مناظره«فرآیند جهانی شدن، تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی» با حضور آرش رمضانی، عضو شورای مرکزی بنیاد ایرانیان خراسان و پویا قاسمی، پژوهشگر علوم اجتماعی و فعال فرهنگی در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۹۱۹۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، مناظره«فرآیند جهانی شدن، تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی» شب گذشته با حضور آرش رمضانی، عضو شورای مرکزی بنیاد ایرانیان خراسان و پویا قاسمی، پژوهشگر علوم اجتماعی و فعال فرهنگی در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد که به بیان نظرات خود پرداختند.

آرش رمضانی با بیان اینکه اسطوره‌های شاهنامه این حقیقت که ایرانیان هیچ گاه شروع کننده جنگ نبودند را نشان می‌دهد، گفت: ما قبل و بعد از انقلاب هیچ گاه به کشوری هجوم نداشته‌ایم.

عضو شورای مرکزی بنیاد ایرانیان خراسان با اشاره به کمک ایران به عراق و سوریه، تصریح کرد: در حال حاضر کشور ما به سوریه و عراق کمک می‌کنیم که در واقع ما از خود دفاع می‌کنیم که این اصل دفاع از خود همیشه در فرهنگ ما بوده است.

وی ادامه داد: فرهنگ ما بر مبنای مدارا بوده است؛ چه عاملی باعث شده که امروز ما فرهنگ مدارا و گفت‌وگو را نداریم؟ به نظر من دلیل این امر پایبند نبودن خودمان به اصول اساسی ایرانی و اسلامی است.

زمینه ازدواج جوانان را فراهم نکرده‌ایم

عضو شورای مرکزی بنیاد ایرانیان خراسان در انتقاد از برخورد با دختران و پسران بدحجاب در خیابان‌ها، خاطرنشان کرد: زمانی که در خیانبان دختر یا پسر بدحجاب را می‌بینیم فقط صورت مسئله را پاک می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما بدون پیش فرض قانون را می‌گوییم در صورتی که امنیت اجتماعی، رفاه و اشتغال را به وجود نیاورده‌ایم و همچنین زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم نکرده‌ایم و با این شرایط از آنان انتظار داریم که نیازهای خود را سرکوب کنند در غیر این صورت با آنان برخورد می‌شود.

رمضانی گفت: در کشورهای اروپایی قانون را به آسانی می‌نویسند و سخت اجرا می‌کنند، در حالی که ما قانون را سخت می‌نویسیم و قادر به اجرای آن نیستیم.

عضو شورای مرکزی بنیاد ایرانیان خراسان در خصوص آزادی بیان گفت: باید نظرات مختلف گفته شود نه اینکه آنها را، به دلیل اینکه نظر خود را درست می‌دانیم سرکوب کنیم.

این فعال اصلاح طلب همچنین به تعامل فرهنگی با دیگران اشاره داشت و خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از تعامل سوء برداشت داشته باشند و آن را بر مبنای نفوذ بدانند، در صورتی که تعامل بر مبنای قوت شخصی و فرهنگی است و نفوذ بر پایه ضعف افراد است. پس تعامل به معنای نفوذ نیست.

وی افزود: چنانچه از فرهنگ ایرانی و اسلامی درک درستی داشته باشیم به شهروندان خود احترام می‌گذاریم.

رمضانی در ادامه با بیان اینکه مدارا با خویشتن مبنای صلح است، بیان کرد: سازوکار صلح این است که اول با خود با مروت رفتار کنیم و با مردم دیگر کشورها تعامل داشته باشیم.

این فعال سیاسی افزود: همه ما کاستی و ضعف‌هایی داریم هر کسی می‌گوید در من پلیدی نیست دروغ می‌گوید به این دلیل که در همه انسان‌ها نفس اماره وجود دارد و هر کسی این نفس را در خود بشناسد می‌تواند بر اعمال خود مسلط باشد.

بر مسند فعالیت‌های فرهنگی افراد متخصص و شاخص این کار قرار گیرند

پویا قاسمی، پژوهشگر علوم اجتماعی در ادامه، با یادآوری تهاجم فرهنگی آمریکا به فرانسه در سال 1988، گفت: مسئول فرهنگی این کشور در آن زمان برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی، یارانه فرهنگی فرانسه را افزایش داد.

وی افزود: باید در فرهنگ سلایق را کنار بگذاریم و خط آن را مشخص کنیم.

این پژوهشگر علوم اجتماعی در خصوص الگوسازی گفت: باید ابتدا آسیب‌ها را ریشه یابی کنیم که به نظر من شکل گیری این آسیب‌ها در اجتماع به دلیل دوری از ارزش‌های اسلامی است. ما باید به جای تکیه بر ارزش‌های غربی بر ارزش‌های خود تکیه داشته باشیم تا بتوانیم از این آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

این فعال فرهنگی در خصوص مقابله با ناهنجاری‌ها، خاطرنشان کرد: برای مقابله با ناهنجاری‌ها علاوه بر برخوردهای سخت افزاری، باید کارهای نرم افزاری هم انجام شود و همچنین بر مسند فعالیت‌های فرهنگی افراد متخصص و شاخص این کار قرار گیرند، چنانچه فرد ناشایسته‌ای بر این مسند قرار بگیرد طبیعتا ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌شود.

 شبیخون فرهنگی از روزنامه‌های دوران اصلاحات شروع شد

وی با اشاره به شبیخون فرهنگی، ادامه داد: شبیخون فرهنگی از روزنامه‌های دوران اصلاحات شروع شد و این باید برای ما تجربه‌ای باشد تا از مسائل مشابه شبیخون فرهنگی پیشگیری کنیم.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ ما امروز از خارج مرزها شکل گرفته و در کشور پیدا می‌کند ما باید سعی کنیم موضوعاتی مثل مدل های لباس و مسائل دیگر فرهنگی را بومی سازی و فرهنگ سازی کنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه خط فرهنگی ما مشخص است و در قرآن آمده، گفت: فرهنگ اسلامی ما به عنوان فرهنگ برتر در کشورهای دیگر یاد می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها