خبرهای داغ:

محلول‌پاشی هوایی 2 هزار هکتار از جنگل‌های سردشت و پیرانشهر

محلول‌پاشی جنگل‌های شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت با دو فروند هواپیما در حال انجام بوده و امید است تا 20 روز آینده سطوح آلوده 2 هزار هکتار از جنگل‌های این شهرستان از بین برود.
کد خبر: ۸۶۷۲۱۷۶
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، پروانه جوانه‌خوار بلوط طی سال‌های گذشته جنگل‌های شمال غرب و غرب کشور را مورد تهدید قرار داده و به بسیاری از این جنگل‌ها آسیب‌های جدی زده است، این آفت در استان آذربایجان غربی قسمت‌هایی از جنگل‌های پیرانشهر و سردشت را از سال 77 تاکنون تحت تاثیر قرار داده و با طغیان هر ساله، خسارت زیادی را به شادابی و بقای درختان بلوط وارد آورده است.

این آفت در سال‌های گذشته باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده یا حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

در شرایط کنونی مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها سبب از بین رفتن سطح بیشتری از جنگل‌ها شده و هر روز شاهد از بین رفتن سطح بیشتری از جنگل‌های استان آذربایجان غربی هستیم و این موضوع جنگل‌ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می‌دهد.

جنگل‌های پیرانشهر و سردشت با داشتن 90 هزار هکتار جزو جنگل‌های منطقه حفاظت شده روستای گولک پیرانشهر با مساحت یک هزار و 500 هکتار در 30 کیلومتری جاده پیرانشهر به سردشت واقع شده است، از مساحت 200 هزار هکتاری شهرستان پیرانشهر بیش از 10 هزار هکتار آن جنگل‌های بلوط است.

این جنگل‌ها جزو منطقه زاگرس به‌شمار می‌روند که به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، قابلیت‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زیست‌محیطی دارای اهمیت منحصر به ‌فردی هستند.

آفت پروانه‌خوار بلوط در فصل بهار وارد جوانه‌های بلوط شده و از آن تغذیه می‌کند و تغذیه خود را با خوردن رگ‌های برگ‌های باز شده آغاز می‌کنند و این عمل در اواخر بهار درختان را عاری از برگ می‌کنند.

آغاز مبارزه با آفت پروانه‌خوار بلوط در سال‌های گذشته به صورت فیزیکی و مکانیکی با گذاشتن تله‌های فرمونی و جمع‌آوری لاروها و شفیره‌ها در کانون‌های آلوده منطقه جنگلی شهرستان سردشت صورت می‌گرفت و این مبارزه تاثیری چندانی علیه این آفت نداشته و طی سال‌های اخیر شاهد از بین بردن رفتن بخشی از درختان بلوط جنگل‌های پیرانشهر و سردشت بودیم.

در راستای ریشه‌کن کردن این آفت در جنگل‌های پیرانشهر و سردشت با تدبیر سازمان اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی با مشارکت شرکت هواپیمایی خدمات ویژه اقدام به مبارزه بیولوژیکی به صورت هواپیمایی گرفته شده است.

محمد جمالیان، مدیر عملیات شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: برای دومین‌بار جنگل‌های پیرانشهر و سردشت برای مبارزه بیولوژیکی با آفت‌های جنگلی به وسیله هواپیما محلول‌پاشی شد.

*محلول‌پاشی هوایی 2000 هکتار از جنگل‌های سردشت و پیرانشهر

وی ادامه داد: جنگل‌های شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت با دو فروند هواپیمای سمپاش در حال انجام بوده و امید است تا 20 روز آینده 2 هزار هکتار از جنگل‌های این شهرستان سطوح آلوده این جنگل‌ها از بین برود.

* 180 هکتار از جنگل‌های سردشت و پیرانشهر محلول‌پاشی باشد

مدیر عملیات پرواز شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با بیان اینکه تاکنون 180 هکتار از جنگل‌های این دو شهرستان محلول‌پاشی شده است، ادامه داد: هدف اصلی این شرکت هواییمایی از محلول‌پاشی مبارزه با آفت پروانه جوانه‌خوار بلوط بوده که به صورت انتخابی عمل می‌کند و برای انسان، دام و سایر جانوران، حشرات داخل جنگل و زیستگاه‌های آنها از جمله زنبور عسل فاقد هرگونه ضرری است و هیچ نوع تخریبی در محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

این مسئول ادامه داد: شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وابسته به جهاد کشاورزی بوده و برای دومین سال متوالی اقدام به محلول‌پاشی جنگل‌های شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت کرده و مقرر شده است که این عملیات در جنگل‌های سایر استان‌های کشور همچون کردستان، ایلام و چهارمحال بختیاری صورت بگیرد.

*آلودگی 40 هزار هکتار از جنگل‌های سردشت و پیرانشهر به آفت پروانه‌خوار بلوط

جمالیان ادامه داد: هم‌اکنون 40 هزار هکتار از جنگل‌های سردشت و پیرانشهر به آفت پروانه‌خوار بلوط آلوده بوده و با امکانات و اعتبارات موجود و محدودیت زمانی در سال گذشته حدود 10 هزار هکتار از کانون‌های آلوده و نقاط بحرانی با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط بخصوص تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: این محلول یک نوع محلول بیولوژیک شامل باکتری است که مختص از بین بردن لارو آفت پروانه جوانه خوار بلوط بوده که به صورت انتخابی عمل می‌کند و برای انسان، دام و سایر جانوران، حشرات داخل جنگل و زیستگاه‌هایشان از جمله زنبور عسل فاقد هرگونه ضرری است که به مدت 10 روز کاری با دو فروند هواپیما انجام خواهد شد.

ارسال نظرات