در پانزدهم اردیبهشت امسال شاهد برگزاری بیست‌و نهمین نمایشگاه کتاب در کشور خواهیم بود نمایشگاهی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی سال یاد می‌شود.
کد خبر: ۸۶۶۵۸۹۸
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، نزدیک به نه دوره مصلای تهران تنها مکان پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاه سالانه کتاب بوده که به دلیل مناسب نبودن فضا باعث بروز مشکلاتی متعدد برای ناشران و بازدیدکنندگان می‌شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب که سالانه در کشور برگزار می‌شود در مدت برپایی شاهد حضور خیل زیادی از مردم است که از سراسر ایران حتی خارج از کشور به این مکان می‌آیند بنابراین، لازم است تا با تمهیدات بهتر مکانی مناسب‌تر را برای دوستداران کتاب فراهم کرد.

اما بیست‌و نهیمین دوره از نمایشگاه کتاب با شعار (فردا برای خواندن دیر است) قرار است برای اولین بار در مکانی دور از شهر تهران در مجتمع شهر آفتاب برگزار شود.

آمارهای سال گذشته حاکی از آن است که روزانه حدود پانصد هزار نفر از نمایشگاه بازدید داشت‌ اند حال باید دید که شهر آفتاب تا چه اندازه آماده پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی است؛ آیا این کوچ سبب رشد آمار بازدیدکنندگان می‌شود یا کاهش آن.

نمایشگاه کتاب سبب شده تا ناشران در یک محیط کاملا فرهنگی و در یک رقابت سالم بهترین انتشارات خود را درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار داده و مراجعان و دوستداران اهل کتاب به سهولت هر چه بهتر به کتب مورد نظر خود دست یابند.

همانطور که میدانیم ایران مهد تمدن و فرهنگ در جهان است و همین امر سبب شده تا تعداد بسیار زیادی از ناشران خارجی هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حاضر شوند و از این رو زمینه تبادلات علمی و فرهنگی در این ایام داغ داغ است.

پس لازم است، برای حفظ این بستر مهم مسئولین فرهنگی کشور همه قوای خود را به کار بندند تا با تمهیدات بهتر زمینه رشد و ورود ناشران خارجی به کشور را فراهم کنند.

به راستی چند درصد از بازدیدکنندگان خریداران واقعی کتاب هستند و تنها با این هدف و برنامه از قبل تعین شده به نمایشگاه می‌آیند؟

از جمله اولویت‌های بازدیدکنندگان، مدیریت زمان است از این رو حضور راهنمایان خبره و انسجام و نظم هر چه بهتر غرفه‌ها سبب می‌شود تا آنان در زمانی کمتر و بدون سرگردانی به نتیجه برسند و آیا این مورد مهم در این نمایشگاه به وقوع می‌پیوندد؟

از طرفی بُن کارت‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و دیگر تخفیفات اعمال شده در این نمایشگاه تا چه اندازه می‌تواند در رشد سرانه مطالعه کشوری و همچنین حضور بازدیدکنندگان نقش داشته باشد؟

به راستی بُن کارت‌های دانشجویی یک‌صد هزار تومانی که 60 هزار تومان آن توسط دانشجو و تنها 40 هزار تومان آن به عنوان یارانه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود زمینه تشویق دانشجویان را فراهم کرده و در واقع چند درصد از دانشجویان از این فرصت استفاده کرده‌اند.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که بیست‌و نهمین نمایشگاه کتاب با چه کیفیتی و با حضور چند درصدی مردم و ناشران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات