رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت در تاریخ 18 لغایت 23 اردیبهشت گفت: روزانه 2 هزار نفر در بیمارستان صحرایی بوستان ولایت پذیرش می شوند.
کد خبر: ۸۶۷۱۰۷۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ ؛سید نظام الدین طباطبایی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در خصوص جزئیات برپایی بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت تهران با بیان اینکه همزمان با مبعث پیامبر اسلام (ص) و شروع ماه شعبان یک حرکت جهادی در حوزه سلامت را شروع کردیم گفت: بیمارستان صحرایی سردار شهید حسین همدانی از 18 لغایت 23 اردیبهشت در قالب رزمایش امداد ونجات سپاه تهران در بوستان ولایت برگزار می شود.

وی با اشاره به رزمایش امداد و نجات سپاه تهران گفت: از آنجایی که شهر تهران 10 تا 15 میلیون نفر از جمعیت کشور را داخل خود دارد و بسیاری از مراکز اقتصادی و سیاسی کشور در این کلان شهر قرار دارد به همین دلیل بسیاری از مطالب و موضوعاتی که در تهران رخ می دهد برای کل کشور قابل اهمیت است. از طرفی از کل 31 بلایای طبیعی که در دنیا رخ می دهد، 17 نوع از بلایا قابل پیش بینی برای کشور ماست، به همین جهت رزمایش امداد و نجات سپاه تهران می تواند مردم و مسئولین را آماده کند تا در صورت بروز بلایای طبیعی نظیر زلزله و سیل از آمادگی قابل توجه ای برخوردار باشند.

وقوع زلزله 6 ریشتری در تهران فقط 300 هزار مصدوم به جا می گذارد!

طباطبایی زلزله را یکی از بلایای مهم طبیعی دانست که احتمال وقوع آن در تهران بالا است و ادامه داد: در حال حاضر گسل های متعددی در تمام نقاط شهر تهران وجود دارد و تنها نقطه امن تهران از نظر نبود گسل های خطرناک منطقه بازار تهران است. متاسفانه بیشتر مراکز اقتصادی و سیاسی مهم شهر تهران در مسیر گسل های خطرناک قرار دارد و در صورت بروز زلزله مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد فقط 300 هزار مصدوم به جا می گذارد و از طرفی کل تخت های بیمارستانی ما در حال حاضر 16 هزار تخت است که اگر تخت های اضطراری را به آن اضافه کنیم تعداد تخت های ما به 20 هزار تخت می رسد لذا در زمینه خدمت رسانی بیمارستان ها به مصدومان نیز با مشکل جدی رو به رو خواهیم بود.

عدم توجه دانشگاه های علوم پزشکی به بحث احداث بیمارستان های صحرایی

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ با انتقاد از دانشگاه های علوم پزشکی، شهید بهشتی و دانشگاه توانبخشی به دلیل نداشتن سازه های لازم برای برپایی بیمارستان های صحرایی گفت: اگر حادثه ای در تهران رخ دهد ما باید جمعیت های بالای 500 هزار نفر را اسکان دهیم و از طرفی موضوع تغذیه آن ها نیز بسیار مهم است لذا دانشگاه هایی که در حوزه سلامت فعالیت می کنند باید سازه های لازم برای برپایی بیمارستان های صحرایی را داشته باشند تا در صورت بروز حادثه مصدومان را در این بیمارستان اسکان دهند و به آن ها خدمت رسانی کنند به همین جهت بحث رزمایش ها بسیار موثر است چرا که افراد را آماده می کند تا در مواقع اضطراری چه کاری را باید انجام دهند.

برپایی 23 بیمارستان صحرایی طی چهارسال در اطراف تهران

وی در ادامه به بحث راه اندازی بیمارستان صحرایی سردار شهید همدانی در بوستان ولایت پرداخت و ادامه داد: بسیج جامعه پزشکی تهران اولین بیمارستان صحرایی را در سال 90 در قیامدشت با تاکید سردار حسین همدانی برپا کرد و از آن روز تا به حال 23 بیمارستان صحرایی را در شهرهای اطراف تهران از قبیل قیامدشت، کهریزک، اسلامشهر و رباط کریم برپا کردیم وبه 5 میلیون نفر از هموطنانمان که در حواشی شهر تهران زندگی می کنند خدمت رسانی کردیم. امسال نیز بیمارستان صحرایی شهید همدانی را در بوستان ولایت برپا کردیم و بنا داریم خدمات ویژه ای را به خانواده های مستضعف و آسیب دیده اجتماعی و اقتصادی ارائه کنیم.

بیماریابی هفت هزار نفر در هشت ناحیه سپاه

طباطبایی با بیان اینکه بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت به مدت شش روز به مردم خدمات دهی می کند افزود: از 11 اردیبهشت تا به امروز تیم های تخصصی ما در هشت ناحیه سپاه معادل شش منطقه جغرافیایی در شهر تهران طرح بیماریابی را انجام داده اند و تا به این لحظه هفت هزار نفر از مردم توسط متخصصین ما در نواحی ویزیت شدند و طرح ارجاع بیماران به درمانگاه های تخصصی نیز انجام شده و این افراد که از قبل انتخاب شده اند به بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت ارجاع داده می شوند و مورد معاینه پزشکان ما قرار می گیرند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ اظهارداشت: درمانگاه های تخصصی ما در بیمارستان صحرایی بوستان ولایت شامل چشم پزشکی، زنان و زایمان، داخلی، اورولوژِی، قلب و عروق، اطفال، جراحی عمومی، گوش، حلق وبینی و روانپزشکی است. علاوه بردرمانگاه های تخصصی سلامت ده ای نیز طراحی شده که بیشتر مباحث وضعیت های بومی کشور را درحوزه سلامت پیگیری می کند. کلینیک های طب سنتی نیز در بیمارستان وجود دارد و از آنجایی که کشور ما دراین طب قدرتمند است باید این طب را گسترش دهیم و با استفاده از داروهای گیاهی مانع گسترش مصرف داروهای شیمایی در کشور شویم.

هزینه مصرف دارو در کشور چهارمیلیارد دلار است/وجود درمانگاه پیشگیری از سرطان در بوستان ولایت

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه مصرف دارو در کشور چهار میلیارد دلار است ادامه داد: اگر فرهنگ سازی را در مصرف دارو درست انجام دهیم مصرف داروهای شیمایی در کشور به این صورت رشد پیدا نمی کند.

طباطبایی وجود درمانگاه پیشگری از سرطان را یکی دیگر از ویژگی های این بیمارستان دانست و گفت: در این درمانگاه اساتید برجسته دانشگاه شهید بهشتی حضور دارند و مردم را ویزیت می کنند. در بخش دیگر این بیمارستان مشاوران روانپزشک و روان شناس وجود دارند و در زمینه اعتیاد به مردم مشاوره خواهند داد.

وی ادامه داد: پاراکلینیک ما در بوستان ولایت بیماران قلبی را ویزیت می کند و در بخش دیگر آن آزمایشگاه و دستگاه های اکو و سونوگرافی موجود است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

فعالیت 200 متخصص در بیمارستان صحرایی بوستان ولایت

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ با اشاره به فعالیت 200 نفر از متخصصان برجسته شهر تهران در بیمارستان صحرایی بوستان ولایت گفت: در برپایی این بیمارستان صحرایی 25 بیمارستان تهران با ما همکاری کردند و طرح مددکاری را نیز به کمک آن ها در بوستان ولایت انجام می دهیم و بیمارانی که نیاز به بستری حتی عمل جراحی دارند را به بیمارستان های تخصصی تهران ارجاع می دهیم.

عمل جراحی 4 میلیون تومانی با طرح مددکاری به زیر 100 هزار تومان می رسد

طباطبایی در خصوص طرح مددکاری گفت: برای مثال در سال 93 کاروان چشم پزشکی ما به شهر رباط کریم اعزام شد و با طرح مددکاری عمل جراحی چشم که در برخی از بیمارستان ها 4 میلیون تومان هزینه دارد را با کمتر از 100 هزار تومان تیم های پزشکی ما انجام دادند و 40 بیمار در این شهر تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

برپایی چهار بیمارستان صحرایی در مناطق محروم تهران در سال جاری

وی افزود: برنامه ما به گونه ای در سال جدید طراحی شده تا در هر فصل یک بیمارستان صحرایی را در مناطق محروم شهر تهران برپا کنیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در بخش دیگری از این گفتگو به بحث حمایت از خانواده های محروم اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بهترین بیمارستان های تهران در مناطق شمال شهر واقع شده است و از طرفی بیمارستان هایی که در مناطق محروم وجود دارد ضعیف بوده و این اقدام با آرمان های نظام و امام همخوانی ندارد و عدالت در حوزه سلامت به ما می گوید که به مناطق محروم شهر بیشتر رسیدگی کنیم و ما در این زمینه از وزارت بهداشت می خواهیم که به مناطق محروم شهر تهران توجه ویژه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: بحث بیمه ای نیز در حوزه سلامت بسیار مهم است و در همین بیمارستان صحرایی بوستان ولایت نیز دفترچه بیمه به کسانی که دفترچه ندارد ارائه می شود. نکته بعدی نیز بحث امدادی است که باید توجه ویژه ای به این نکته شود.

گروه های جهادی 50 درصد انرژی خود را صرف مناطق محروم تهران کنند

طباطبایی افزود: در برخی از مواقع حل مشکلات از حوزه کاری دولت خارج است و مشارکت مردم در برخی از موضوعات مشکلات را بهتر از دولت حل می کند لذا مسئولان باید نگاه ویژه ای را به سمن ها و گروه های جهادی و مردمی داشته باشند چرا که همین گروه های جهادی هستند که به مناطق محروم اعزام و عمل خدمت رسانی را به مردم انجام می دهند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران گفت: درحال حاضر در برخی از مناطق تهران مانند منطقه هرندی و باغ آذری وضعیت بسیار پیچیده است و برخی از مردم حتی نیازهای اولیه خود را نیز نمی توانند فراهم کنند لذا گروه های جهادی باید 50 درصد انرژی خود را برای رفع مشکلات مناطق محروم تهران صرف کنند.

پذیرش روزانه 2 هزار نفر در بیمارستان صحرایی بوستان ولایت

طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه روزانه 2 هزار نفر در این بیمارستان صحرایی پذیرش می شوند گفت: پذیرش بیماران به صورت رایگان انجام می شود و امیدواریم با حمایت وزارت بهداشت و دیگر نهادهای دخیل در حوزه سلامت بتوانیم بیمارستان های صحرایی دیگری را نیز در اطراف شهر تهران به ویژه مناطق محروم برپا کنیم تا به مردمی که وضعیت مالی مناسبی ندارند خدمت رسانی شود.

منبع ؛ بسیج پرس

ارسال نظرات