گفتگوی «خبرگزاری بسیج» با کارشناسان درباره عملکرد 30 ماهه اقتصادی دولت:
به اعتقاد کارشناسان عملکرد چند ماهه اخیر دولت در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی و سایر حوزه‌های اقتصادی نا موفق و غیر قابل قبول بوده است.
کد خبر: ۸۶۷۰۱۶۲
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴


خبرگزاری بسیج – گروه اقتصادی

عملکرد 30ماهه دولت در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضرور و تامین معیشت کارگران و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشور به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نا موفق و غیر قابل قبول بوده است!

مقام معظم رهبری از سال 92 در خصوص اقتصاد مقاومتی توصیه های اکیدی داشتند که در همین راستا سال 95 را نیز به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند. با مرور سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب به راحتی می توان به دغدغه اقتصادی معظم له پی برد که توسط دولت رفع و رجوع نشده. در همین خصوص و برای واکاوی عملکرد دولت دولت یازدهم  در 30 ماه گذشته با نمایندگان مجلس و این کارشناسان اقتصادی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را می خوانید.

عملکرد دولت نشان می‌دهد مسئولان توجهی به اقتصاد مقاومتی ندارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عملکرد 30 ماهه دولت گفت: شاخص‌هایی که الان وجود دارد بیانگر بی تفاوتی، بی هدفی و بی برنامگی دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی است.

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، واردات بی رویه و معیشت کارگران و ارزیابی عملکرد 30 ماهه دولت یازدهم اظهار داشت: شاخص هایی که الان وجود دارد بیانگر بی تفاوتی، بی هدفی و بی برنامگی دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی است .

وی با بیان اینکه رکود اقتصادی در همه زمینه‌ها کشور را فرا گرفته افزود: حدود 14 هزار صنعت و کارخانه تعطیل یا نیمه راکد هستند بسیاری  از کارگران اخراج شدند، اصلا  سیاستی که فقط تورم کنترل شده  و فکری به حال رکود نشود مخالف اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای اینکه اقتصاد مقاومتی رکود را حذف و تولید را شکوفا و اقتصاد ایجاد کند باید شغلی برای افرد باشد تا زندگی شان را اداره کنند اگر  تورم باشد 20 درصد بالا پایین می شود  اما وقتی رکود حاکم است هیچ کارگر درآمد نداشته باشد نمی تواند زندگی کند لذا باید دولت وارد میدان عمل برای اقتصاد مقاومتی شود.

سلیمانی با تاکید بر اینکه باید سریع به کارخانه‌ها و صنایع رسیدگی شده و برای اشتغال زایی برنامه ریزی شود خاطرنشان کرد: دولت فقط آمار و اطلاعاتی ارائه می دهد و با چیزی که مردم لمس می کنند هم خوانی ندارد حتی تورمی که گفته می شود مردم به خوبی در همه زمینه ها و حوزه ها لمس نکردند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم نسبت به عملکرد دولت منتقدند، کشاورزان بسیاری، تولیدات‌شان در انبارها و سردخانه ها مانده و صادرات صورت نمی گیرد، دولت اگر می خواست اقتصاد مقاومتی را اجرا کند باید محصولات کشاورزی مثل خرما که در جنوب کشور خوزستان، جنوب فارس، استان کرمان و سیستان و بلوچستان سردخانه ها را پر از رطب و خرما شده دولت برای صادرات هیچ کاری نمی کند دست رو دست گذاشته، مردم آسمان و زمین را نگاه می کنند و فریاد رس می طلبند کسی به فریادشان نمی رسد اقتصاد مقاومتی باید سامان دهی شود، راه صادرات باز شودو  تشویق صادراتی صورت گیرد در حالیکه  شاهد آن نیستیم.

دولت فقط حرف‌های قشنگ بزند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: دولت فقط حرف های قشنگ در مورد اقتصاد مقاومتی می زند اما قشنگ عمل نمی‌کند!

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید خروجی داشته باشد افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه مردم پای کار بیایند، صادرات افزایش یافته و واردات کم شود، سود بانکی کاهش یابد و مردم در جهت تولید سرمایه گذاری کنند اما هیچ کدام از این کارها انجام نشده!

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، واردات بی رویه و معیشت کارگران اظهار داشت: عملکرد قوای سه گانه در خصوص اقتصاد مقاومتی قابل قبول نیست نه تنها دولت بلکه قوای دیگر در این زمینه عملکرد خوبی نداشتند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید خروجی داشته باشد افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه مردم پای کار بیایند، صادرات افزایش یافته و  واردات کم شود، سود بانکی کاهش یابد و مردم در جهت تولید سرمایه گذاری کنند اما هیچ کدام از این کارها انجام نشده نه سود بانکی پایین آمده و نه تولید انجام شده.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قوای سه گانه  طی نشستی در خصوص منویات مقام معظم رهبری فکر اساسی کنند و 24 بندی که مقام رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ابلاغ فرمودند تا قوای سه گانه باهم هماهنگ نشوند و طبق شعار سال اقدام و عمل نکنند فایده ای ندارد، حرف های قشنگ فقط قشنگ است.

عزیزی خاطرنشان کرد: قوای سه گانه باید پای کار آمده  و در عمل ثابت کنند که در جهت اقتصاد مقاومتی گام بردارند وگرنه شعار دادن فایده ای ندارد.

عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل قبول نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره دستاوردهای اقتصادی دولت گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود تا کنون نتوانست دستاورد خاصی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به عملکرد ضعیف اقتصادی دولت یازدهم در 30 ماه گذشته، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود تا کنون نتوانست دستاورد خاصی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

وی با انتقاد از بی توجهی های دولتمردان به اصول اقتصاد مقاومتی، گفت: واردات بی رویه، عدم توجه به تولید ملی، بی تدبیری در مدیریت بخش مسکن کشور، وابستگی اقتصادی به کشورهای خارجی و عدم تامین معیشت کارگران تنها گوشه ای از این عملکرد ضعیف دولت یازدهم بود و متاسفانه باید گفت که این عملکرد دولت قابل قبول نیست. 

تلاش مجلس برای بسترسازی مسیر رونق تولید ملی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات بی رویه کالا در طول 30 ماه گذشته اظهار داشت: برای تقویت تولید باید مسیر درستی تعیین شود، مجلس قانونی در این راستا تصویب کرد که از تولیدات رقابت پذیر و رفع موانع تولید حمایت و بستری فراهم شود.
حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به واردات بی رویه کالا در طول 30 ماه گذشته اظهار داشت: برای تقویت تولید باید مسیر درستی تعیین شود، مجلس قانونی در این راستا تصویب کرد که  از تولیدات رقابت پذیر و رفع موانع تولید حمایت و بستری فراهم شود.

وی با ابراز امیدواری از تصویب قوانین موثری در جهت حمایت از تولید ملی  افزود: امیدواریم ایران تبدیل به سرزمین تولید و صادرات شود که هدف گذاری برای این کار از سوی مجلس انجام شده و بستر آماده است.

وی افزود: ایران باید سرزمین تولید و صادرات شود، اگر قرار است خودروی اروپایی و آمریکایی و هر شرکتی به ایران وارد شود باید 50 درصد در ایران سرمایه گذاری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: واردات خودروهای مرغوب اگر در ایران تولید نشود جائز نیست با توجه به اینکه قطعه سازان خوبی در کشور داریم برای اینکه خودروهای روز تولید شود باید سایتی احداث و در این شرکت ها 50 درصد قطعه سازان داخلی مشارکت کنند تا زمینه اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

مقصر اصلی نابسامانی واردات، دولت است

شیخی گفت: نفوذ دلالان در هیئت دولت بر واردات بیشتر دامن زده و خود مسوولان مجوز واردات سیگار صهیونیستی و آمریکایی را مجوز داده اند.
عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، واردات بی رویه و تامین معیشت کارگران اظهار داشت: سال گذشته از بین صد در صد واردات 13/5 درصد کالاهای مصرفی  نهایی، 9/67 درصد واسطه ای بوده که حدود 3 درصد طبقه بندی آن نامشخص است و ترکیب آن در سال 93 نیز همین حدود بود.

وی با بیان اینکه ترکیب مناسبی برای حذف بخش اعظم کالاهای مصرفی نهایی وجود ندارد افزود: بخش اعظم کالاهای واسطه ای که  قطعات تولیدات کالاهای مصرفی هستند در داخل کشور قابل تولید هستند و بسیاری از کالاهای سرمایه ای در بخش های مختلف مانند پیچیده ترین کالاهای پزشکی که توسط  مهندسین ما نیز ساخته می شود وارد می شود که راه را برای تولید بسته است.

 این اقتصاددان گفت: دلالان و واردکنندگان به دلیل دامپینگ قیمتی که از سوی صادر کنندگان خارجی وجود دارد و هم از قبل واردکنندگان داخلی اعمال می شود اجازه نمی دهند که شرکت های دانش بنیان دست به این کار بزنند متاسفانه مقصر اصلی دولت است که برنامه ای برای کنترل واردات ندارد و این به زیان کشور است.

شیخی با بیان اینکه بسیاری از کارگاهها به دلیل واردات بی رویه قطعات از خارج تعطیل شدند افزود: قشر عظیمی از نیروی کار به دلیل نامیمون وارداتی بیکار شدند و متاسفانه غلبه بخش دلالی  بلای جان اقتصاد شده است.

وی اضافه کرد: نفوذ دلالان در هیئت دولت بر واردات بیشتر دامن زده و خود هیئت دولت با کمال وقاحت با خارج قرارداد ورود واکسن ،گوجه فرنگی و قرارداد واردات سیگار و همچنین خودروهای آمریکایی می بندند و هیچ پاسخگو نیستند یعنی لابی هایی در هیئت حاکمه دولت نفوذ کرده که مجوز واردات سیگار صهیونیستی و آمریکایی را مجوز داده و عامل اصلی این سیاست و مقصر اصلی نابسامانی واردات، دولت است.

شیخی تصریح کرد: لازمه اقدام عملی برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخلی همراه با کنترل واردات است، وقتی دولت  کنترلی برای واردات قائل نیست عملا اگر کاری انجام دهد کاری ناقص است به طور مثال در یک مخزنی لوله 10 اینچ آب باز کنند ولی عملا دولت خروجی هایش را نبسته باشد یعنی راههای در رو که باعث بی رمق کردن و تضعیف داخلی می شود همین سیاست های غلط وارداتی است که دولت دامن زننده آن است.

 گزارش: زینب محمودی عالمی
عملکرد دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی قابل قبول نیست + جدول
 

ارسال نظرات