کد خبر: ۸۶۷۰۶۲۲
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
به گزارش بسیج /گیاهان دارویی، از ارزش و اهمیت بسیاری در تأمین بهداشت و سلامت جوامع چه از بعد درمانی و یا پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است.
استفاده از گیاهان دارویی قدمتی همپای بشر دارد، به طوری که یکی از مهم‌ترین منابع تأمین نیازهای غذایی و دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌ است.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افزون بر 80 درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده‌ترین نیازهای درمانی خود را از طریق گیاهان دارویی تأمین می‌کنند.
از گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر هر کشوری نام برده می‎شود، در این میان نیز استان کهگیلویه و بویر احمد به لحاظ پوشش غنی از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه برخوردار است که می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه و اقتصاد استان کمک شایانی شود. کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن طبیعتی متنوع، یک چهارم گونه های گیاهی اروپا و یک پنجم گونه های گیاهی کشور را در خود پرورش داده است.
46 گونه گیاهی آندومیک دارد و سه گیاه دارویی و کمیاب دنیا شامل باریجه،آنغوزه و گزانگبین در کوههای استان رویش می یابند.

سامان گرجی در گفتگو با بسیج گفت: به منظور احیاء و غنی‌سازی مراتع شهرستان باشت بیش از 70 هکتار از مراتع این شهرستان زیر کشت گیاهان مرتعی رفت.

وی یکی از اهداف این طرح را تقویت ریشه و افزایش پوشش گیاهی مناطق مرتعی شهرستان باشت دانست و افزود: بهبود و اصلاح مراتع، پیشگیری و مهار سیل و مقابله با علف هایی که برای دام غیر قابل خوردن هستند از دیگر اهداف این طرح ها بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی است گفت: در این طرح انواع گیاهان اسکوتلاتا، بادام کوهی و آگروپایرون در سطح 71 هکتار از مراتع باشت کشت شدند.

گرجی افزود: این مقدار در مناطق دشت غریب پشت کوه باشت، حاج غچه خان احمد و کوه شوش بذرکاری و کپه کاری شده است.

وی گفت: گیاهان کاشته شده در فرودین 95 گلدهی و در اردیبهشت همین سال بذر دهی داشته اند.

استان کهگیلویه وبویراحمد از لحاظ ویژگیهای آب وهوایی و اقلیمی، دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه کشت انواع مختلف گیاهان بویژه گیاهان دارویی میباشد و از لحاظ داشتن گیاهان دارویی مقام اول درکشور را دارا می باشد. وفور صدها گونه گیاه ارزشمند دارویی، گیاهان رنگده، گونه های گیاهی معطر، گیاهان بهداشتی و پاک کننده، گونه های صمغی و صدها گونه گیاه ناشناخته در سراسر استان ثروت عظیمی است که با سرمایه گذاری و تاسیس کارخانجات فرآوری می توان با استفاده بهینه از این فرصت اقتصادی و صادرات فرآورده های مهم گیاهی شاهد رشد چشمگیری دراین بخش باشیم.

ازمهمترین گیاهان داریی استان می توان بهباریجه، آویش دنایی، کاسنی، شیرین بیان، گل گاوزبان، بابا آدم، بو مادران، شکر تیفال، ختمی، افدرا، دم اسب، بلوط و گلابی وحشی اشاره کرد.

ارسال نظرات