آزاد گفت: واردات ۴.۵ میلیون تنی ریل و محصولات صنف آهن آلات، کارخانجات تولیدی این کالاها را به مرز ورشکستگی کشاند.
کد خبر: ۸۶۶۸۵۷۲
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد آزاد، دبیر اتحادیه فروشندگان آهن آلات  در رابطه با وضعیت این صنعت گفت: رکود شدیدی که در بازار ما حاکم است باعث شده تا ظرف دو سال گذشته فعالیتهای اقتصادی و مالی در صنف ما فلج شود، دائم می‌گویند که ما در حال گذر از دوره رکود هستیم، اما این‌ها همه در حد حرف و شعار است، زیرا کوچکترین رونقی در بازار دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: این‌ها همه حرف‌هایی است که فقط در رسانه‌ها منعکس می‌کنند، به طور مثال تمامی اعضای صنف ما هر کدام مراجعه می کردند می گفتند که سوئیفت باز نشده است و این در حالی بود که مسئولین در بوق و کرنا می کردند و می‌گفتند سوئیفت باز شده است.

آزاد گفت: من در رابطه با دیگر اصناف نمی‌توانم نظری بدهم اما درمورد فعالیت صنف خودمان به جرأت می گویم که هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است، در حال حاضر تنها 6درصد تعرفه گمرکی را برای واردات محصولات مرتبط با صنف ما اضافه کرده‌اند در صورتی که حمایت از صنایع داخلی هرگزبا این  6 درصد صورت نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: آمریکا برای واردات آهن و فولاد چینی به کشورش 230درصد تعرفه گذاشته است، این حمایت از صنایع داخلی است نه تعرفه ای که با افزایش 6 درصدی تازه به 26 درصد تعرفه رسیده است.

دبیر اتحادیه فروشندگان آهن آلات به نسیم آنلاین افزود: این تعرفه پایین باعث شده است تا واردات از تولید بسیار به صرفه تر باشد و همین موضوع نیز ضربه محکمی به تولید داخل خواهد زد همان طور که ظرف این مدت نیز زده است.

وی اظهار داشت: ما سال گذشته برای این که صنعت مان به طور کامل تعطیل نشود تمام تلاشمان را کردیم و در نهایت هم توانستیم 4 میلیون تن صادرات داشته باشیم اما در مقابل این صادرات 4.5 میلیون تن واردات صورت گرفت.

وی با بیان این که مقدار زیادی از واردات مربوط به ورود میله گرد و تیرآهن و ریل به داخل کشور بوده است، گفت: ما مخالف واردات مواد اولیه نیستیم، مواد اولیه که وارد شود مورد استفاده قرار می گیرد اما مقدار زیادی از این واردات مربوط به کالاهای ساخته شده است که مشخص نیست با چه مبنایی صورت میگیرد.

آزاد تأکید کرد: وقتی در داخل ریل تولید می‌شود چرا باید این کالا از خارج وارد شود، نبشی و ناودانی و تیرآهن به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود بنابراین واردات این محصولات معنا ندارد اما این اقدام صورت می گیرد و تا به حال نیز صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل همین واردات 15 کارخانه تولید میلگرد تعطیل شد و کارگران همگی اخراج شدند، از طرفی خرید و تقاضا هم کاهش پیدا کرده بود، همین موضوعات باعث دلسردی تولیدکنندگان شده و ترجیح میدهند بجای تولید به سراغ واردات بروند.

ارسال نظرات