شورا های اسلامی چه میزان در تغییر و تحولات شهر و روستا توانسته هویت آن مناطق را حفظ کنند و با انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی موثر بوده یا با عدم توانایی انتقال، ان منطقه را دچار یک نوع بی‌هویتی فرهنگی کرده است.
کد خبر: ۸۶۶۶۴۲۸
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸




خبرگزاری بسیج مازندران، بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام و یکی از مهمترین نهاد تصمیم گیرنده در روسناها می‌باشد.

اجرا و تسریع در امور فرهنگی، یکی از وظایف شورای اسلامی هر روستا می‌باشد که لازم است این نهاد مقدس، توجه زیادی به این امر کند، چرا که هجمه‌های سنگین دشمنان علیه ارزش‌های ملی و مذهبی کشورمان روز به روز در حال افزایش است و مقام معظم رهبری از آن به عنوان "جنگ فرهنگی” یاد می‌کنند، بنابراین اهمیت پرداختن به امر فرهنگی بر همگان روشن شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع و توصیه‌های پی‌ در پی مسئولان کشور برای اینکه هیچکس حق ندارد از مسئله فرهنگی به راحتی عبور کند، اما برخی از مسئولان  این امر مهم را نادیده گرفته و تنها به اتمام پروژه‌های عمرانی  می‌اندیشند و غافل از آن هستند که آسیب فرهنگی بیخ گوششان قرار گرفته است.

بنابراین مازندران زمانی از مذهبی‌ترین مکان‌های کشور به حساب می‌آمد، اما آیا در تغییر و تحولات سال‌های اخیر توانسته هویت خود را حفظ کند و در انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی دغدغه داشته تا مناطق ان دچار یک نوع تزلزل فرهنگی نگردند؟


۱- گم کردن ارزش‌های و تبدیل ضد ارزش به ارزش.

۲- نداشتن دغدغه فرهنگی از سوی مسئولان .

۳- نبود فضای مناسب فرهنگی برای اجرای برنامه مفید.

۴- دور شدن شوراها از وظایف اصلی خود و پرداختن به موضوعات فرعی.

۵بعضا کنار زدن دلسوزان توسط مسئولان و دادن امور به افراد نالایق.

اینها بخشی از آسیب‌های فرهنگی است که یافت می‌شود و البته با یک مدیریت دقیق و دلسوزانه می‌توان آنها را برطرف کرد.

البته راهکارهایی هم برای کاهش آسیب‌های فرهنگی وجود دارد که به عنوان مثال شوراهای  می‌توانند با بهره‌گیری از تجربیات گذشتگان و ایده‌های جوانان بهترین فعالیت فرهنگی را داشته باشند، یا اینکه بودجه‌هایی که برای کار فرهنگی در اختیار دارند را به مجموعه‌های فرهنگی اعم از(پایگاه بسیج، کانون مساجد و هیئت‌های مذهبی) واگذار کنند و از آنها تقاضای کار فرهنگی در داشته باشند.

شوراها که از زحمت‌کشان  هستند، می‌دادند وقتی از وضعیت بدفرهنگی سخن به میان می‌آید، همه باید تلاش کنند تا از آسیب‌هایی مانند: طلاق، اعتیاد، خیانت، درگیری و … در امان باشد و این میسر نخواهد شد به غیر از اینکه دغدغه فرهنگی داشته باشیم.

امید است با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر”لزوم کار فرهنگی و جنگ نرم و اینکه کار فرهنگی چیزی است که حاضرم جانم را برایش بدهم” همه به خصوص اعضای شورای اسلامی  تلاش کنند تااستان را از وضعیت بحران‌زده فرهنگی نجات دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها