خبرهای داغ:
رئيس اداره دامپزشكي گتوند از واكسيناسيون 36 هزار راس دام سبك و سنگين عليه بيماري تب برفكي در اين شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۷۱۵۷۹
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
 مسلم همتيان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار بسیج، افزود:در صورت تامين واكسن ساير دام هاي اين شهرستان نيز عليه بيماري تب برفكي واكسينه خواهند شد.
رئيس اداره دامپزشكي شهرستان گتوند اظهار كرد: با حمايت انجام شده از سوي فرمانداري و اداره كل دامپزشكي استان در تهيه واكسن و با ادامه واكسيناسيون دام هاي سبك و سنگين در سالجاري، در زمان حاضر بيماري تب برفكي در دام اين شهرستان كاهش چشمگيري داشته و تحت كنترل است.
همتيان با بيان اينكه در60 نقطه شهري،روستايي وعشايري شهرستان با سه اكيپ مختلف كار واكسيناسيون دام ها انجام شده است افزود: پايين بودن سطح ايمني دام ها، ساختار غير بهداشتي دامداري ها، ورود عشاير، نداشتن اطلاع علمي از اصول دامپروري، ورود دام از ديگر شهرها و تردد دام در سطح روستا و معابر از عوامل شيوع بيماري تب برفكي در اين شهرستان بوده است.
وي همچنين با اشاره به اينكه تلفات دام ناشي از بيماري تب برفكي از اواخر بهمن ماه سال گذشته شروع شده است تصريح كرد: با اقدام به موقع براي پيشگيري از گسترش بيماري در بين دام هاي شهرستان، كانون آلودگي از بين رفته و تلفات ناشي از بيماري به حداقل رسيده است.
رئيس اداره دامپزشكي شهرستان گتوند با بيان اينكه درمان بيماري تب برفكي و كنترل كامل آن طولاني است عنوان كرد: زمان زيادي طول مي كشد تا اين بيماري كاملا قطع شود و رعايت نكات ايمني و بهداشتي از جمله عدم جابجايي دامها، تفكيك دامهاي بيمار، ضد عفوني كردن اصطبل ها و عدم خريد وفروش دام جديد از سوي دامداران جهت پيشگيري از اين بيماري ضروري بوده است.
اين مسئول با اشاره به اينكه اكيپ هاي دامپزشكي شهرستان گتوند در محل‌هاي آلوده حضور دارند افزود:همكاري دامداران با اكيپ واكسيناسيون دامپزشكي در كاهش تلفات موثر است و در صورتي كه دامداران همكاري نكنند خسارت ناشي از اين بيماري گريبانگير آنها مي شود.
همتيان با توصيه به دامداران در خصوص رعيات مسايل بهداشتي خاطر نشان كرد: دامداران براي جابجايي دام حتما بايد از اداره دامپزشكي شهرستان مجوز عبور دريافت نمايند چرا كه در صورت تخلف نيروي انتظامي با افراد خاطي برخورد قانوني خواهد كرد.
در شهرستان گتوند در شمال خوزستان بيش از 136هزار راس دام سبك و سنگين وجود دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها