رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اولین خط قرمز ما تأمین امنیت کامل زائران ایرانی در مناسک حج است، دومین خط قرمز را حفظ عزت زائران ایرانی و سفر با شرکت‌های هواپیمایی داخلی برشمرد.
کد خبر: ۸۶۷۰۲۱۰
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،سعید اوحدی در حاشیه مراسم بزرگداشت مهاجر الله‌محمود دشتی که ظهر امروز در این شهرستان برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تجلیل و بزرگداشت شهدا و شهدای جاودان مدافع حرم بیانگر زنده‌بودن یاد شهداست، اظهار کرد: از مجموع تمامی شهدای منا با رایزنی‌های مقامات وزارت امور خارجه بالغ بر 419 شهید به جمهوری اسلامی بازگشتند و نیز پیکر 42 شهید منا در مقبره شهدای مکه دفن شده است.

وی به پیگیری‌های حقوقی جمهوری اسلامی نسبت به بررسی ابعاد فاجعه منا اشاره کرد و افزود: مصوب شده دستگاه دیپلماسی کشور مسئولیت رسمی پیگیری حقوقی جان‌باختگان منا را عهده‌دار شود که خوشبختانه تاکنون اقدامات ارزشمندی در سطح بین‌المللی و داخلی صورت گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به قطع رابطه سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشور عربستان، خاطرنشان کرد: با توجه به سه حادثه بزرگی که در کشور عربستان اتفاق افتاده موضوعات مهمی در مذاکرات با طرف سعودی مطرح شده که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های جمهوری اسلامی تأمین امنیت زائران ایرانی است و تمامی مسئولان سعودی باید بدانند که طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی خط قرمز ما تأمین امنیت و رفاه کامل زائران ایرانی است.

اوحدی ادامه داد: راهکار پیشنهادی جمهوری اسلامی مبتنی بر بهبود فضای حج و زیارت به صورت مکتوب و قراردادی به مسئولان عربستانی اعلام شده و طرف مقابل قول بررسی خواسته‌های جمهوری اسلامی را داده بود اما با گذشت بیش از 14 روز هیچ پاسخی از سوی مسئولان سعودی دریافت نشده است.

وی چگونگی صدور ویزا و حفظ حرمت زائران ایرانی را از مهم‌ترین خواسته‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: همانند سال‌های گذشته باید برای زائران ایرانی ویزا صادر شود و اگر مسئولان سعودی به این رفتارهای خود ادامه دهند هیچ‌گونه همکاری با طرف سعودی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه جمهوری اسلامی با اعزام زائران ایرانی توسط کشور سوم به صورت جدی مخالف کرده است، تصریح کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکی دیگر از خطوط قرمز کشور ما حفظ عزت زائران ایرانی و سفر با شرکت‌های هواپیمایی داخلی است و قطعاً باید از ظرفیت‌های حمل نقل کشور خودمان برای زائران استفاده شود.

اوحدی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر صحت پیگیری مسائل عربستان از طریق سفارت سوئیس در ایران یادآور شد: چندی قبل وزارت امور خارجه مطرح کرده بود که کشور سوئیس حافظ منافع عربستان در ایران است و اگر این موضوع قطعی باشد صدور ویزا در داخل کشور صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره استقرار نمایندگی سازمان حج و زیارت در سبزوار، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی نمایندگی سازمان حج و زیارت با محدودیت‌های قانونی مواجه است که با هماهنگی با فرمانداری سبزوار دفتر نمایندگی ایجاد می‌شود اما این دفتر جایگاه رسمی به عنوان ساختار تشکیلاتی نخواهد داشت و این موضوع باید در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بررسی شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون از 64 هزار نفر موجود، بالغ بر 17 هزار نفر برای ثبت‌نام سفر حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند، اضافه کرد: کاهش آمار ثبت‌نام سفر حج نسبت به سال‌های گذشته نشان‌دهنده نگرانی‌های شدید مردم نسبت به تأمین امنیت در عربستان است.

اوحدی ضمانت تأمین امنیت زائران ایرانی و مکتوب کردن خواسته‌های جمهوری اسلامی در قرارداد دوطرفه را از مهم‌ترین درخواست‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به مصوبات هیئت دولت که حج عمره تعلیق شده است تاکنون برنامه خاصی برای شروع اعزام سفر حج عمره نداریم لذا دولت جمهوری اسلامی خواستار برخورد قاطع با دو مأمور پلیس عربستانی است.

وی با اشاره به دریافت دیه حادثه دیدگان فاجعه منا، افزود: این موضوع به صورت کامل در سفر اخیر به عربستان با مسئولان عربستانی مورد بررسی قرار گرفت که دولت سعودی اعلام کرده است که غرامت حادثه دیدگان سقوط جرثقیل از هزینه حج تمتع سال 95 پرداخت می‌شود ولی تاکنون در مورد زمان پرداخت دیه حادثه منا پاسخی اعلام نکرده است.

ارسال نظرات