مدرس حوزه و دانشگاه:

«احساس هویت وعزتمندی دینی» در پايه اول شخصيت انسان‌ها شکل می گیرد/عنصرهای نفوذی در صدد القای حس ناتوانی در جامعه

استاد آبایی مدرس حوزه و دانشگاه در یزد گفت: عنصرهای نفوذی در کشور سعی دارند تا احساس ناتوانی را در افراد جامعه نهادینه کرده و فرهنگ بیگانه را برما تحمیل نمایند.
کد خبر: ۸۶۷۰۷۳۹
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور ضمن تجلیل از تلاش‌ها و زحمات جامعه معلمی، «تربیت نسل آینده‌ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص‌های ممتاز و جریان‌ساز» را وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزش و پرورش و معلمان دانست و تأکید کرد: اگر جامعه‌ای با چنین ویژگی‌هایی شکل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها معنا پیدا خواهد کرد؛ که در این صورت وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزش و پرورش و معلمان برجسته خواهد شد.

احمد آبایی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار یزدبانو؛ با بیان اینکه انسان به لطف خداوند می‌تواند با طی مراحل رشد و کمال بر ملائکه برتری یابد، گفت: انسان برای انجام این مسئولیت سنگین به احساس هویت نیاز دارد تا با جرئت مندی بتواند مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام دهد.

وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) در بیان ارزش هویت مبنی بر اینکه «خداوند این توان را به ما داد تا با شناخت خویش و یافتن هویت حقیقی خویش، خدا را نیز شناخته و به اندازه قدرت به ستایش و عبادات آن خالق یکتا بپردازیم»، اظهار داشت: «کرامت نفس» یکی از لازمه‌های دست یافتن به هویت است.

آبایی حقارت در تعلیم و تربیت آدمی را موجب دور شدن از کمالات بیان کرد و افزود: عنصرهای نفوذی در کشور وجود دارند تا ناخوداگاه احساس ناتوانی را در افراد ریشه‌مند ساخته و درصدد آن هستند تا فرهنگ بیگانه را برما تحمیل نمایند.

وی با بیان اینکه از میان تمامی عوامل موثر بر احساس هویت در افراد، تعلیم و تربیت آموزش وپرورش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: پايه اول شخصيت انسان‌ها در سنين نوجواني و آغاز جواني در اختيار آموزش و پرورش است که می‌تواند با تعلیم وتربیت صحیح بهترين نسل‌ها و آماده‌ترين آنها را به جامعه تحویل دهد.

آبایی با اشاره به اینکه جوانان این مرز وبوم با احساس هویت وعزتمندی دینی در عرصه‌های مختلف تکنولوژی وارد شده‌اند و توانستند انقلابی را به وجود آورند که جزء چند کشور برتر دنیا محسوب شود، افزود: تعلیم و تربیت نه تنها می‌تواند در رشد اخلاقی، عقلانی، رفتاری و حتی جسمانی فرد موثر باشد بلكه وسیله‌ای در جهت رفع نیازهای حقیقی و مصالح اجتماعی، به شمار رفته و عامل رشد و تحول اساسی جامعه می‌شود.

وی ثروت اصلي هر کشوری را ‌نيروي انساني آن دانست و ادامه داد: ‌اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و مقدماتی لازم بپردازد، چرا که همه این کارها نیروی انسانی احتیاج دارد و تربیت نیروی انسانی هم در گرو آموزش و پرورش است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حذف آموزش و امور تربيتي از آموزش و پرورش کار نادرستی است، اذعان داشت: امور تربيتي بايد جدي گرفته شود، چرا که حداقل نيمي از كار آموزش و پرورش، تربيت و پرورش است که به سبب آن هویت ملی وعزتمندی دینی صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار