سازمان مالیاتی «وبال‌گردن» مردم است؛
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه بانک‌های اروپایی از ترس جریمه آمریکایی‌ها با ایران مراودات معاملاتی اسنادی و ارزی ندارند، گفت: سازمان امور مالیاتی «وبال‌گردن» مردم است.
کد خبر: ۸۶۶۹۴۴۲
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسدالله عسگراولادی  با اشاره به رفت و آمدهای انجام شده از سوی کشورهای اروپایی در چند ماه اخیر، گفت: با نهایت تاسف، هیات‌های متعددی که به ایران آمدند، بخش خصوصی را کنار گذاشتند. البته دولت روحانی، بخش خصوصی را کنار گذاشته است. رئیس جمهور چین در سفر اخیر خود به ایران ۱۶ پروتکل امضا کرد که همه آنها مشمول کار با بخش دولتی اقتصاد ایران است. رئیس جمهور کره ۱۸ پروتکل سرمایه گذاری دارد که همه با دولت منعقد خواهد شد. در این رابطه ما با دولت مشکل داریم.

وی افزود: دولت هنوز حاضر نیست کرکره دولتی شدن را پایین بکشد در حالی که تمام فسادها از بزرگ بودن دولت است. اگر دولت خود را کوچک کند، بسیاری از فسادها از بین می‌رود. در این معاملات دولتی، اگر اختلافی پیش آید، یک پای اصلی خزانه دولت است و این مفهوم فساد می‌دهد. دولت اکنون آنقدر بزرگ شده است که ۸۰ تا ۸۵ درصد از اقتصاد را در اختیار گرفته، بنابراین دولت بزرگ فساد می‌آورد و حتی اگر دولت بخواهد جلوی فساد را بگیرد، نمی‌تواند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: اکنون در برخی بخش‌ها نمی‌توان کاری را بدون پارتی و رشوه انجام داد. در برخی ادارات دولتی اگر رابطه خویشاوندی با کارکنان وجود نداشته باشد، کار لنگ می‌ماند؛ در غیر این صورت از شما پول می‌گیرند؛ این فساد است. خود سازمان امور مالیاتی وبال گردن مردم است. از این موضوع هم پولی گیر دولت نمی‌آید ولی فساد در آن است و دولت باید این معضل را حل کند و همه اینها با کوچک شدن دولت انجام می‌شود.

بهره ۲۰ درصدی و ارز چند نرخی عامل فساد هستند

وی معتقد است که بهره ۲۰ درصدی عامل فساد است و نرخ ارزی که هم اکنون در دولت و بازار وجود دارد، خود عاملی برای فساد میلیاردی شده است. در واقع، دولت دلار را ۳ هزار تومان می فروشد و بازار آن را به قیمت ۳۴۰۰ تومان معامله می‌کند؛ این یک فساد است. افراد بسیاری هستند که دلار ۳ هزار تومانی از دولت می‌خرند و ۳۵۰۰ تومان در بازار می‌فروشند، دولت خود یا نمی‌داند یا عوامل ذی‌نفعش نمی‌گذارند جلوی این فساد گرفته شود و ارز تک نرخی شود.

تیم اقتصادی دولت مسائل را درک نمی‌کند

عسگراولادی گفت: این به دلیل ندانم کاری دولت است. تیم اقتصادی دولت این مسائل را درک نمی‌کند. بانک مرکزی ما فقط شعار می‌دهد در حالی که باید از شعار به شعور بیاید و با مردم صادق باشد. اگر پول ندارد، بگوید پول ندارم نه اینکه دلار را با تفاوت نرخ بفروشد. اگر با صداقت بگوید که کمبود منابع ارزی دارد، مردم زودتر باور می‌کنند.

وی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: پرداخت یارانه‌ها به خاطر انتخابات یا هر چیز دیگری که باشد، علت فساد شده است. کسی که تا مرز ۲ تا ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، یارانه نباید بگیرد، این یارانه برای مستضعفان تصویب شده و کسانی که حقوق‌شان به زندگی‌‌شان نمی‌رسد باید یارانه بگیرند اما اکنون کسی که ۳ میلیون درآمد هم دارد، دلش می‌خواهد یارانه بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به وجود مقاومت در برابر خصوصی‌سازی در بدنه دولت اشاره و تصریح کرد: هر وزارتخانه، ده‌ها شرکت دارد و یک روز باید کرکره آن را پایین بکشد اما این کار را نمی‌کنند، چون منافع عده‌ای به خطر می‌افتد. برخی حقوق ۲۰ میلیون تومانی می‌گیرند و شرکت ضرر یا منفعت برده باشد، به او ربطی ندارد و او همواره حقوقش را می‌گیرد.

عسگراولادی با بیان اینکه این روزها شایعه است که آب و برق و گاز و تلفن قرار است گران شود، گفت: فشار دولتی و انحصار باید از روی خدمات برداشته شود؛ این یک سم مهلک برای اقتصاد ایران است. در سایر کشورها وقتی می‌خواهند آب و برق را گران کنند، جلسات و کمیسیون‌های مردمی مختلفی برگزار می‌شود و در نهایت یک درصد قیمت‌ها بالا می‌رود اما اکنون در ایران، شب می‌خوابند و صبح که بیدار می‌شوند، قیمت را بالا می‌برند؛ بنابراین کارمندی هم که حقوق بگیر است، از ۴۵ هزار تومان نمی‌گذرد و می‌گوید که بالاخره بخشی از قبوض خود را می تواند جبران کند. پس انحصارهای دولتی باید بکشند و شرکت‌های دولتی واگذار و خدمات مصرفی و کالاهای مردم باید غیردولتی شود.

بانک‌های بزرگ اروپایی همچنان با ایران مراوده نمی‌کنند

وی درباره برقراری سوئیفت در پسابرجام گفت: مشکل سوئیفت حل شده است. سوئیفت یک رمز ارتباطی بین بانک‌های ایران با دنیا به شمار می‌رود. اکنون علیرغم اینکه سوئیفت برقرار شده اما ارتباط و تراکنش‌های مالی و بانکی با آمریکا و برخی بانک‌های اروپایی هنوز حل نشده است، چراکه بانک‌های اروپایی از ترس جریمه بانک‌های آمریکا، با ایران مراودات معاملاتی اسنادی و ارزی ندارند و اگر شرکت‌های ایرانی پولی بابت طلب‌های خود در اروپا داشته باشند، می‌توانند از محل آن ال‌سی گشایش کنند.

به گفته عسگراولادی، هم اکنون بخش عمده‌ای از مطالبات ایران از اروپا که بلوکه شده بود، وصول شده‌ و تعداد زیادی هم ال‌سی از محل آن باز شده است. پس روی هم رفته، برجام برای ایران یک توفیق به شمار می‌رود؛ اگرچه بداخلاقی آمریکایی‌ها باعث شده که معاملات بانکی ایران در برخی بخش‌ها راه نیفتد و آنچه که به عنوان پول‌های ایران در آمریکا وجود داشته، پس داده نشده و حتی از آن رقم، دو میلیارد دلار هم ایران را جریمه کرده‌اند که این، یک جریمه بی‌جا و ناجوانمردانه است و دادگاه‌های این کشور نمی‌توانند به آن، دست‌اندازی کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در حالی ایران را دو میلیارد دلار بابت مشارکت در ۱۱ سپتامبر جریمه کرده‌اند که ایران در آن ماجرای کذایی، حضور نداشته و حتی در کشور خود، با تروریست مشکل زیادی دارد و از این موضوع رنج می‌برد؛ حتی ایران از تروریسم، بیشترین صدمه را خورده و این را نمی‌پذیرد که بابت آن جریمه شود. این یکی از نقطه ضعف‌هایی است که در برجام پیش آمده و باید حتما دولت یازدهم تیمی را برای این کار اختصاص دهد و موضوع را به سرعت حل و فصل کند.

هر هفته سه هیات چینی به ایران می‌آیند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به آینده برجام، گفت: باید بتوانیم آمریکایی‌ها را راضی کنیم که دست از بداخلاقی‌ها بردارند و آنچه که اروپایی‌ها عمل می‌کنند را سرلوحه قرار دهند. اروپا روابط خود را با ایران آغاز کرده و هیات‌های مختلفی از این منطقه به ایران آمده‌اند؛ حتی هیات‌های مختلفی از چین به ایران سفر کرده‌اند و در ده روز آتی نیز ۷ هیات از چین به ایران می‌آیند، ضمن اینکه تا نهم خردادماه هر هفته سه هیات چینی را در ایران ملاقات خواهیم کرد.

عسگراولادی تصریح کرد: طی برجام ۵ رئیس جمهور به ایران سفر کرده‌اند و رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روسای جمهور چین، روسیه، اتریش و کره و نخست وزیر فرانسه، و ایتالیا را میزبانی کرده است. وقتی یک رئیس جمهور به کشور دیگری سفر می‌کند، اتفاق مهمی است.

وی درباره بداخلاقی بانک‌های آمریکایی اظهارداشت: آنها متاسفانه زیر نظر صهیونیست‌ها هستند و فشاری که صهیونیست‌ها به این بانک‌ها وارد می آورند، باعث شده تا آنها در را به روی ما باز نکنند. بانک‌های اروپایی نیز از ترس جریمه با ما کار نمی‌کنند و اگرچه در آنها به روی ما باز است ولی برای ال سی های بزرگ و تراکنش‌های مالی با ارقام زیاد، ترس از جریمه دارند؛ البته اگر هم بخواهند ال سی باز کنند، نیاز به سپرده بانک مرکزی ایران دارند که باید ما پولی را در  آنجا به عنوان پشتوانه سپرده کنیم.

ارسال نظرات