خبرهای داغ:
مدیرجهاد کشاورزی مهاباد گفت: با رهاسازی آب سدها جهت احیای دریاچه ارومیه کشاورزان این منطقه دچار خسارات جدی خواهند شد.
کد خبر: ۸۶۶۵۸۶۷
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، عبدالرحمان کلیجی در جلسه کمیته راهبردی آب و خاک این شهرستان اظهارداشت: با رهاسازی آب سدها و شدیدتر شدن اثرات خشکسالی در منطقه، حجم آب قابل دسترس کشاورزان روز به روز کمتر شده، به طوری که حجم آب تحویلی در فصل زراعی گذشته ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون متر مکعب و در طی چهار نوبت بود، که در سال زراعی نیز با این وضعیت خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان منطقه تحمیل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بدلیل خشکسالی های اخیر امکان تامین حجم آب مورد نیاز تمام اراضی کشاورزی پایاب این سد از سد مهاباد امکان پذیر نبوده و کشاورزان منطقه در سالهای اخیر با مشکل جدی کم آبی به خصوص در قسمت های از شبکه مواجه شده اند.

مدیرجهاد کشاورزی مهاباد در ادامه اظهارداشت: با تجهیز ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد مهاباد به سیستمهای نوین آبیاری بیش از ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: با اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار به صورت تجمیعی در سطح ۱۲ هزارهکتار از اراضی زراعی و باغی پایاب شبکه سد مهاباد، در حدود ۶۸.۱ میلیون متر مکعب آب مصرفی در اراضی کشاورزی پایاب این سد صرفه جویی خواهد شد.

کلیجی گفت: دشت مهاباد با دارا بودن شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و تامین آب از سد مهاباد و همچنین اراضی مستعد، از کشاورزی نسبتا پر رونقی برخوردار است و محصولات عمده قابل کشت در این دشت شامل گندم، جو، چقندر قند، یونجه، نخود، دانه های روغنی، گوجه فرنگی، جالیز، سبزیجات، سیب زمینی، سیب درختی، انگور و درختان غیر مثمر است.

وی افزود: پروژه طرح تجمیعی پایاب سد مهاباد در چند واحد مطالعاتی در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی روستاهای دریاس، توت آغاج، قم قلعه، کوسه کهریز، یوسفکند و گرده گرو شروع شده که قسمت اعظم کار مطالعاتی آن توسط مشاور منتخب سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده است که با تخصیص به موقع اعتبارات کارهای عملیاتی اجرای این پروژه عظیم آغاز خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی مهاباد خاطر نشان کرد: در حال حاضر از مجموع ۲۵ هزار هکتار ازاراضی زراعی و باغی آبی این شهرستان در حدود ۵ هزار هکتار (معادل ۲۰ درصد) به سیستمهای نوین آبیاری تجهیز شده اند.

ارسال نظرات