به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری (ره) و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج و مقام والای معلم خبرنگار بسیج سراغ تنها معلم نمونه کشوری تربت حیدریه رفت و با او به گفتگو پرداخت.
کد خبر: ۸۶۶۹۱۰۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
احمد دهقان طزرجانی متولد ۱۳۳۷، فوق لیسانس روانشناسی و دارای ۳۶ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش منطقه تربت حیدریه می باشد که در این مدت، فعالیت در نهضت سوادآموزی، مربی تربیتی، معاون پرورشی، کارشناس فرهنگی و هنری، مدیر کانون فرهنگی شهید فاضلی، پنج سال معاون آموزش و پرورش و در نهایت دو سال بعنوان مدیریت آموزش و پرورش را در کارنامه خدمتی خود به ثبت رسانده است.

دهقان می گوید: در سال ۵۹ وارد نهضت سواد آموزی شده و در حقیقت یکی از پایه گذاران نهضت در منطقه تربت حیدریه بوده که به اتفاق سایر همکارانش صدها کلاس درس در منطقه تربت حیدریه شامل، شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، خواف و رشتخوار، مه ولات و کدکن راه اندازی کرده است.

وی گفت: در هفتم دیماه سال ۵۹ به دلیل فعالیت های موثر به خدمت امام، شهیدان رجائی و باهنر و همچنین شهید بهشتی و سایر شخصیت های علمی و آموزشی رسیدیم و سخنرانی امام راحل در آن زمان را هنوز آویزه گوش خود قرار دادیم. این پیشکسوت بسیجی فرهنگی ادامه داد: در زمان تصدی وزارت آقای مظفر در آموزش و پرورش بعنوان مربی نمونه پرورشی از شهرستان انتخاب شدم و در نهایت سال ۸۷ بعنوان یکی از ۸ معلم نمونه کشوری استان و تنها معلم نمونه کشوری شهرستان تربت حیدریه به وزارت وقت آقای علی احمدی در دولت نهم معرفی شده و لوح تقدیر، حج عمره و یک دستگاه خودرو هدیه دریافت کردم.

وی اذعان کرد: در مدت ۵ سالی که بعنوان معاون آموزشی آموزش و پرورش فعالیت داشتم توانستیم به همت سایر همکاران اداره رتبه آموزش راهنمایی را از ۲۳ به ۴ و ابتدائی را از ۱۳ به یک ارتقا بخشیم و به مدت دو سال رتبه یک استانی را در کارنامه آموزش و پرورش تربت حیدریه به ثبت برسانیم.

دهقان دور مدیریتی اش را در آموزش و پرورش یکی از بهترین دوره های جذب مشارکت خیرین و نیکوکاران اموزشی عنوان کرد و گفت: در این مدت دو سال بیشترین جذب مشارکت های مردمی و خیرین را داشتیم و چندین پروژه آموزشی، عمرانی و ورزشی به همت خیرین احداث شد.

وی یکی دیگر از کارهای شاخص دوران مدیریت خود را اختصاص پارک ۹۲ هکتاری شهید حجتی به اردوگاه دانش اموزی قلمداد کرد و افزود: با تعامل و هماهنگی اداره کل منابع طبیعی، مقرر شد این پارک با ۱۶۰ میلیارد ریال تجهیزات و تاسیسات بعنوان اردوگاه کشوری دانش اموزی معرفی شود.

دهقان مهمترین وظیفه معلمی را هدایتگری و تعلیم و تربیت دانست و بیان داشت: معلم از روزی که هنر معلمی را پذیرفته باید خود را تا آخر عمر معلم جامعه بداند و در عرصه های مختلف آموزشی و فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی نقش هدایتگر را ایفا کند.

او می گوید: پس از نائل امدن به بازنشستگی وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شده و با فرزندش که مهندسی شیمی دارد در شهرک صنعتی تربت حیدریه یک واحد صنعتی تولید بلوک سبک که کارایی زیادی در ساختمان سازی دارد را راه اندازی کرده که در آن ۹ نفر به همراه دو سرمایه گذار مشغول به کار هستند.

این پیشکسوت بسیجی فرهنگی در خصوص بهترین خاطره خود می گوید: در سال ۶۰ که تازه وارد یک روستا شده بودم قصد داشتم دانش اموزان کلاس پنجم انجا را یک ارزیابی مختصری داشته باشم و سئوالات متعددی پرسیدم که یکی از این سئوالات چگونگی شهادت امام حسن(ع) بود.

وی گفت: آن دانش آموز به دلیل اینکه در زمان ترورهای اوایل انقلاب قرار گرفته بودیم در پاسخ به این سئوال گف که امام حسن(ع) در پیکان ترور شد و من آنجا هم خیلی خندیم و هم خیلی فکر کردم و بدنبال پاسخ چگونگی این جواب بودم.

مدیر اسبق آموزش و پرورش تربت حیدریه اذعان کرد: من پاسخ خود را در سال ۸۵ دریافتم، زمانیکه دانش اموز پنجم ابتدائی سئوالات سختی را از معلمش در خصوص چرخه انرژی هسته ای پرسید و بنده به اتفاق همکارانم هم نتوانستم پاسخ او را بدهیم، آنجا بود که فهمیدم انقلاب اسلامی با دانش اموزان و جوانان ما چه کرده که امروز یک دانش اموز مقطع ابتدائی اینگونه چرخه هسته ای را بمدت ۴۰ دقیقه برای همگان توضیح می هد.

وی منزلت اجتماعی معلم را در جامعه بسیار بالا عنوان کرد و افزود: باید منزلت حقوقی معلمان هم با اجرای نظام رتبه بندی معلمان که در سند طرح تحول بنیادین اموزش و پرورش امده به مرحله اجرا دربیاید.
ارسال نظرات
پر بیننده ها