به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی و روز معلم صبح امروز در مراسمی از مربیان و فعالان عرصه جهاد علمی و روشنگری تقدیر به عمل آمد.
کد خبر: ۸۶۷۱۵۲۷
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ در این مراسم که در محل حسینیه ثارا... سپاه ناحیه دره شهر برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین یاسر عربی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه دره شهر ضمن گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و روز معلم از ویژگی های بارز استاد شهید علامه مرتضی مطهری را آزاد اندیشی عنوان کرد و در تبیین این خصوصیت افزود: شهید مطهری همواره از دو جریان جمود و جهالت انتقاد داشت. جریان جمود مبتلا به کندروی در افکار بود و جریان جهالت تحت تأثیر شدید افکار غربی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یاسر عربی در این سخنرانی که حول محور آزاداندیشی در آثار شهید مطهری بود، اظهار کرد: شهید مطهری در دوران خود از سوی چهار گروه یعنی جریان تجدد، تحجر، کمونیسم و منافقین مورد هجمه واقع شد.

وی با بیان اینکه از نظر شهید مطهری همواره مقولاتی همچون آزادی، بیشتر از ناحیه طرفداران خود ضربه خورده تا از جانب مخالفان آن افزود: آزاداندیشی دارای دو بعد سلبی و ایجابی است. واژه آزادی اشاره به بعد فردی یعنی عدم تعصب، تقلید و تبعیت از محیط پیرامون دارد. واژه اندیشه اشاره به بعد ایجابی یعنی به دنبال حقیقت بودن و تسلیم حقیقت شدن دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه دره شهر افزود: آزاداندیشی دارای دو مقام است یکی پرسشگری که در آن هر مسئله‌ای قابل طرح است. مقام دوم، مبحث نتیجه‌گیری و تولید فکر است که در این مقام نیاز به داشتن معلومات وجود دارد تا باعث به خطا رفتن نشود.

حجت الاسلام عربی اضافه کرد: شهید مطهری از دو جریان جمود و جهالت انتقاد داشت. جریان جمود مبتلا به کندروی در افکار بودند و جریان جهالت تحت تأثیر شدید افکار غربی بود.

وی ادامه داد: عدم تعصب از ویژگی‌های بارز شخصیت شهید مطهری بود. به عنوان نمونه ایشان نسبت به هیچ صنفی هیچ‌گونه تعصبی نداشته است و به راحتی نسبت به فضای حوزه علمیه دوره خود انتقاد می‌کردند، از جمله اینکه چرا علف هرز در محیط روحانی ما زیاد شده است؟ چرا سکون و سکوت بر تحرک و زنده طلبی ترجیح دارد؟ چرا حرکت، فکر و عقیده در میان ما کمتر وجود دارد؟ چرا روحانیون ما به جای اینکه پیشرو باشند در دنباله غافله حرکت می‌کنند؟

وی یکی دیگر از موارد عدم تعصب در ایشان را مبحث ملیت دانست و گفت: ایشان هم به خدمات ایرانیان توجه داشتند و هم به نقاط ضعف آنها. از دیدگاه شهید مطهری احساسات ملی تا آنجا که جنبه مثبت داشته باشد و نتیجه‌اش خدمت به هموطنان باشد، بسنده است اما آنجا که موجب تبعیض در قضاوت و ندیدن خوبی‌ها شود، ضد اخلاق و انسانیت است؛ چراکه از نظر شهید مطهری ملیت پرستی نوعی خودخواهی است.

عربی اضافه کرد: یکی دیگر از شاخصه‌های آزاداندیشی و عدم تعصب در شهید مطهری تجلیل ایشان از برخی مباحث اندیشمندان غربی است. به گونه‌ای که شهید مطهری معتقد بودند متفکران قرن 17 و 18 افکار خویش را در باب حقوق فکری با پشتکار وسیعی پخش کردند. این گروه (ولتر، روسو، مونتسکیو) حق عظیمی بر جامعه بشری دارند که این حق از حق مکتشفان و مخترعان بزرگ کمتر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عربی ادامه داد: شهید مطهری با این موضوع که باید به همه انسان‌ها محبت کرد، مخالف بود. از نظر ایشان اهل محبت بودن کافی نیست، اهل مصلحت هم باید بود. یعنی محبت باید با حقیقت توأم شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه دره شهر گفت: وقتی شهید مطهری کتاب مسئله حجاب را نوشت و در آن عدم پوشش وجه و کفین را جایز دانستند، با انتقاد بسیار شدیدی مواجه شد. ایشان در پاسخ معیار خود را کتب اصلی دین و حکم روشن عقل ذکر کردند.

در پایان این مراسم از 8 نفر از مربیان عقیدتی و هادیان سیاسی سپاه و بسیج با اهدا لوح یادبود تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظرات