم دید این سینما پس از وقوع انقلاب اسلامی از جایگاهی رفیع برخوردار شد و به شکل عینی و عملی سهم بزرگی از آثار برتر تاریخ سینمای ایران، به مقطع پس از انقلاب بر می‌گردد و در این میان جالب و قابل تأمل است که بخش اعظم و مهمی از آثار برتر تاریخ سینمای پس از انقلاب نیز به آثار سینمای دفاع مقدس و مقاومت اختصاص دارد.

سال‌ها پیش در تحلیلی که درباره سینمای دفاع مقدس به رشته تحریر درآوردم، بر این نکته تاکید کردم که سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، بالطبع تولیدات مختلفی را عرضه کرد که از نظر ژانر و فرم به طور طبیعی مسبوق به سابقه بودند و نمونه‌های آن را پیش از آن و در سال‌های قبل از انقلاب نیز شاهد بودیم. به طور مثال ژانر سینمای اجتماعی، پلیسی، کمدی، ترسناک و حتی سیاسی از جمله ژانرهایی بودند که پیش از انقلاب فیلم‌های مختلفی در آن سبک و سیاق و البته با مضامین متفاوت ساخته شده بود؛ اما تنها سبک و سیاقی که مولود مبارک سینمای انقلاب اسلامی و سینمای نوین ایران بود، سینمای دفاع مقدس است که توانست به عنوان شاخصه هنر و سینمای انقلاب به جایگاهی والا در سینمای ایران دست یابد و ارتباط بسیار خوبی را با مردم برقرار کند. اختصاص عناوین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به آثار دفاع مقدس شاهدی بر این مدعاست.

سینمای دفاع مقدس به مقتضیات زمانه توجه کند

با این حال سینمای دفاع مقدس همانند هر پدیده اجتماعی و فرهنگی دیگر و بر اساس مقتضیات مختلف طی سه دهه گذشته با اوج و فرودهای مختلفی همراه بوده که اوج آن را می‌توان دهه ۶۰ و ۷۰ و سیر افتان و خیزان آن را دهه ۸۰ دانست. اوج و فرودی که تحلیل و فرصتی خاص را می‌طلبد و در حوصله این نوشتار نیست. با این همه یکی از محورهایی که می‌تواند سینمای دفاع مقدس را در نقشه و جغرافیای فرهنگی و هنری کشور و در منظر مردم و هنرمندان همچنان زنده و پویا نگه دارد، همانا جشنواره فیلم مقاومت (جشنواره فیلم دفاع مقدس) است.

جشنواره فیلم مقاومت از یک سو با تمرکز بر آثار تولیدی در حوزه سینمای مقاومت و از طریق میزگردها و نشست‌ها و تحلیل‌های جامع می‌تواند با آسیب‌شناسی این نوع سینما و بررسی نقاط قوت و ضعف آثار و نیز بررسی مشکلات تولید و اکران، گامی برای تقویت و حفظ این گونه از آثار برداشته و نگذارد تا سینمای مقاومت در هیاهوی سینمای بدنه مغفول مانده و به حاشیه رانده شود و از دیگر سو با اکران‌های مردمی در سراسر ایران و نقاط دور و نزدیک و حتی در دیگر کشورهای جهان، می‌تواند پهنه اکران و ارتباط با مخاطبان را گسترش داده و در انتقال فرهنگ مقاومت گامی ارزشمند بردارد.

جشنواره فیلم مقاومت انگیزه‌ای برای فیلمسازان علاقه‌مند به این حوزه است تا با اعتماد به نفس بیشتری پا در این وادی گذاشته و با وجود مشکلات ریز و درشت در این مسیر، با این حال افق امیدوار کننده‌ای را در مسیر حرکت مشاهده کنند. باز هم شاهد این مدعا، افت تولید آثار سینمای مقدس در سال‌هایی است که جشنواره فیلم دفاع مقدس تعطیل شد و پس از چند سال وقفه وقتی این جشنواره دوباره به همت بنیاد فرهنگی روایت احیا شد، روند تولید آثار دفاع مقدس نیز سیری صعودی طی کرد.

با این حال درباره جشنواره فیلم مقاومت نیز نکات مختلف و زیادی برای بیان وجود دارد، حتی خود این جشنواره برای رسیدن به حداکثر تاثیرگذاری باید از جهات مختلف مورد بررسی، نقد، ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گیرد که با یاری خدا در همین باب طی آینده نزدیک و پیش از موعد برگزاری جشنواره بیشتر خواهیم نوشت.درباره چهارمین جشنواره هنر مقاومت نیز البته نکات مختلفی وجود دارد که در آینده نزدیک به آنها خواهیم پرداخت.

یادداشت از: محمد دیندار، عضو شورای راهبردی مدیریت ارتباطات و امور رسانه بنیاد فرهنگی روایت
ارسال نظرات