در حالی که ترکیه به طور مشخص سهم بالاتری در تجارت با ایران با تاثیر پذیری از برقراری تعرفه ترجیحی دارد که اخبار رسیده از زبان فعلان بخش خصوصی ایران و ترکیه حاکی از تفاهم ۲ کشور برای ایجاد تعرفه ترجیحی در تجارت ۳۰ کالای جدید است.
کد خبر: ۸۶۶۸۹۴۲
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، هیئت اقتصادی 70 نفره ترکیه به سرپرستی مقامات مجلس شورای اتاق صنایع استانبول روز شنبه به ایران آمد و در این سفر شرایط توسعه همکاری‌های میان 2 کشور با مقامات ایرانی بررسی شد.

بنا براین گزارش در این دیدار‌ها به مشکلاتی که پیش روی توسعه تجارت 2 کشور وجود دارد اشاره شد که از آن جمله می‌توان به شبکه گران لجستیک و نقش آن در با لا بردن هزینه صادرات اشاره کرد.

مسائل بانکی نیز یکی از موانع پیش روی  توسعه تجارت 2 کشور یاد شد، به طوری که باهچیوان رئیس اتاق صنایع استامبول به صراحت اظهار کرد: «تا زمانی که شرایط و مسائل بانکی میان 2 کشور به طور کامل به حالت عادی برنگردد، نمی‌توان تمام برنامه‌ها را اجرا کرد.»

 بنا بر این گزارش، ایران یکی از مهم ترین تامین کنندگان انرژی ترکیه است و نیمی از نیاز نفت ترکیه توسط ایران تامین می‌شود که در دوران تحریم‌ها این رقم به 30 درصد کاهش یافت.

همچنین ایران برای ترکیه از نظر انرژی نیز حائز اهمیت است، به طوری که سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز ایران به ترکیه می رود و این کشور خواهان خرید بیشتر این محصول از ایران است به طوری که رئیس اتاق صنایع استامبول در سفر اخیر خود به تهران در این ارتباط گفت:«ایران گاز طبیعی را به ترکیه گران می‌فروشد در صورتی که تجدیدنظری در قیمت‌ها صورت بگیرد، ما می‌توانیم خرید بیشتری داشته باشیم.»

بنا براین گزارش ایران در تجارت با ترکیه اما شراکت نابرابری داشته  و بخش عمده صاردات ایران به ترکیه درحالی مربوط به نفت و گاز است که این کشور کالاهای ساخته شده، مصرفی و با ارزش افزوده بالایی خود را به ایران صادر می‌‌‎کند.  این امر باعث شده که صدای تولیدکنندگان داخلی در بخش پوشاک و نساجی نیز درآید و از روی استیصال اعتراضات بی نتیجه‌ای داشته‌اند.

سکوت وزارت صنعت درباره تعرفه‌های ترجیحی جدید ایران و ترکیه

بنا به این گزارش از 9 میلیارد دلار تجارت ایران و ترکیه 3.5 میلیارد دلار آن مربوط به ایران است و ترکیه در تجارت با ایران توانسته استفاده بیشتری از برقراری تعرفه های ترجیحی داشته باشد و به دنبال افزایش تعداد کالاهای دارای تعرفه ترجیحی است.

بنا بر این گزارش باهچیوان رئیس اتاق صنایع استانبول در نشستی که روز شنبه در اتاق بازرگانی ایران داشت گفت: ترکیه در 140 قلم کالا و ایران در 125 قلم کالا تعرفه ترجیحی دارد و قرار است 30 قلم کالا اضافه شود که این موضوع موجب گسترش روابط تجاری می‌شود.

وی افزود: برنامه افزایش حجم مبادلات ایران و ترکیه به 35 میلیارد دلار تا سال 2020 وجود دارد.

مسئولان وزارت صنعت معدن تجارت اما از اعلام جزئیات و حتی روند ایجاد و تفاهمات تعرفه‌های ترجیحی با ترکیه خودداری می‌کنند و مجتبی خسرو تاج مرد اول تجارت ایران با وجود درخواست مکرر برای مصاحبه، سکوت پیشه کرده است.

  بر اساس این گزارش، کامی رئیس شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه اما در گفتگو با تسنیم خبر از امضای احتمالی تفاهم نامه تجارت ترجیحی در30 کالای جدید میان ایران و ترکیه را داده و می‌گوید: این لیست نهایی نشده و اطلاعات رسمی در این ارتباط بیرون نیامده است، ایران قصد گنجاندن کالاهای صنعتی به ویژه دربخش فولاد را در لیست دارد.
ارسال نظرات