به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس :

امیر قادری: «ایستاده در غبار» ابعاد بیانی سینما را از هر لحاظ گسترش می دهد

در مجتمع فرهنگی هنری اسوه، هفتاد و هشتمین برنامه از سری برنامه های«سینماروایت» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی«ایستاده در غبار» برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۸۹۹۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج، در مجتمع فرهنگی هنری اسوه، هفتاد و هشتمین برنامه از سری برنامه های«سینماروایت» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی«ایستاده در غبار» برگزار شد. این برنامه که مورد استقبال بسیار زیاد علاقمندان سینما قرار گرفت با حضور عوامل فیلم محمد حسین مهدویان نویسنده و کارگردان، هادی حجازی فر بازیگر و حبیب اله والی نژاد تهیه کننده فیلم همراه بود. همچنین امیر قادری منتقد برجسته کشور نیز در جلسه حضور داشت که به نقد و بررسی ابعاد مختلف فیلم پرداخت. رسول شادمانی نیز به عنوان مجری و کارشناس برنامه با مدیریت جلسه، برنامه پرسش و پاسخ تماشاچیان از عوامل فیلم را بر عهده گرفت که رونق خاصی به جلسه بخشید.

در ابتدای جلسه نقد و بررسی، محمد حسین مهدویان در جواب پرسش شادمانی مربوط به مستند یا داستانی بودن فیلم توضیح داد: اگر سینما را یک انسان فرض کنیم که می تواند دارای جنسیت زن یا مرد باشد، باید بگویم که«ایستاده در غبار» هویت دوگانه دارد و به نوعی دو جنسه یا ترنس به حساب می آید که موجودیتی مستقل و خاص دارد.

مهدویان همچنین اضافه کرد: بعید می دانم دانستن این موضوع که فیلم در قالب مستند جای میگیرد یا داستانی، کمک شایانی به مخاطب در دیدن فیلم بکند. این را می دانم که این فیلم، فیلمی است که برای اکران بر روی پرده سینما ساخته و پرداخته شده است.

امیر قادری نیز در اولین قسمت از صحبت های خود بیان داشت: گمان کنم چند سالی از آخرین حضور من در چنین جلساتی برای یک فیلم ایرانی می گذرد و این را باید به فال نیک گرفت.

قادری در ارتباط با جذابیت فیلم اینچنین توضیح داد: دادن ایده کار آسانی است و معمولا خیلی ها ایده های خوبی دارند؛ اما در کار هنر و به خصوص سینما مهم این است که چگونه بتوانی آن را اجرا کنی. کار هنرمند در اجرای خوب ایده مشخص می شود، در ارتباط با«ایستاده در غبار» هم باید بگویم فیلم شاید ایده خاصی نداشته باشد اما بی شک اجرای منحصر به فردی دارد که همانند آن را نه در سینمای ایران و نه در سینمای خارج از کشور نداریم.

قادری در ادامه افزود: تبدیل تصاویر به فیلم مستند بسیار قابل باور است و این که فیلم تقلید نمی کند و ادا در نمی آورد بسیار صادقانه و صمیمی از کار درآمده است.

حبیب اله والی نژاد تهیه کننده فیلم نیز در پاسخ به پرسش برخی تماشاگران در ارتباط با وضعیت اکران گفت: ما برای اکران همانند تولید برنامه و طراحی خاصی داریم و همه چیز با برنامه در حال جلو رفتن است.

قادری در قسمتی دیگر از صحبت هایش بیان داشت:«ایستاده در غبار» ابعاد بیانی سینما را از هر جهت گسترش می دهد. از این جهت باید گفت، فیلمساز با نو آوری و بداعتی که داشته است عملا به همکارانش در تمام کشور و حتی دنیا و نیز مردم مملکتش خدمت کرده است.

قادری در قسمت های پایانی صحبت هایش خطاب به موضع گیری والی نژاد نسبت به پشتیبانی از تولیدات رسانه اوج و به خصوص بادیگارد گفت:خیلی عجیب است که مرکزی فیلم «ایستاده در غبار» را تولید کرده است که فیلم «بادیگارد» حاتمی کیا را هم تولید کرده است. در فیلم«ایستاده در غبار» با قهرمانی روبرو هستیم که برای محافظت از جان یک نوجوان شانزده، هفده ساله با همرزمش درگیر می شود و حتی به سویش چنگال پرتاب می کند، اما در بادیگارد صحبت از یک قهرمان است که با اعتقاد به عمل خود از جان عده ای آدم خاص در برابر مردم محافظت می کند. این که این دو فیلم دو نگاه و دو جهت گیری متفاوت دارند ولی از طرف یک ارگان یا مرکز تولید شده اند جای تعجب دارد.

قادری در ادامه انتقاد خود افزود:ماندن در این فضا یعنی سینمای دولتی و با حمایت دولت برای فیلمساز خطرناک است. من بهتر می دانم که فیلمسازی همچون مهدویان در فضای اقتصاد آزاد فیلم خود را بسازد و با همین رویکرد و اعتقاد فیلمسازی اش را آزادانه و مستقل ادامه دهد، وگرنه به سرنوشتی دچار می شود که فیلمساز بادیگارد دچار شد.

والی نژاد در پاسخ به انتقاد قادری خاطر نشان کرد: آن هایی که مرا می شناسند می دانند که من بیش از ۲۰ سال در اقتصاد آزاد سینما کار کردم و پیش از این هم با همین گروه و همین جوانان در سینما بدون حمایت ارگان و سازمانی فیلم های زیادی کار کرده ایم. اما باید بدانیم این رسانه تنها رسانه ای است که با اعتماد کامل و همه جانبه به من و تیم ما کاملا همسو و همجهت با ما حرکت کردند و پای کار ایستاده اند. به همین خاطر من نیز نه تنها پای «ایستاده در غبار» که پای همه تولیدات رسانه اوج و چهار کاری که در جشنواره فجر سال گذشته داشتیم ایستاده ام.

در پایان این جلسه از بازیگر توانمند و خوش ذوق فیلم هادی حجازی فر از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با تقدیم هدیه ای تقدیر و تشکر به عمل آمد و حجازی فر هدیه خود را از دست تهیه کننده اثر حبیب اله والی نژاد دریافت کرد.

گزارش تکمیلی این جلسه را فردا در سینما روایت بخوانید.

 

ارسال نظرات