قادری در گفتگو با «بسیج»:

بانک‌ها از سپرده‌های قرض الحسنه مردم سو استفاده می‌کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اینکه بانک‎ها از منابع قرض الحسنه برای هزینه جاری،خرجکرد، مخارج و تنخواه گردانی استفاده می‎کنند ایرادات فراوانی دارد.
کد خبر: ۸۶۷۰۶۹۸
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به استفاده بانک‎ها از منابع قرض الحسنه مردم برای هزینه های جاری و تنخواه خود، اظهار داشت: اینکه بانک‎ها از منابع قرض الحسنه برای هزینه جاری،خرجکرد، مخارج و تنخواه گردانی  استفاده می‎کنند ایرادات فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه بانک ها از پول های بی‎هزینه در راستای مخارج مصرفی استفاده می کنند، افزود: بخشی از پول مردم به شکل قرض الحسنه در اختیار بانک‎ها قرار گرفته است یا پول مربوط می‎شود به افرادی که در حساب جاری سرمایه پولی قرار داده‎اند که مجموع این سرمایه‎ها، پول بی هزینه ای است که در اختیار بانک ها قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بودجه اذعان داشت: برخی از بانک‎های قرض الحسنه ای که تاسیس شده اند  از پول های بی‎هزینه بانکی در جهت وام دهی به افراد استفاده می‎کنند.

وی خاطر نشان کرد: بانک نباید از سپرده قرض الحسنه مردم و پول‎های راکد حساب جاری سوء استفاده کند، اگر بانک قادر نیست سوددهی بانکی به صاحبان این حساب‎ها پرداخت کند که طبق موازین شرعی بانکداری اسلامی باشد، ضروری است تا در مقابل متوسط مانده ای که در طی سال صاحب حساب دارد به شکل قرض الحسنه در جاهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

نماینده مردم شیراز در خاتمه افزود:  سوء استفاده بانک از حساب قرض الحسنه و راکد یا جاری افراد در جهت مصارف و مخارج بانکی خلاف مصوبات مجلس است و در صورت ارائه گزارش تخلفات بانکی بدین شکل، مجلس شورای اسلامی در این قالب پیگیری و برخورد قانونی می‎کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار