یادداشت خبرگزاری بسیج در مورد اظهارات کارگری رئیس‌جمهور

آقای روحانی! نرخ حقوق کارگران را بر اساس رکود محاسبه کنید نه تورم!

روحانی افتخار می‌کند که نرخ افزایش حقوق کارگران و کارمندان از تورم بیشتر است اما چرا هنوز کارگران و کارمندان راضی نیستند؟
کد خبر: ۸۶۶۸۴۶۲
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
خبرگزاری بسیج_ گروه اقتصادی

حسن روحانی امروز با کارگران دیدار و اظهاراتی در مورد خدمات دولت یازدهم در قبال کارگران بیان کرد.

خلاصه‌ای از اظهارات روحانی در زیر می‌آید و پس از آن چند نکته گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج را می‌توانید بخوانید:

-  همانگونه که در اقتصاد باید رقابت وجود داشته باشد، باید شرایطی فراهم شود که کارگران نیز برای انتخاب شغلی در شأن خود، قدرت انتخاب داشته باشند.

- باید مردم به آینده کشور امیدوار بوده و آینده اقتصاد، روشن بوده و تورم در مسیر کاهنده در جریان باشد.

-اید شرایطی در کشور فراهم شود تا کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند آینده روشنی را پیش روی خود مشاهده کنند و آرامش اقتصاد به آن است که تورم در سطح قابل قبولی باشد.

- در دولت تدبیر و امید حقوق کارگران و کارمندان از نرخ تورم بالاتر بوده است و ایجاد چنین شرایطی گام بسیار مهمی بود که دولت یازدهم برداشته است.

- تداوم روند کاهش نرخ تورم برای اقتصاد بسیار حائز اهمیت است. در روز ابتدای آغاز بکار دولت یازدهم، تورم بالای 40 درصد بود که به مردم وعده دادیم آن را تا پایان 6 ماه به 35 درصد برسانیم که این وعده محقق گردید. سپس به مردم وعده دادیم که در سال 93 تورم را به رقم 25 درصد برسانیم که در شب عید سال 94 تورم به حدود 15 درصد رسید و در سال 94 با اینکه وضع اقتصادی همه کشورهای تولیدکننده نفت بسیار بد بود و وضع اقتصادی کشورمان نیز خوب نبود ولی با این حال به مردم وعده دادیم که باید تورم از 15 درصد هم کاهش یابد و خوشبختانه در شب عید سال جاری تورم به 12 رسید و امروز میزان تورم مطابق آمار و شاخص‌های مرکز آمار به زیر 11 درصد رسیده و ان‌شاء الله تا پایان امسال، تک‌رقمی خواهد شد.

-اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور در حال پیشرفت بوده و کارگر در کارخانه، خانه و خیابان از امنیت فکری و شغلی برخوردار باشد، باید شاخص‌های کلان اقتصادی کشورمان در مسیر درست قرار بگیرد.

آقای روحانی کارگرهای بیکار شده که حقوق نمی‌گیرند!

1. روحانی و همه مسوولان دولت یازدهم فکر می‌کنند که عملکرد اقتصادی و پیچیده آنها موجب کاهش نرخ تورم شده در حالی که حقیقت چیز دیگری است.

حتی اگر از این مساله که آمارهای دولتی ابهام‌های زیادی دارد و ملموس نیست، به راحتی بگذریم نمی‌توانیم از این مساله بگذریم که مهمترین عامل کاهش نرخ تورم نه عملکرد دولت بلکه "رکود" بوده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تغییرات در راس مدیریتی به خودی خود عامل مهمی برای تثبت قیمت‌ها و رفع هیجانات بازار بوده است.

زمانی که روحانی رئیس‌جمهور منتخب شد و در روزهایی که هنوز دولت را تحویل نگرفته بود هم نشانه‌های آرامش در بازار را شاهد بودیم تا جایی که نرخ دلار در همان ایام در بازار آزاد حتی به زیر 3 هزار تومان رسید! از همان ایام کارشناسان هشدار دادند که به جای کاهش نرخ تورم دولت باید به فکر بر طرف کردن رکود باشد اما این اتفاق نیفتاد و همان رکود یقه تورم را گرفت.

رکود و کسادی بازار به طور خودکار با گرانی و تورم مبارزه می‌کند اما خطر بزرگتری نسبت تورم محسوب می‌شود. در  سال اخیر هم مشاهده شد که رکود بسیاری از تولیدی‌ها را به تعطیلی کشاند و کارگران بسیاری هم بیکار شدند. دولت در این 3 سال برای مبارزه با رکود اصلا موفق نبود اما به نتیجه تشدید رکود که کاهش تورم است افتخار می‌کند!

2. روحانی افتخار می‌کند که نرخ افزایش حقوق کارگران و کارمندان از تورم بیشتر است اما چرا هنوز کارگران و کارمندان راضی نیستند؟ حقوق‌ها 14 درصد افزایش یافته در حالی که تورم 10 تا 11 درصد اعلام می‌شود و این باید همه را خوشحال کند اما چرا کسی راضی نیست؟ 

مساله اساسی همان رکود است نه تورم. قطعا کاهش تورم و تثبیت قیمت‌ها و آرامش بازار از اهمیت بالایی برخوردار است اما حتی اگر تورم صفر هم شود رکود می‌تواند اقتصاد را به هرج و مرج بکشاند؛ چالشی که دولت چند سال است که با آن مواجه است اما عملا نتوانسته کاری کند.

دهنر دولت یازدهم این بودکه حقوق و معیشت کارگران و کارمندان را براساس رکود وشرایط فعلی اقتصادی محاسبه می‌کرد نه تورمی که حتی بدون مسوولان فعلی هم امکان داشت کاهش یابد! وقتی بازار کساد است و پولی برای کسب و کار وجود ندارد و تولید داخلی دچار مشکلات عدیده شده و کارگران بیکار شده‌اند افزایش حقوق به چه دردی می‌خورد؟ 
آیا آقای روحانی می‌داند که هزاران کارگر در یک سال اخیر بیکار شده‌اند و نمی‌توانند از این افزایش حقوق بهره ببرند؟

3. آقای روحانی درباره معیشت و کارگران حرف‌های قشنگ دیگری هم می‌زند؛ مثلا می‌گوید: "همانگونه که در اقتصاد باید رقابت وجود داشته باشد، باید شرایطی فراهم شود که کارگران نیز برای انتخاب شغلی در شأن خود، قدرت انتخاب داشته باشند." یا اینکه می‌گوید: "اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور در حال پیشرفت بوده و کارگر در کارخانه، خانه و خیابان از امنیت فکری و شغلی برخوردار باشد، باید شاخص‌های کلان اقتصادی کشورمان در مسیر درست قرار بگیرد."

 خب! آقای روحانی شما که می‌گویید کارگران باید حق انتخاب داشته باند و معیشت آنها بهبود یابد و شاخص‌های اقتصادی در مسیر درست قرار بگیرد، چه کاری برای تحقق این هدف‌گذاری‌یتان انجام داده‌اید. شما حدود 3 سال رئیس‌جمهور بودید و چه برنامه‌هایی برای بهبود معیشت کارگران انجام داده‌اید؟

قطعا اقتصاد دیگر نیازی به حرف‌ها و شعارهای قشنگ ندارد و مرد عمل می‌خواهد؛ آقای روحانی ما همچنان منتظر اقدام و عمل هستیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار