خبرهای داغ:
پس از انتقادات تند و تیز چند تن از دولتمردان نسبت به برجام و آینده این طرح، نوبت به طرف اصلی برنامه جامع اقدام مشترک رسیده که از میدان حمایت فراری شده و روی به انتقاد آورد!
کد خبر: ۸۶۶۵۸۸۶
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسيج آذربايجان غربی، انتشار سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در باب برجام که به عنوان مصاحبه با نشریه آمریکایی «نیویورکر» عنوان شده، بار دیگر نشان داد که گویا برجام آفتابی تابان نبوده و شاید ابرهای پیش روی این آفتاب تابان همچنان سنگینی قابل وصفی داشته و قصد کنار رفتن از رخ زیبای آفتاب برجام را ندارند.

پس از انتقادات چند تن از مسئولین دولتی از وضعیت پیگیری برجام و عمل نکردن آمریکایی ها به تعهداتشان، نوبت به طرف اصلی این برنامه جامع رسیده تا انتقادات تند و تیزش از آمریکا به دلیل عدم پایبندی به شروط و نیز نامشخص بودن آینده برجام را عرضه دارد!

هرچند محمدجواد ظریف در داخل کشور و برای رسانه های داخلی چنین سخنانی را بر زبان نمی آورد و البته مخالفان داخلی را نیز با القاب جالبی خطاب می کند، اما در مصاحبه با این نشریه آمریکایی حرف هایی کاملا مخالف آنچه در داخل بر زبان می راند استفاده کرده و می توان گفت که برجام را نادرست و ناممکن خوانده است!

اینکه فردی در جایگاه وزیر امور خارجه در حالی که در برابر رسانه های منتقد داخلی جبهه گرفته، در گفت و گو با رسانه ای آمریکایی از ترس دنیا از آمریکایی ها حرف بزند و به این نکته اقرار کند که در برابر انجام تمام تعهدات توسط ایران هیچ حرکتی از سوی آمریکا انجام نشده، خود جای سوال دارد که چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد و این چهره وضعیت دوگانه داشته باشد؟

ظریف در مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که «آیا برجام با خطر فروپاشی رو به رو است» گفته است: نخیر؛ برجام برقرار است اما اگر یکی از طرف ها از توافقنامه تبعیت نکند، در این صورت توافق شروع به متزلزل شدن خواهد کرد.

حال سوال اینجاست که آیا جناب وزیر امور خارجه اصلا فکری به استفاده از الفاظ خود دارند یا اینکه تنها برای اظهار نظر در رسانه های خارجی و آن هم در نشریه ای آمریکایی چنین سخنانی بر زبان آورده اند؟! اینکه توافق متزلزل شود یعنی اینکه توافق معنایی ندارد! آیا جناب ظریف از این سخنشان اطمینان کامل دارند؟ چرا که در داخل کشور سخنان دیگری از ایشان و دولتمردان شنیده می شود!

هرچند ظریف در ادامه سخنانش اشاره به ضرب المثل فارسی «اول برادری خود را ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن» داشته و به نوعی جبهه گیری در برابر آمریکا را نرمک تر می کند اما باید گفت که آیا واقعا دشمنی شام با آمریکا تنها به منظور عمل کردن به برجام و یا شاید قطعی نبودن توافقتان است؟!

به هر حال در شرایطی که رئیس جمهوری کشورمان از هر روشی برای منحرف جلوه دادن منتقدین برجام استفاده کرده و حتی دولتمردان و اعضای کابینه خود را جزو منحرفین به شمار می آورد، سخنان وزیر امور خارجه به عنوان طرف اصلی برجام شاید اتفاقات دیگری را رقم زند و شاید در آینده ظریف نیز جزو منحرفین باشد یا اینکه رئیس جمهور به جمع منتقدین پیوسته و این بار از در صلح و دوستی با هموطنانش برآید!

ارسال نظرات