معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی:
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با با بیان اینکه امیدواریم بافت تاریخی یزد در سال 2016 به ثبت جهانی برسد، گفت: ان‌شاءالله با همکاری دستگاه‌ها از طریق ثبت جهانی یزد استان و همچنین کشور متحول شود.
کد خبر: ۸۶۶۶۷۹۶
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی روز گذشته در جلسه بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها تخت جمشید و پاسارگاد به ثبت جهانی رسیده بود و تا سال 1380 هیچ اثر ثبت شده‌ای به ایران اضافه نشد ولی از آن زمان تاکنون بیش از 15 اثر در ایران ثبت جهانی شده است.

پیروز حناچی ادامه داد: اهمیت آثار تاریخی زمانی مشخص می‌شود که ارزش آن‌ها مرز محلی را در می نوردد و متعلق به بشریت می‌شود و با این اینگونه اثری باید متناسب با ارزشش با آن رفتار شود.

وی یادآور شد: 890 اثر ثبت شده جهانی و بیش از 130 منظر فرهنگی ثبت شده در جهان وجود دارد، که ارگ بم به عنوان یکی از منظرهای فرهنگی ثبت شده جهانی است و همچنین 32 اثر مدرن نیز در جهان ثبت شده است که نشان می دهد میراث جهانی تنها مربوط به دوران تاریخی نیستند.

حناچی گفت: چرخه‌ای که یک اثر برای ثبت جهانی شدن می‌گذراند نشان می دهد که آن ارزش جهانی دارد و متعلق به بشریت است و بافت تاریخی یزد نیز در همین دسته قرار دارد.

وی با بیان اینکه تنها سازمان میراث فرهنگی در ثبت بافت تاریخی یزد نقش ندارد عنوان کرد: دولت ایران تعهد داده است که اجرای کنوانسیون ثبت بافت تاریخی یزد را به عهده گیرد و با ثبت جهانی این بافت تاریخی باید هماهنگی بین بخشی دستگاه‌ها در حفظ این اثر وجود داشته باشد تا ارزش‌های معنوی و فرهنگی بافت پابرجا بماند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه موتور محرک توسعه اقتصادی کشور، وجه دیگری از میراث فرهنگی است، گفت: آثار تاریخی می‌توانند تاثیر اقتصادی جدی ایجاد کنند و با توجه به اینکه گردشگران برای سفر به کشو دیگر به لیست آثار ثبت شده آن نگاه می‌کنند و مقصد خود را مشخص می‌کنند از این طریق می‌توان موجب توسعه کشور شد.

حناچی با بیان اینکه امیدواریم بافت تاریخی یزد در سال 2016 به ثبت جهانی برسد، افزود: چنانچه اثری به ثبت جهان برسد نباید هیچ عنصر آزاردهنده‌ای در آن دیده شود و باید مسئولان به این امر توجه داشته باشند تا ان‌شاءالله از طریق ثبت جهانی یزد استان و همچنین کشور متحول شود.

وی با بیان اینکه براسا تحقیقات اروپایی یکی از مصادیق کاهش گازهای گلخانه‌ای خانه‌هایی با سقف‌های خشتی است، افزود: با توجه به اینکه یزد این پتانسیل را دارد و به عنوان اولین شهر خشتی جهان شناخته می شود و کنفرانس سازه‌های خشتی نیز در یزد برگزار شده است، نقش خوبی در این امر می‌تواند داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: اوج آموزه‌های دینی را در یزد می‌بینیم و بنابراین باید تلاش کنیم به خوبی با ثبت بافت تاریخی یزد انتقال دانش بشری را داشته باشیم.

حناچی همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: می توانیم با استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌های داخلی و میراث طبیعی کشور پایین آمدن قیمت نفت را به فرصت تبدیل کنیم.
یزدآوا
ارسال نظرات