مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش ۹۶سانتیمتری آب دریاچه ارومیه طی هفت ماه گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۶۶۵۸۶۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، کیومرث دانشجو با بیان اینکه تراز دریاچه در چهار اردیبهشت امسال برابر با ۱۲۷۱.۰۴ بالاتر از سطح آزاد دریا بوده است افزود: این تراز نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته ۳۴ سانتیمتر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه همچنین تراز دریاچه در تاریخ مذکور نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر ۱۳۹۴) برابر با ۹۶ سانتیمتر بیشتر شده است عنوان کرد: در حدود هفت ماه گذشته سطح آب دریاچه ارومیه ۹۶ سانتیمتر افزایش یافته كه رقمی قابل توجه است.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه میزان افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته نسبت به ابتدای سال آبی حدود ۵۵ سانتیمتر بود افزود: طبق بررسی های صورت گرفته این میزان افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه از سال ۷۳ تاكنون در این زمان از سال بی سابقه بوده است.

وی افزود: این میزان افزایش تراز در حالی است كه میزان بارش در سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵.۵ درصد معادل ۱۸ میلیمتر از سال گذشته كمتر شده و به ۳۱۵ میلیمتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارش های صورت گرفته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۳۳۴ میلیمتر بود گفت: در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوكان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیون متر مكعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

مدیر‌عامل شركت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از محل ذخایر آب سدهای استان در سال زراعی جاری افزون بر ۷۰۰ میلیون متر مكعب آب برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

دانشجو با عنوان اینکه رهسازی این میزان آب بر اثر بارش‌های اخیر و پرآب شدن رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب‌ها و سرریز شدن بخش عمده ای از سدها صورت گرفته است یاد آور شد: بیشترین آب ورودی به دریاچه ارومیه از حوضه آذربایجان غربی و از رودخانه‌های گدارچای، زرینه رود و سیمینه رود، نازلو و باراندوز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهارداشت: در سال آبی جاری ۳۲۰ میلیمتر در سطح استان بارش ثبت شده كه نسبت به متوسط بارش بلند مدت كه ۲۵۰ میلیمتر می‌باشد، بارش در سال آبی جاری در استان چشمگیر بوده و نسبت به مشابه سال گذشته ۱۸ میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد.

دانشجو با بیان اینكه ۹۰ كیلومتر از رودخانه‌های مهم استان توسط شركت آب منطقه ای لایروبی شده است، نقش مجموع این اقدامات در رسیدن آب رودخانه‌های استان به پیكره اصلی دریاچه ارومیه را مهم دانست.

وی گفت: مخازن سدهای استان نیز به رغم رهاسازی ۷۰۰ میلیون متر مكعب آب از افزایش هشت درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده و هم اكنون حجم ذخایر آن‌ها به یك میلیارد و ۵۶۰ میلیون متر مكعب رسیده است.

وی ایجاد ۸۰ اكیپ گشت و بازرسی در سطح استان، نصب كنتورهای هوشمند آب و برق، جلوگیری از حفر چاه‌های‌ غیرمجاز، انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه‌ها و همچنین برقی كردن چاه‌ها را از جمله اقدامات اصلی این شركت در راستای احیای دریاچه ارومیه ذكر كرد.

ارسال نظرات