توصیه يك روانشناس برای پیشگیری از اعتیاد
يك روانشناس با اشاره به لزوم اصلاح رفتار والدین با فرزندان به‌صورت قاطعانه و دوستانه به‌جای روش‌های استبدادی و سلطه‌پذیر گفت: آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد در خانواده‌هایی که طرد کننده‌اند و فرزند پروری استبدادی است بسیار زیاد است .
کد خبر: ۸۶۶۸۲۱۰
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مرضیه حیدری  اظهار داشت: برخی مسائل فیزیولوژی می‌تواند سبب روی آوردن افراد به مواد مخدر گوناگون شود. همچنین مسائل ارتباطی در خانواده‌ها نیز از دیگر علل اعتیاد به شمار رفته و خانواده‌هایی که طرد کننده‌اند و فرزند پروری استبدادی دارند با مشکلات زیادی ازلحاظ روانشناسی مواجه می‌شوند و این موضوع سبب بروز آسیب برای فرزندان می‌شود.


وی افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود ارتباط خود را با فرزندان اصلاح‌کرده و با آن‌ها برخود قاطعانه و دوستانه داشته باشند چراکه روش‌های تربیتی استبدادی و سلطه پذیری بسیار ناموفق بوده و عوارض روحی و روانی فراوانی برای فرزندان به همراه دارد.

این روانشناس با بیان اینکه به فرزندان باید فرصت گفت‌وگو و ابراز احساسات را داد، ادامه داد: توجه به این مسئله سبب شده تخلیه احساسات آنها در منزل به صورت کامل صورت پذیرد و سوق یافتن به سمت مواد مخدر بسیار کاهش یابد. لذا اصلاح رفتار با فرزندان توسط والدین باید به صورت کامل مورد اهتمام قرار گیرد.

حیدری با اشاره به اینکه برخی از زنان به دلیل لاغری و زیبایی درگیر اعتیاد می‌شوند، گفت: این موضوع نشان از عدم آگاهی آنها و ضعف عزت نفس دارد که نشآت گرفته از خانواده و یا گروه هم سالان است و جامعه القا کننده آن محسوب می‌شود لذا این موضوع نیز باید مورد توجه مسئولان باشد و آگاهی زنان نیز در این زمینه ارتقاء یابد.

وی به اعتیاد میان دانش آموزان اشاره کرد و بیان داشت: این موضوع نیز به ساختار خانواده باز می‌گردد بنابراین خانواده درمانی نیز برای رفع ریشه‌های اعتیاد باید مد نظر قرار گیرد.درخانواده درمانی هدف درما نگر، شناسایی مشکل ،بررسی روابط بین اعضای یک خانواده ، بررسی نقش و وظایف اعضای خانواده نهایتا تغییر ساختار خانواده با استفاده ازتکنیک موجود و تخصصی است.

این روانشناس خاطر نشان کرد: امروزه آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت کودکان و نوجوانان وجوانان را با خطر مواجه ساخته است. رشد شهرنشینی، پیدایش جامعه گسترده، برخورد و تضاد میان هنجارها، از هم پاشیدگی روابط متقابل بین افراد، تأثیر گروه همسال توجه به آسیب های اجتماعی را امری اجتناب ناپذیر ساخته است.

حیدری گفت: اختلافات زناشویی و نزاع بین پدر و مادر باعث می شود محیط خانواده برای تربیت فرزندان، ناامن و نامناسب شود. وقتی خانواده، کانون و محیط مناسبی برای زندگی نباشد، انسان سعی می کند بیشترین اوقات خود را در خارج از خانواده بگذراند و این کار ارتباط او را با دیگرانی که چون شکارچیان ماهری به دنبال شکار می گردند، زیاد می کند و آنها پس از شناخت مشکل شخص در نقش انسانی دلسوز ظاهر شده و برای فرار از این واقعیت تلخ، فرد را به سوی اعتیاد فرا می خواند.

وی در پایان اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را مثبت اریابی کرد و افزود:انشاءالله با توجه والدین و مسئولین آمار اعتیاد در کشور کاهش می‌یابد.
ارسال نظرات