وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در گفت‌وگو با «بسیج»
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: مروز آموزش زبان انگلیسی در دوره دبستان موجب افت تحصیلی دانش آموزان شده است چراکه دو زبانه شدن تدریس در آموزش زبان فارسی اختلال ایجاد می کند.
کد خبر: ۸۶۷۲۳۲۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری بسیج با اشاره به سخنان اخیر امام خامنه ای مبنی بر اینکه نباید زبان انگلیسی به طور انحصاری در مدارس تدریس شود گفت: امروز یک اصل پذیرفته شده وجود دارد و آن اینکه زبان به ابزاری برای گسترش فرهنگ تبدیل شوده است و همه کشورها سرمایه گذاری کلانی برای توسعه زبان و ترویج آن صورت می دهند تا از این طریق ارزش های مد نظر خود را انتقال دهند.

وی با بیان اینکه از زمان ستمشاهی انجمن ایران و آمریکا و انجمن ایران و انگلیس ابزای برای پیاده سازی این هدف بوده است تا جوانان نخبه ایرانی را به فرهنگ غربی جذب کنند، افزود: جالب اینجاست که بدانیم کشورهایی که روی استقلالشان حساس هستند مثلا فرانسه نسبت به پاسداشت زبان ملی نیز حساسیت ویژه ای دارند.

فرشیدی با بیان اینکه توصیه ولی امر مسلمین این است که در وهله اول کودکانمان با فرهنگ اسلامی و ایرانی آشنا شوند و آموزش زبان خارجی نیز به عنوان زبان علم صرفا به انگلیسی منحصر نشود، افزود: از سوی دیگر ایشان تاکید دارند که ما باید در برابر تهاجم فرهنگی غرب روحیه تهاجمی داشته باشد و کاری کنیم که زبان فارسی به زبان علمی تبدیل شود.

وی افزود: بین زبان فارسی و انگلیسی و اساسا این دو فرهنگ تفاوت بسیار است مثلا شعر زیبای سعدی مبنی بر اینکه بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، امروز بر سردر سازمان ملل نقش بسته است اما ضرب المثل خود انگلیسی ها this is your problem است یعنی این مشکل شماست که تفاوت فرهنگ فردگرا را با نگاه انسانی زبان فارسی به خوبی نشان می دهد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته زبان فارسی تا چین نیز رفته است و در غرب تا کرواسی و زنگبار مورد استفاده قرار می گرفته است، افزود: جهان به زبان فارسی افتخار می کند اما متاسفانه برخی با وادادگی در برابر غربی ها رویکرد نامناسبی را دنبال می کنند و از هند مثال می زنند در حالی که هند اگر موفق شد از یوغ استعمار بیرون بیاید دلیلش تکیه بر فرهنگ بومی بود و جالب است بدانیم خود گاندی نیز همیشه با لنگ یعنی لباس محلی به دیدار سران انگلیسی می رفت تا از ارزش های فرهنگ هند دفاع کند با اینکه درس خوانده انگلیس بود.

فرشیدی ادامه داد: به نظر من در کنار انگلیسی می توان زبان روسی، ایتالیایی، فرانسوی و یا آلمانی و حتی چینی را تدریس کرد اما اینکه همین رویه ادامه داشته باشد کار درستی نیست نیز زیرا زبان انگلیسی امروز تبدیل به بسترساز نفوذ فرهنگی غربی ها تبدیل شده است و متاسفانه گسترش مدارس دوزبانه در آموزش و پرورش نیز که امری غیر قانونی است به این مساله دامن زده است و دولت باید در این خصوص قاطعیت به خرج دهد.

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم همچنین گفت: در وهله اول باید در مقطع پیش دبستانی و تا پایان دبستان بر آموزش صرف زبان فارسی تاکید کنیم.در دوره های گذشته کودکان ما در این دوران متون سخت فارسی را مرور می کردند اما امروز آموزش زبان انگلیسی در دوره دبستان موجب افت تحصیلی دانش آموزان شده است چراکه دو زبانه شدن تدریس در آموزش زبان فارسی اختلال ایجاد می کند و دانش آموزان فارسی را خوب نمی فهمند و لذا درس را نیز خوب یاد نمی گیرند.

ارسال نظرات