مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش ۱۳تا۱۶ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه خبر داد و گفت: کارشناسان دو طرف بر روی این مسئله مذاکره کردند اما به نتیجه نرسیدند و باید منتظر بمانیم حکم آن تا حدود سه ماه آینده اعلام شود.
کد خبر: ۸۶۷۲۱۶۲
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا عراقی در نشستی خبری در حاشیه سومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت ایران اظهار داشت: طبق قراردادی که بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت بوتاش ترکیه به امضا رسیده دو طرف می‌توانند در هر زمان درخواست خود را در زمینه مواد قراردادی طرح کنند و اینجا بحث دو شرکت مطرح است نه بحث کشورها.

وی افزود: در ارتباط با این قرارداد شرکت ترکیه‌ای دو درخواست مطرح کرده بود یکی اینکه بیان داشت تأمین گاز مطلوب و مطمئن از سمت ایران از سال 2005 انجام نشده و از این سال در خواست غرامتی با کسر 25 درصد از قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه داشت که طبق محاسبات ما رقم غرامت درخواست شده حدود 20 میلیارد دلار می‌شد که ایران در دادگاه‌های مربوطه بین المللی حاضر شد و با دفاع قوی که از خود انجام داد رأی صد درصد به نفع ایران صادر شد و قرار نیست ما غرامتی به ترکیه بپردازیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اذعان داشت: درخواست دیگر ترکیه این بود که ایران از سال 2011 گاز خود را نسبت به دیگر منابع انرژی در ترکیه و دیگر مبادی واردات گاز این کشور گران می‌فروشد. که در این خصوص نمایندگانی از دو طرف در جلساتی حاضر شدند اما به توافق نرسیدیم و باید منتظر بمانیم تا دو یا سه ماه آینده رأیی در این زمینه صادر شود.

عراقی با اشاره به کاهش جهانی قیمت نفت گفت: حدود 13 تا 16 درصد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه کاهش خواهد یافت. و این قطعی خواهد بود که باید قیمت گاز را کاهش دهیم. 

وی از رکورد بی سابقه گازرسانی به روستاهای کشور در سال 94 خبر داد و گفت: در این سال در ابتدای سال گازرسانی به 5 هزار روستا آغاز شد و توانستیم تا پایان سال به دو هزار و 800 روستا گازرسانی کنیم و بقیه نیز در سال 95 ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر نفت افزود: حجم گازرسانی به نیروگاه های کشور که درسال 93، 50 میلیارد مترمکعب بود درسال 94 به 58 میلیارد مترمکعب رسید و با توجه به اینکه این رقم درسال 92 حدود 38 میلیارد مترمکعب بود میزان افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها و به تبع آن کاهش سوخت مایع موجب صرفه جویی بیش از 6 میلیارد دلاری برای کشور شده است.

عراقی با بیان اینکه ما در بازار بزرگ ال ان جی جهان وارد نشده‌ایم گفت: بازار ال ان جی گران نیست بلکه بازاری نسبتاً ارزان است و ما باید در آینده در این بازار حضور پیدا کنیم که در شرایط تحریم پروژه ایران ال ان جی تعطیل شد اما امیدواریم در شرایط جدید این پروژه تکمیل و بهره برداری شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز وارد پنجاهمین سال فعالیت خود شده است، گفت: نتیجه سالها تلاش این است که اکنون در بخش تأمین کالا در گازرسانی به خودکفایی 98 درصدی و در تأمین تجهیزات خطوط لوله و ایستگاه‌ها به خودکفایی 70 درصدی و در تأمین تجهیزات پالایشگاهی به خودکفایی 70 درصدی رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خط لوله صلح دیگر منتفی است و فقط بحث صادرات گاز به پاکستان مطرح است گفت: ما خط لوله هفتم سراسری را تا ایرانشهر رسانده‌ایم و در حال تکمیل گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان هستیم و اخیرا نیز مسئولان پاکستان صحبت‌هایی را با وزیر نفت ایران مطرح کرده‌اند که در چابهار اقدام به احداث تأسیسات ال ان جی کنند و پاکستان به دنبال این است که واردات گاز خود را از چند کانال پیگیری کند تا قیمت گاز برایش ارزان‌تر تمام شود و بدون شک پاکستان مثل کشورهای دیگر مثل قطر نیز اقدام به خرید گاز خواهد کرد اما بدون شکر این کشور از ایران نیز گاز خواهد خرید و هر زمان که پاکستان اعلام آمادگی کند ما می‌توانیم در زمانی 5 ماهه صادرات گاز این کشور را عملیاتی کنیم.

عراقی افزود: برای تکمیل خط لوله سراسری و صادرات گاز به پاکستان یک شرکت روسی تقاضای سرمایه گذاری به صورت ترک مناقصه داشت اما ما اعلام کردیم که حتماً باید در مناقصات مربوطه شرکت کند و این شرکت شرایط خود را برای شرکت در مناقصه مناسب ندید.

وی با بیان اینکه ما سالانه حدود 9 هزار میلیارد تومان باید به بخش هدفمندی بپردازیم، گفت: 70 تا80 تومان به ازای فروش هر مترمکعب گاز به هدفمندی و 30 تومان به شرکت گاز تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل بند ق تبصره 2 بودجه حدود سه هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های گازرسانی تأمین شد که امسال نیز به همین میزان از این محل تأمین خواهد شد.

عراقی با تأکید براینکه هنوز مذاکرات جدی برای صادرات گاز به اروپا انجام نداده‌ایم گفت: مسلماً از موقعیت‌هایی که برای افزایش تجارت بین‌المللی گاز برای کشور بوجود بیاید استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص هوشمندسازی کنتورهای گاز گفت: برای هوشمندسازی کنتورهای گاز با شرکت‌های کره‌ای، روسی و فرانسوی موافقت نامه‌هایی به امضا رسانده‌ایم تا این شرکت‌ها تکنولوژی‌های خود در این زمینه را به ایران انتقال دهند تا بتوانیم بهترین را از بین آنها انتخاب کرده و قراردادی در جهت هوشمند سازی کنتورهای گاز با این شرکت‌ها ببندیم.

ارسال نظرات