سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه تهران بزرگ باتشریح برنامه های رزمایش امداد و نجات که 23 اردیبهشت در بوستان ولایت تهران برگزار می شود گفت :هدف از برگزاری این رزمایش تمرین امداد و نجات در زمان اضطرار و حوادث غیر مترقبه است.
کد خبر: ۸۶۷۰۳۰۱
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ ، سردارسرتیپ دوم پاسدار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه حضرت محمدرسول الله (ص)تهران بزرگ صبح امروز در نشست خبری رزمایش امداد و نجات که در بوستان ولایت تهران برگزار شد، گفت: بنا بر قانون اساسی نیروهای مسلح کشور باید علاوه بر آمادگی رزمی در زمان صلح در خدمت مردم و دولت باشند و در امداد و نجات و حوادث غیر مترقبه نقش یاری‌رسان را ایفا کنند، از این رو ما همیشه نیازمند تمرین و سناریوهای مختلف هستیم تا این آمادگی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: ویژگی نیروهای مسلح این است که توان نیروی انسانی بالایی دارند و دارای سیستم‌های مخابراتی قوی و مهندسی و ماشین آلات هستند. سلسله مراتب نیروهای مسلح یکی از بهترین مدیریت‌ها و فرماندهی‌ها را داراست. سپاه پاسداران پشتوانه‌ای به نام بسیج مردمی دارد.

جانشین فرمانده سپاه تهران بزرگ با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ امداد و نجات، گفت: این رزمایش شامل بخش‌های متنوعی است، هم در بحث دفاع و هم در بحث خدمات و امداد و نجات. بخش‌های خدماتی ما مثل ایجاد بیمارستان صحرایی در مناطق دورافتاده و اعزام نیرو به مناطق مختلف برای مقابله با حوادث طبیعی و غیر مترقبه است.

وی افزود : هدف از برگزاری این رزمایش تمرین امداد و نجات در زمان اضطرار و حوادث غیر مترقبه است

وی گفت : در این رزمایش بیمارستان صحرایی با 11 تخصص ایجاد می شود که قبل و بعد از رزمایش به مردم عزیز تهران خدمات رسانی می کنند .

سردار ذوالقدر تصریح کرد: در این بیمارستان صحرایی که در بوستان ولایت آماده می شود، عمل جراحی واقعی نیز صورت خواهد گرفت.

جانشین فرماده سپاه تهران گفت: مناطق انتخاب شده برای قرار گرفتن در سیستم کمک‌رسانی رزمایش همگی در حوالی بوستان ولایت قرار دارند، پزشکان ما وارد این مناطق شده و بیماران بی‌بضاعت را شناسایی و ساماندهی می‌کنند تا در بیمارستان صحرایی مداوا شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیمارستان فعال ما در منطقه 18 تهران حدود 5000 نفر را پذیرش کرد که این تعداد امسال به 20 هزار نفر خواهد رسید. اگر بیماری در بیمارستان صحرایی ما مداوا نشد، به بیمارستان‌های تخصصی اعزام می‌شود که هماهنگی‌های این کار نیز انجام شده است. این مانور بهداشتی و امدادی یاری رسان ما در مواقع بحرانی خواهد بود. یکی از ویژگی‌های مهم این رزمایش این است که بیماران ما واقعا بیمار هستند که ما به آنها یاری‌رسانی می‌کنیم.

جانشین فرمانده سپاه تهران اظهار داشت: بخش دیگر کار ما اسکان آوارگان و آسیب دیدگان زلزله خواهد بود. ما باید یک شهر امن بسازیم تا مردم به راحتی در آن حضور یابند. ما با کمک سازمان هلال احمر، شهرک مبنا را برپا می‌کنیم و با همه سازمان‌های مربوط تعامل داریم در این رزمایش تجربه زلزله‌های رودبار و بم را الگوی کار خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: بخش دیگر مانور زلزله  حضور سازمان‌های مرتبط با این بلای طبیعی می‌باشد. سازمان ثبت احوال، سازمان بهشت زهرا(س)، اداره آب، برق، گاز و ... همگی در زمان زلزله مسئولیت خطیری برعهده دارند و در این مانور حدود 10 هزار متر مربع فضا در اختیار دارند تا توان سخت‌افزاری خود را به نمایش بگذارند.

سردار ذوالقدر تصریح کرد: بخش بسیار مهم مانور زلزله زمان آوار برداری یا زمان طلایی است که بسیار مهم است که با سرعت و دقت بسیاری انجام شود. ما هدف آموزش غیر مستقیم در زمان بحران را داریم. در حوادث طبیعی اولین کار نیروهای انتظامی قرق منطقه و مقابله با سوء استفاده کنندگانی است که به سرقت منازل و فروشگاه‌ها روی می‌آورند. در رزمایش امداد و نجات سپاه تمرین مقابله با بیوتروریسم نیز تعریف شده است. همچنین به مشکلات میکروبی که ممکن است از اجساد شایع شود، برای ما تعریف شده و راه‌حل مقابله با آن را شناسایی کرده‌ایم.

جانشین فرمانده سپاه تهران ادامه داد: وزیر بهداشت و درمان ، وزیر کشور، استاندارو شهردار تهران از مدعوین رزمایش امداد و سپاه هستند.

وی با اشاره به راه اندازی یگان امداد و نجات در سپاه تهران گفت : در سپاه تهران یگان امداد و نجاتی راه‌اندازی شده است که 24 ساعته در حال آماده باش هستند، هرکجای کشور که نیاز به کمک و امداد باشد، این سازمان دست به کار خواهد شد. سپاه تهران اختیار دارد هرکجای کشور نیاز به کمک بود، وارد میدان شود. ما با تمام توان آمادگی داریم تا به نیازمندان و حادثه دیدگان در هرکجای کشور یاری رسانی کنیم.

وی تأکید کرد: رزمایش امداد و نجات روز پنجشنبه (23 اردیبهشت ماه) در بوستان بزرگ ولایت آغاز می‌شود.

در پایان این نشست خبری، خبرنگاران و عکاسان رسانه های حاضر از مراحل ساخت شهرک  رزمایش امداد و نجات بازدید کردند.

ارسال نظرات