یادداشت/ ابوذر باقری

تبدیل «نفوذ فرهنگی» به «حضور فرهنگی» در خواب غفلت مسئولان

نفوذ فرهنگی غرب اکنون به حضور فرهنگی آنان در جامعه تبدیل شده است، دغدغه ها از کنترل نفوذ اکنون به جلوگیری از گسترش و شیوع آن در جامعه تبدیل شده چرا که در موقع بزنگاه و حساس به فرمان ولی امر مسلمین کم توجه بودیم و چندان که باید و شاید از خود تحرک و جسارت برخورد نشان ندادیم تا جایی که مقام معظم رهبری بارها و بارها در این سالها احساس خطر کردند و تذکرات جدی دادند و به صورت جزء و مصداقی همه راه های نفوذ آمریکا و غرب را ترسیم و راهکار ارائه کردند.
کد خبر: ۸۶۷۰۶۵۴
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
تبدیل «نفوذ فرهنگی» به «حضور فرهنگی» در خواب غفلت مسئولان
خبرگزاری بسیج_ ابوذر باقری: شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم کلید واژه هایی است که در سالیان گذشته بارها از سوی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده و مسئولان و نخبگان فرهنگی و مردم را به توجه و مقابله با آن ترغیب نمودند اما این موضوع مهم و خطرناک که برای استحاله و بی هویت کردن جوانان و تغییر فرهنگ و ذائقه مردم از سوی بیگانگان به کشور در حال تحمیل شدن است همچنان در بی تفاوتی مسئولان مربوطه به عنوان یکی از آسیب های جدی کشور بشمار می رود. شبیخونی که اکنون در حوزه عملیاتی به عنوان نفوذ از آن یاد می شود در حال حاضر به صورت جدی بنیان های فکری و اعتقادی خانواده ها و افکار عمومی را مورد هدف قرار داده است.

طمع و نفوذ دشمنان انقلاب برای ضربه زدن به کشور در سالهای اخیر باتوجه به  قوت گرفتن و رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه های داخلی و بین المللی بیشتر شده است و با تمام ظرفیت در قالب ناتوی فرهنگی جبهه عظیمی از عوامل سخت افزاری و نرم افزاری را بر علیه ایران بکار گرفته اند و این جسارت و امید به تغییر و تاثیر در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی هم سو با منافع خود در این دو سه ساله اخیر بیشتر از قبل برایشان مهیا شده است.

راه اندازی شبکه های ماهواره ای برای سلایق گوناگون جامعه و جذب تدریجی و خط دهی و تغییر ذایقه مردم و همچنین تولید نرم افزارهای پیام رسان جدید با تنوع و کارکردهای متفاوت باعث شده است که ذهن مردم و خانواده ها خصوصا جوانان به شدت درگیر فضای رسانه ای و مجازی ساخته غرب شود. نقش شبکه های مجازی در سوق دهی افکار عمومی در مسائل سیاسی خصوصا انتخابات اخیر و همچنین  وقوع مفاسد و جرایم اخلاقی به اذعان مسئولان قضائی و امنیتی، غیر قابل انکار است.

با این اوصاف اهم دلایل ضعف و کم کاری های صورت گرفته در مقابل نفوذ فرهنگی را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

مذاکره، دروازه نفوذ
بارها مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ دشمن در همه عرصه ها تذکرات و راه کارهایی ارائه نمودند اما هیچ کدام از مسئولان مربوطه و ارگانها و نهادهایی که باید وارد عمل می شدند به صورت جدی وارد نشدند و یا سهل انگاری کردند.رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت فرهنگ فرمودند: «چون فرهنگ، به معناي هوايي است که ما تنفّس ميکنيم؛ شما ناچار هوا را تنفّس ميکنيد، چه بخواهيد، چه نخواهيد؛ اگر اين هوا تميز باشد، آثاري دارد در بدن شما؛ اگر اين هوا کثيف باشد، آثار ديگري دارد. فرهنگ يک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاري دارد.» (1393/1/1)
مقام معظم رهبری محور اصلی نفوذ را مذاکره و رابطه با آمریکا برشمردند« مذاکره با اینها یعنی راه را باز کردن براي اینکه بتوانند، هم در زمينه اقتصادي، هم در زمينه فرهنگی ، هم در زمينه هاي سياسی و امنيّتیِ کشور نفوذ کنند».(1394/7/15)  شاید به جرات بتوان گفت که آمدن مسئولان پای میز مذاکره و صحبت تلفنی رئیس جمهور یک کشور انقلابی با رئیس جمهور کشور مستکبری مثل آمریکا و همچنین قدم زدن وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا و نشست های محرمانه و ... از نشانه های تاثیر عملیات های ناتوی فرهنگی آمریکا علیه ایران بوده است چرا که با ظرافت تمام و در خواب غفلت مسئولان، ذائقه بخشی از مردم را برای رویگردانی از برخی مواضع انقلابی تحریک و با خود همسو کردند.

ضعف ما «نفوذ» را به «حضور» تبدیل می کند
یکی دیگر از عواملی که باعث شد نفوذ فرهنگی اکنون به صورت «حضور فرهنگی» در بیاید ضعف عوامل داخلی و تصمیم گیر است، مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: «نميخواهيم بگوييم همه‌ي آسيب‌هاي فرهنگي کار بيگانگان است؛ نه، خود ما هم مقصّريم؛ مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگي، مسئولان غير فرهنگي، کم‌کاري‌ها، غلط‌کاري‌ها، اينها تأثير داشته؛ ما همه را به گردن دشمن نمي‌اندازيم؛ اگرچه حضور دشمن را هم در زمينه‌ي مسائل فرهنگي نميتوانيم فراموش کنيم.»( 1393/1/1)

موازی کاری
موازی کاری اکثر نهادها و دستگاه های فرهنگی از دلایلی است که هزینه ها و تصمیمات بخش فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی به هدر می رود و متاسفانه این ظرفیت ها و پتانسیل ها کارایی خود را در جهت فرهنگ سازی و مقابله با تهاجم سازمان یافته نخواهند داشت.

برخی دستگاه های فرهنگی بود و نبودشان چندان فرقی در حوزه فرهنگی کشور ندارد و شاید هم تبعاتی که از تصمیمات خودسرانه و بدون کار کارشناسی آن ها به بدنه فرهنگی کشور وارد شده باعث شده که اکثر اندیشمندان رای به بستن آن مجموعه داده باشند.

حضور مسئولان غرب باور
مهمترین دلیل ضعف دستگاه های فرهنگی در جبهه تقابل با ناتوی فرهنگی غرب، تفکر و اعتقادات غربی مسئولان بخش اعظمی از دستگاه های فرهنگی کشور است، مسئولانی که خواسته یا ناخواسته همگام با برنامه های نفوذ و تغییر فرهنگی مطلوب آمریکا قدم بر می دارند، مسئولانی که در دو سه سال گذشته شعارهای غربی پسند سر می دهند و با تدوین قوانین و بخش نامه هایی در صدد فرهنگ سازی مسائلی مانند تجرد دختران و پسران و همچنین کاهش جمعیت و ... در نهایت ایجاد تغییرات بنیادین در شاکله های فرهنگی هستند.

گزینش مسئولان و تصمیم گیران کلان مملکتی و دقت در انتصاب آنان موضوع مهمی است که در حال حاضر بخاطر حفظ منافع سیاسی و حزبی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، چطور است که در بدنه اجرائی جامعه برای یک استخدام معمولی باید راه های پر پیچ و خم تائید صلاحیت های مختلف و استعلامات گوناگون گرفته شود اما برای مسئولان کلان آن دستگاه کمترین توجهی به صلاحیت و تفکرات و اعتقادات و همچنین سوابق قبلی فرد نشود؟

پول بیت المال در جیب غربگراها
کم کردن بودجه های نهادهای انقلابی و ارزشی همچون صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و اضافه کردن دهها درصدی بودجه دستگاه های دولتی از شائبه هایی است که میتوان آنرا در مسیر رضایت بیگانگان برشمرد، تنها نهادی که اکنون با همه ضعف ها و انتقاداتی که بر آن وارد است در مقابل توطئه و هجمه بیگانگان و جریان های رسانه ای و شبکه های ماهواره ای آنان ایستاده است صدا و سیماست که اکنون بودجه آن از سوی دولت آقای حسن روحانی محدود شده است تا جایی که به ناچار به ادغام و تعطیلی شبکه ها و کم کردن تولیدات روی آرورده اند که این موضوع باعث شادی و خوشحالی رسانه های بیگانه شده چرا که حریف قدرتمند آنان به دست عوامل داخلی در حال حذف شدن است.

اختصاص بودجه های کلان به دستگاه های دولتی و نیمه دولتی در حوزه فرهنگ باعث شده که نخبگان فرهنگی این سوال را بپرسند که چرا امکانات و بودجه ای کلان تحت عنوان فرهنگ و مقابله با هجمه فرهنگی به دستگاهی داده می شود که مسئولان ارشد آن سیستم بارها و بارها در سخنان و کردار خود همسو با جریان غرب گرا موضع گرفته اند و دیدگاهی کاملا مخالف با تعالیم اسلامی و ارزشی در حوزه خانواده و جوانان دارند؟ آیا کسی هست که بر فعالیت ها و خروجی عملکرد آنها نظارت کند؟


تبدیل «نفوذ فرهنگی» به «حضور فرهنگی» در خواب غفلت مسئولان

نفوذ فرهنگی غرب اکنون به حضور فرهنگی آنان تبدیل شده است، دغدغه ها اکنون به جلوگیری از گسترش و شیوع آن در جامعه تبدیل شده چرا که در بزنگاه حساس به فرمان ولی امر مسلمین کم توجه بودیم و چندان که باید و شاید از خود تحرک و جسارت برخورد نشان ندادیم تا جایی که مقام معظم رهبری بارها و بارها در این سالها احساس خطر کردند و تذکرات جدی دادند و به صورت مصداقی همه راه های نفوذ آمریکا و غرب را ترسیم کردند و راه کارهای لازم را ارائه نمودند اما ضعف و سهل انگاری مسئولان از یک سو و عدم نظارت و بی توجهی برخی قوا و دستگاه های دیگر از سوی دیگر باعث شد این تهدید که روزی بر روی کاغذ بود اکنون در عرصه عمل نظام جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار