"تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی پایبندی عملی به اقتصادمقاومتی"
محقق و استاد دانشگاه گفت: متاسفانه برخی از مسئولین به جای حل مشکلات واحدهای تولیدی داخل دنبال جذب سرمایه خارجی آن هم با دادن باج‌های سیاسی هستند به طوری که شاهدیم ژنرال‌های اقتصادی که وعده صد روزه حل مشکلات را می‌دانند تاکنون بیش از 15 هزار کارخانه را به تعطیلی کشانده‌اند.
کد خبر: ۸۶۷۱۱۰۶
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

دکتر محمدجواد یاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج درباره الزامات اقتصادمقاومتی اظهار داشت: قدرت‌های سلطه گر پس از جنگ جهانی دوم با روش‌های متعدد برنامه‌های اقتصادی را برای سایر کشورها تعریف کردند تا بتوانند ملت‌ها را به شکل قانونی غارت کنند.

وی افزود: با انجام چنین اقداماتی توان چانه‌زنی از قدرت‌ها را در عرصه‌های سیاسی به شدت کاهش دادند، قدرت‌های استکباری که در عرصه سیاسی نهادهایی را با استانداردهای خود تحت عنوان قوانین بین‌المللی ایجاد کردند و با بهره‌گیری از ادبیات حاکم خود که مبتنی بر تبلیغ و هضم در اقتصادجهانی است سعی بر سلطه در محافل علمی، اقتصادی، دانشگاهی و حتی برخی رسانه‌ها دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معضلات و مشکلات اقتصادی کشور نیز ناشی از نمایندگی نوعی تفکر غیربومی و برون زاست که مدیریت اقتصادی کشور را در سه دهه اخیر به دست داشته است، مدیران تحصیلکرده در دانشگاه‌های غرب که با نسخه‌های غیربومی و غربی تجویز شده از سوی قدرت‌های غرب به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستند که چیزی جز شرایط نامناسب اقتصادی موجود به همراه نداشته است.

یاری با اشاره به رشد و اقتدار جمهوری اسلامی ایران گفت: تفکر ناب انقلاب اسلامی امروز ایران را به نمونه بی‌نظیر در منطقه و جهان تبدیل کرده، تفکری که مبتنی بر شاخصه‌هایی چون استقلال، خوداتکایی، بهره‌ از تعالیم بی‌نظیر دینی و تکیه بر منابع بومی است.

وی افزود: غیبت تفکر انقلابی در عرصه اقتصادی آسیب‌های جدی به انقلاب اسلامی وارد ساخته است، بی‌شک الگوسازی از انقلاب اسلامی با این تفکر ا قتصادی غیربومی امری نشدنی نیست، مدیریت مبتنی بر تفکر انقلابی و خوداتکایی امروز کشور را به چهارمین قدرت مشک بالستیکی جهان تبدیل کرده، ولی حضور تفکر غیر انقلابی(نه ضد انقلابی) در صنعت خودرو وضعیت نامناسب کنونی را رقم زده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم اقدام اساسی در بحث اقتصادمقاومتی گفت: رهبر معظم انقلاب برای رفع مشکلات موجود در حوزه اقتصاد کشور استراتژی اقتصادمقاومتی را مطرح کردند ولی متاسفانه تفکر غیرانقلابی در عرصه اقتصادی برای اجرای آن اقدامی انجام نداده است.

  • نگاه مسئولین به خارج و عدم باور به ظرفیت‌های داخلی حرکت اقتصادمقاومتی را با چالش مواجه کرده‌اند

یاری با اشاره به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: مشکل اصلی اقتصاد کشور مدیریت منابع و فقدان نقشه راه بوده و از سوی دیگر اشتباه محاسباتی مسئولین در نگاه به خارج و عدم باور به ظرفیت های داخلی نیز حرکت اقتصاد مقاومتی را با چالش مواجه کرده است.

وی افزایش بهره‌وری و عدم خام فروشی با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان باعث رکود علمی در کشور شده به نحوی که در سال 2013 کشور شاهد عقب گرد علمی و افت 47/2 درصدی در تولید علم بود.

این استاد و محقق دانشگاه تصریح کرد: فرار مغزها بی‌شک خسارتش بیش از درآمد نفت است چراکه سال گذشته 40 درصد دانشمندان هسته‌ای و هوا فضا از کشور خارج یا در آستانه ترک کشور بودند این در حالیست که 730 هزار دانش آموخته مقطع تحصیلات تکمیلی (دکتری و کارشناسی ارشد) در بیکار هستند.

یاری ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان منبع تمام نشدنی از ثروت است که علی رغم بر خورداری از این ثروت عظیم بهره‌برداری صحیح از آن صورت نمی‌گیرد، محصول مبتنی بردانش خریدار فراوانی دارد و می توان به هر قیمتی آن را فروخت در حالی که متاسفانه از این ظرفیت‌های انسانی کشور به راحتی غفلت و فرار مغزها را به نظاره نشسته‌ایم.

وی افزود: حمایت از تولید ملی مولفه دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، امروز هزاران میلیارد نقدینگی سرگردان مردم جذب بازار تولید نمی‌شود چراکه سودهای کلان بانکی و دلالی در حوزه ارز، طلا و مسکن سود بالایی را به همراه دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کشور ما به جای حل مشکلات واحدهای تولیدی داخل دنبال جذب سرمایه خارجی آن هم با دادن باج‌های سیاسی هستند به طوری که شاهدیم ژنرال‌های اقتصادی که وعده صد روزه حل مشکلات را می‌دانند تا کنون بیش از 15 هزار کارخانه را به تعطیلی کشانده‌اند.

حضور جدی آقازاده‌ها در اخذ امضاهای طلایی از معضلات پیچیده کشور

یاری با اشاره به لزوم مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد: سالانه 20 میلیارد دلار خسارت بر کشور وارد می شود، قاچاق سالانه 3 میلیارد دلار طلا و هزار تریلی سیگار قطعا سازماندهی شده صورت می‌گیرد، طبق آمار به ا زای هر 15 هزار دلار کالای قاچاق یک شغل از بین می‌رود همچنین خسارت فرار مالیاتی کالاهای قاچاق سالانه 80 هزار میلیارد تخمین زده می‌شود .

وی افزود: مبارزه با فرار مالیاتی، مبارزه با فساد از دیگر مشکلاتی است که اقتصاد کشور با آن گریبانگیر هستند، امروز گستردگی فساد اقتصادی علاوه بر کاهش اعتماد ملی سرمایه گذاری سالم را نیز با چالش روبرو می کند، حضور جدی آقا زاده‌ها، دولتی‌ها و باندهای مختلف در اخذ امضاهای طلایی در امر صادرات و وادرات از معضلات پیچیده کشور محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نبود قوانین باز دارنده و کارآمد راه هرگونه پولشویی و رانت را باز کرده است، در مواقعی نیز با وجود قانون، شاهد عدم اجرا قانون هستیم برای نمونه طبق قانون نبایستی حقوق بالاترین مدیر یک سازمان بیشتر از 7 برابر کارمندانش باشد، در حالی که دریافت 70 برابری آن را شاهد هستیم.

اذعان واقعی نبودن تعرفه‌ها از سوی مسئولین تحقیر مستضعفین

یاری با اشاره به فاصله طبقاتی حاکم بر جامعه گفت: انقلاب اسلامی امروز اکثر مردم انقلاب اسلامی کمتر از 2 میلیون ماهانه درآمد دارند در حالیکه مسئولینش به طور متوسط ماهانه بیش از 20 میلیون درآمد دارند، در حالی که درآمد پزشکان متخصص ماهانه بین 100 تا 200 میلیون تومان است در آغاز هر سال مسئولین سخن از واقعی نبودن تعرفه‌ها می‌گویند مستضعفین و مردم را با تحیر و تحقیر مواجهه می‌کنند.

وی افزود: اصلاح ساختاربانکی، سیستم مشکوک به ربا در برخی از عملیات‌های بانکی آثار منفی خود را بر اقتصاد کشور گذاشته، دولتی بودن اکثر بانک‌ها و شرکت‌ها عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است به نحوی که عدم اخذ ضمانت‌های لازم در وام‌های میلیاردی در ازی دریافت رشوه‌های کلان امروز 100 هزار میلیارد معقولات بانکی را رقم زده، در حالیست که بانک‌ها از پرداخت وام 3 میلیونی ازدواج طفره می‌روند، اما اگر 102 هزار میلیارد سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم که در بانک‌ها دپو شده را در نظر داشته باشیم همه جوانان می‌توانند بدون نوبت از وام بی‌ثمر ازدواج بهره‌مند شوند.

واردات بی‌رویه دلیل تعطیلی 60 درصد مراکز تولیدی کشور

یاری در ادامه به مدیریت واردات اشاره داشت و گفت: اگرچه واردات در مقاطعی برای تنظیم بازار امری لازم است اما واردات بی‌رویه با امضاهای طلایی تولید کشور را به ورطه نابودی کشانده است، واردات 2 میلیارد دلار قطعات پیکان و پراید، لوازم آرایشی، واردات سنگ پا، آدامس یا واردات 250 هزاردلاری بیل و کلنگ منجر به تعطیلی 60 درصد مراکز تولیدی کشور شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سرمایه اصلی هر کشوری منابع انسانی آن است که مدیریت دقیقی را برای بهره‌گیری از این ظرفیت می‌طلبد، پدیده فرار مغزها که هزینه‌های کلانی برای آن صورت می‌گیرد توجیهی جز بی‌مسئولیتی ندارد، عدم استفاده موثر از فناوریی‌های روز باعث شده که 5/2 میلیون کارمند در ایران مشغول به کار، در بوروکراسی ناکارآمد و پیچیده به سر برند.

وی افزود: ایران از ظرفیت درخور توجهی در بخش کشاورزی برخوردار است در حالی که نیمی از واردات کشور را محصولات کشاورزی در بر می‌گیرد از این‌رو مدیریت کشاورزی برای رشد و تحقق اقتصادمقاومتی امری ضروری است اما متاسفانه ضعف مدیریت و رانت در این زمینه هر سال خسارت کلانی را به کشور وارد می کند.

هرگونه وابستگی و نگاه به بیگانه نیازمند واگذاری امتیازات سیاسی

یاری در ادامه گفت: تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی پایبندی عملی به اقتصادمقاومتی است چراکه وابستگی به قدرت‌ها با توجه به ماهیت دینی نظام و اهداف عالیه آن هیچ گاه باعث رهایی کشور از معضلات اقتصادی نمی‌شود به ویژه اینکه اقتصاد غرب امروز خود با مشکلات فراوانی مواجه است.

محقق و استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: هرگونه وابستگی و نگاه به بیگانه نیازمند واگذاری امتیازات سیاسی است که این حقیقت در پرونده برجام بخوبی قابل لمس است، البته نبود تفکر انقلابی و جهادی در بین بیشتر مسئولین مانع بزرگی در مسیر تحقق اقتصادمقاومتی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات