مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: لاشه یک قطعه لاک‌پشت منقار عقابی که از بین رفته بود در ساحل خارگ کشف شد.
کد خبر: ۸۶۶۹۰۸۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

 





به گزارش خبرگزاری بسیج از جزیره خارگ، حسین دلشب صبح امروز در حاشیه دیدار از جزیره خارگ اظهار داشت: مأمورین اداره حفاظت محیط‌زیست خارگ در حین گشت و کنترل و پایش  ساحل در خارگ متوجه لاشه یک قطعه لاک‌پشت پوزه عقابی شدند که در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد که این لاک‌پشت بالغ ماده که احتمالاً برای لانه گزینی و تخم‌ریزی به ساحل نزدیک شده بوده است، در اثر گیر افتادن در تور صیادان دچار خفگی شده و توسط جریانات آبی به ساحل آمده است.

دلشب افزود: لاک‌پشت منقار عقابی  (Eretmochelys imbricata) گونه‌ای لاک‌پشت دریایی  است که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، پوزهٔ این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی‌اش یعنی  اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به  لاک‌پشت منقار عقابی  یا  منقار کوتاه  موسوم است، طول لاک‌پشت منقار عقابی بالغ به یک متر می‌رسد و وزن میانگین آن حدود ۸۰ کیلوگرم است.

وی عنوان کرد: این لاک‌پشت به‌طور گسترده‌ای برای استفاده از گوشت آن در کشورهایی چون چین و ژاپن صید می‌شود، استفاده از لاک آن برای ساخت وسایل تزئینی سابقه طولانی دارد و در برخی مناطق ازجمله   ایران هم تخم‌های این خزنده را از شن بیرون کشیده و می‌خورند.

دلشب اضافه کرد: در کشورهای عضو معاهده تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر،  شکار و خریدوفروش این لاک‌پشت و محصولات به‌دست‌آمده از آن ممنوع است و همچنین در بسیاری از کشورها شکار این لاک‌پشت و استفاده از تخم‌های آن ممنوع شده و یا محدودشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر اظهار داشت: با این حال این‌گونه از لاک‌پشت‌ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی‌های محیط‌زیست، پیشرفت ساخت‌وساز در مناطق ساحلی، صید در تورهای ماهی و میگو و بیماری‌های مختلف در خطر انقراض هستند.

دلشب اضافه کرد: لاک‌پشت‌ها همواره بر اساس غریزه و عادت برای تخم‌گذاری به همان نقطه‌ای که از تخم خارج شده‌اند، باز می‌گردند، هر لاک‌پشت عقابی حداکثر 120 تخم می‌گذارد اما تنها دو درصد از تخم‌ها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می‌کنند، بیشترین حضور لاک‌پشت عقابی برای تغذیه یا تخم‌گذاری در سواحل شنی و ماسه‌ای در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد است.

وی بیان کرد: برای حمایت از لاک‌پشتان دریایی، محصولاتی که از این‌گونه های درخطر به دست می‌آیند را خریداری نکنید و همچنین اگر در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که لاک‌پشت‌های دریایی زندگی می‌کنند، می‌توانید برای حفاظت از سواحلی که آن‌ها در آن تخم‌گذاری می‌کنند، اجتماعاتی تشکیل دهید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها