بر اساس مطالعات صورت گرفته روزانه ۷ کودک معتاد در تهران متولد می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۷۰۵۹۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید ابهری یک آسیب شناس، با تاکید بر فراگیری آسیب های اجتماعی در کل کشور اظهارداشت: یک سری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، سرقت و کلاهبرداری در تمام کشور دیده می شود و به درد مشترک جامعه تبدیل شده است. در مقابل، تعدادی از آسیب ها مانند کارتن خوابی، اعتیاد زنان و بافت فرسوده در پایتخت تجلی ویژه ای دارند.

وی با اشاره به انجام تحقیقی در خصوص میزان آسیب های اجتماعی در بافت فرسوده گفت: تحقیقاتی که به تازگی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی انجام داده ایم نشان می دهد که 65 درصد از مصادیق آسیب های اجتماعی در تهران در بافت فرسوده اتفاق می افتد و این هشدار بزرگی برای مسئولان است.

این جامعه شناس با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری توجه ویژه ای به موضوعات فرهنگی و اجتماعی می شود، عنوان کرد: تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا همچون انگلستان نشان می دهد که شهرداری ها سطح ماموریت های خود را از بلدیه ارتقا داده و به یکی از ارکان برنامه های اجتماعی و فرهنگی در شهرها تبدیل شده اند. اتفاقی که امروز در تهران نیز به خوبی دیده می شود.

ابهری دخالت شهرداری در محله هرندی و اجرای طرح انضباط شهری را یکی از اقدامات مهم اجتماعی شهرداری معرفی کرد و یادآور شد: متاسفانه محله هرندی به یکی از غده های سرطانی تهران و کشور تبدیل شده و انواع جرایم از جمله کودک فروشی، خانه های فساد، خرده فروشی مواد مخدر، کارگران اجاره ای و فعالیت آشپزخانه ها در آن دیده می شود. یقیناً از بین بردن یا کمرنگ کردن این غده سرطانی به تنهایی در توان سازمانی همچون شهرداری نیست.

وی ادامه داد: 22نهاد و سازمان وظیفه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در کشور برعهده دارند و از این بابت میلیاردها تومان بودجه دریافت کرده و می کنند. امروز هم که شرایط این گونه است تمامی این سازمان ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نمی توانیم بگوییم اقداماتی که شهرداری تهران انجام می دهد، کامل است، گفت: باید با دیدی منصفانه به قضاوت بنشینیم، حال که بسیاری از سازمان های مسئول خود را کنار کشیده اند شهرداری وارد عمل شده است. مطمئناً اشتباهات و نقایصی وجود دارد اما یادمان نرود که دیکته نانوشته غلط ندارد.

ابهری تصریح کرد: مطمئناً اگر شهرداری مددسرا و سامانسرا نمی ساخت، زمستان ها هر شب 10 تا 15 نفر در خیابان ها یخ می زدند. بر این اساس معتقدم جامعه دانشگاهی و متخصصان باید از اقدامات شهرداری حتی اگر در آن نقایصی وجود داشته باشد، حمایت کنند.

تولد روزانه 7 کودک معتاد در تهران

وی با تاکید بر حضور بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، نظام مشاوره، وزارت بهداشت و دانشگاه ها برای مقابله با غول آسیب های اجتماعی بیان کرد: امروز در تهران از حیث آبادانی فاصله چندانی میان شمال و جنوب وجود ندارد اما از جنبه اجتماعی و فرهنگی فاصله میان این دو بخش شهر همچنان زیاد است. به عقیده من برای واکاوی این موضوع باید به سابقه محلات جنوبی تهران و عدم حضور سازمان های متولی برای حل مشکلات توجه کنیم.

ابهری در بخش دیگری از سخنانش به عمق پدیده اعتیاد در مناطق جنوبی پایتخت پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه 7 کودک معتاد در تهران متولد می شود که والدین برخی از آن ها اقدام به فروش فرزند خود می کنند. بر اساس تحقیقاتی که انجام داده ام قیمت این بچه ها از 2 تا 25 میلیون در نوسان است. در واقع قیمت فروش بچه به استیصال والدین برمی گردد. در برخی از مواد هم بچه ها دزدی هستند و فروشنده حاضر است به کمترین قیمت بچه را در اختیار خانواده جدید بگذارد.

به گفته وی حدود 80 درصد از مراکز ترک اعتیاد در اختیار بخش خصوصی است و حدود 90 درصد از معتادان پس از ترک دوباره به سمت مصرف مواد کشیده می شوند.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان با کاهش سن اعتیاد به 14 سال و سن تن فروشی به 16 سال در کل کشور خاطرنشان کرد: واقعاً چه کسی باید پاسخگوی آسیب های اجتماعی باشد آن هم در شرایطی که برخی از سازمان های مردم نهاد تنها برای استفاده از معافیت های دولتی راه اندازی می شوند و سازمان ها و ارگان های مسئول نیز در برخی از موارد به وظایف خود عمل نمی کنند.


ارسال نظرات