عبدالمکی افزود: اثرات منفی دریافت مالیات از سپرده گذاران بانک این است که نقدینگی را به سمت بازار هدایت کرده در حالی منابع زیاد نقدینگی به ضرر اقتصاد است.
کد خبر: ۸۶۶۹۱۳۱
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

حجت الله عبدالملکی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به اینکه بانک ها در صدد دریافت مالیات از سود سپرده گذاران هستند اظهار داشت: این نوع بانکداری و دریافت سود از سپرده گذاران در همه جای جهان مرسوم نیست.

وی با بیان اینکه هر نوع سودی مشمول مالیات شده مگر اینکه قانون مستثنی کند افزود: به طور مثال اوراق مشارکت سودش به حکم قانون معاف از مالیات می شود اما در سپرده های بانکی قانون اینگونه بوده که از سپرده های بانکی مالیات دریافت نشود ولی الان  قانونی تصویب کردند که سود دریافت شود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه اجرای این طرح اثرات منفی و مثبت به دنبال دارد گفت: یکی از اثرات مثبت دریافت سود از سپرده گذاران بانک ها ست مالیاتی که دولت از بانکها می گیرد به طور مثال با دریافت صد هزار میلیارد تومان در سال از  دارندگان سپرده های سرمایه گذاری اگر 10 درصد از سپرده سرمایه گذاران گرفته شود 10 هزار میلیارد تومان شده که عدد قابل توجهی بوده و می شود روی آن کار کرد.

عبدالمکی افزود: اما اثر منفی این است که نقدینگی را به سمت بازار هدایت کرده در حالی منابع زیاد نقدینگی به ضرر اقتصاد است مثلا ممکن است باعث هجوم دارندگان تسهیلات به سمت ارز و دلار شده و موجب افزایش قیمت دلار شود یا به سمت بازار طلا و سکه رفته و موجب افزالیش قیمت سکه و طلا شود یا در بورس و زمین و مسکن هدایت شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دریافت سود از سپرده گذاران بانکها موجب می شود ضریب فزاینده و حجم پول افزایش یابد اما اینکه بگوییم شبکه بانکی ورشکست شده این اتفاق نمی افتد؛ اما مسئله این است که بازار های مالی به هم نریزد و قیمت زمین و دلار و قیمت ملک افزایش پیدا نکند؛ به هر حال ممکن است برای کسانی که دنبال این طرحند مطلوب باشد یعنی اینکه کاری کنند که نقدینگی به سمت مالی پیش برود.

ارسال نظرات