خبرهای داغ:
رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۵۰ فقره پروانه اکتشاف معدنی در استان آذربایجان‌غربی صادر ‌شود.
کد خبر: ۸۶۶۶۴۹۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، پریسا عابدپور ‌با اشاره به وضعیت معادن دارای پروانه بهره‌برداری و اهداف و پیش‌بینی برنامه‌های امسال این سازمان در بخش معدن اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و انتخاب شعارهایی سال‌های قبلی با محوریت موضوع اقتصادی و تاکیدات مکرر رهبر انقلاب در چند سال اخیر بر نهادینه کردن و عینیت‌بخشی به اقتصاد مقاومتی در جامعه تلاش شبانه‌روزی برای تحقق این امر ضروری است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌ غربی گفت: بر اساس سیاست‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری این معاونت نسبت به مرور عملکرد سال 94 و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای سال 95 به منظور رشد و شکوفایی معادن و صنایع معدنی با توجه به ارزش افزوده زیاد آن و وجود ظرفیت‌های بالای معدنی در استان اقداماتی انجام داده است.

عابدپور با اشاره به آخرین وضعیت آماری محدوده‌های دارای پروانه اکتشاف در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته تعداد پروانه‌های اکتشاف معتبر 141 فقره، تعداد پروانه‌های اکتشاف صادره 45 فقره و میزان اشتغال پروانه‌های اکتشاف معتبر یک هزار و 551 نفر بوده است.

وی با بیان اهداف و برنامه‌های مربوط به پروانه‌های اکتشاف امسال گفت: در ارتباط پیش‌بینی می‌شود که 50 فقره پروانه اکتشاف معدنی با سرمایه 60 هزار میلیون ریال صادر و برای 450 نفر زمینه اشتغال فراهم شود.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به چالش‌های مربوط به صدور پروانه‌های اکتشاف افزود: در این باره عدم انجام عملیات ژئوفیزیکی در بخش اکتشاف در سطح استان، عدم تهیه نقشه‌های 1:25000 زمین‌شناسی و سرعت ناکافی در تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و عدم دسترسی عموم به آن از چالش‌های پیش رو است.

عابدپور گفت: علاوه بر آن ضعف توانمندی‌های فنی مهندسی و ساخت در بخش اکتشاف و صنایع معدنی، وجود مشکلات و تعارضات حل نشده بین بخشی با حوزه منابع طبیعی، کوچکتر شدن اندازه سرمایه‌گذاری‌های بخش اکتشاف و وجود معارضان محلی و مشکلات ناشی از آن از سایر چالش‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های مربوط به گواهی‌های کشف امسال اظهار داشت: در این باره پیش‌بینی تعداد گواهی‌های کشف صادره 30 فقره، ذخایر قطعی گواهی‌های کشف صادره 11 هزار تن و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 32 هزار میلیون تومان است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی به چالش‌های مربوط به صدور گواهی‌های کشف پرداخت و گفت: عدم مدیریت صحیح متقاضی، عدم وجود بازار مصرف مناسب برای ماده معدنی مکشوفه، عدم توانایی مالی متقاضی، وجود میانبرهای کاذب در امور معدنکاری و تشکل‌ها و عدم آموزش‌های لازم توسط سازمان نظام مهندسی به مهندسان معدن از جمله این چالش‌ها هستند.

عابدپور با اشاره به اهداف و برنامه‌های مربوط به پروانه‌های بهره‌برداری برای امسال گفت: در این زمینه پیش‌بینی صدور 45 فقره پروانه بهره‌برداری با میزان استخراج سالیانه 700 هزار تن و اشتغال 495 نفر می‌رود.

وی با بیان چالش‌های مربوط به صدور پروانه‌های بهره‌برداری افزود: عدم استقرار بنگاه‌های بزرگ بر زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی، تعارض منافع حلقه‌های مهم بخش‌های استخراج و فرآوری در حیطه صادرات مواد خام و کم پردازش شده و نوسان شدید قیمت مواد خام و تاثیرات شدید آن بر بخش‌های بالا دستی و خام‌فروشی و عدم استقرار نظام نظارت مناسب بر بهره‌برداری صیانتی و پایدار از معادن کشور به ویژه معادن فلزی از جمله این مشکلات است.

عابدپور همزمانی رکود داخلی با رکود جهانی صنعت و معدن و بروز رکود شدید در معادن و صنایع معدنی در سطح جهانی و شیب تند افت قیمت‌ها را از سایر چالش‌های پیش رو عنوان کرد و تصریح کرد: علاوه بر آن کوچکتر شدن اندازه سرمایه‌گذاری در بخش بهره‌برداری و کاهش اشتغال، کمبود واحدهای فرآوری مرتبط با نوع مواد معدنی در سطح استان و نیز عدم وجود فناوری و علم فرآوری مواد معدنی راهبردی به ویژه تیتان از سایر مشکلات پیش رو است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه ماشین آلات معدنی و تاسیسات واحدهای فرآوری مواد معدنی در سطح استان مستهلک بوده و ضمن وجود معارضان محلی و مشکلات ناشی از آن، شاهد کمبود نقدینگی ناشی از نبود بازار مصرف و عدم تخصیص تسهیلات مالی و گمرکی مناسب هستیم.

ارسال نظرات