انتقاد محمد باقر صدری از افزایش واردات کالاهای چینی به کشور :

عضو انجمن اقتصاددانان: دولت روحانی وابستگی ما را به کالاهای چینی بیشتر کرد + جدول

محمد باقر صدری گفت: دولت آقای روحانی انتقادات زیادی از واردات دولت قبل از چین انجام داده اما متاسفانه عملکردی که از خود به جا گذاشته باعث شده که وابستگی ما به کشور چین بیشتر شود.
کد خبر: ۸۶۶۵۷۶۶
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد باقر صدری اقتصاددان و عضو انجمن اقتصاددانان ایران  در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور اظهار کرد: در حال حاضر مثبت شدن تراز تجاری و پیشی گرفتن صادرات از واردات به دلیل افت شدید واردات در کشور است و دستاورد مثبتی به حساب نمی آید.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از هر 4 کالایی که وارد کشور می‌شود یکی از این کالاها چینی است. یکی از دلایل این مسئله این است بخشی از درآمدهای ارزی ما با توجه به روابط گذشته در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین است.

این اقتصاددان گفت: در حال حاضر با وجود اجرای برجام ما نمی توانیم 6 تا 7 میلیارد پول نفت خود را از هندوستان پس بگیریم  و برجام با وجود همه رفت و آمدهایی که ایجاد کرده، هنوز تغییر مثبتی در اقتصاد کشور به وجود نیاورده است. بسیاری از کشورها همچنان با احتیاط با ایران مذاکره می کنند.

صدری تصریح کرد: دولت آقای روحانی انتقادات زیادی از واردات دولت قبل از چین انجام داده اما متاسفانه عملکردی که از خود به جای گذاشته باعث شده که وابستگی ما به کشور چین بیشتر شود. هنوز خبری از کشورهای مطرح دنیا در مبادلات تجاری ما نیست.

وی با بیان این مطلب که " دولت در تصمیمات خود ثبات ندارد " به نسیم آنلاین عنوان کرد: دولت تا به حال سه بار قیمت برخی از کالاهای اساسی مانند شیر را افزایش داده در حالی که بسیاری از مردم با کاهش قدرت خرید رو به رو شده اند. طبق آمارها نزدیک 60 درصد شیر و مواد لبنی که تولید می شود و به مراکز عرضه آورده می شود، برگشت می خورد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: خرید کالاهای بی کیفیت و قیمت ارزان مانند کالاهای چینی ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است، زیرا یکی از عوامل موثر بر افزایش واردات از چین کاهش قدرت خرید مردم در دو سال و نیم گذشته است.

صدری بیان کرد: در حال حاضر دولت برای اینکه جهش در بازار ایجاد کند به دنبال تحریک تقاضا است که در خودرو این کار را انجام داد، ولی در بخش لوازم خانگی با وجود وعده های فراوان هنوز نتوانسته به مردم کارت خرید کالا اعطا کند. به نظر می رسد این طرح اگر اجرا هم بشود چندان موفق نخواهد بود. زیرا پرداخت اقساط آن که حدود یک میلیون تومان است  و برای مردم که درآمد در این حدود دارند چندان ممکن نیست.

وی با انتقاد از تیم اقتصادی دولت به نسیم آنلاین خاطرنشان کرد: تصمیمات تیم اقتصادی آقای روحانی عجولانه و غیر کارشناسی است. از عمر دولت آقای روحانی حدود یکسال مانده و طبق اعلام وزارت کشور از مهرماه کارهای انتخابات سال 96 آغاز خواهد شد و از دی ماه هم رسما فضای کشور به سمت انتخاباتی شدن می رود، بنابراین عملا عمر مدیریتی دولت آقای روحانی تنها یک سال باقی مانده است و ایشان باید تصمیمی اساسی در یک سال پیش رو بگیرند.

این اقتصاددان عنوان کرد: اخیرا مقام معظم رهبری علاوه بر نام گذاری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، به چند نکته در این زمینه اشاره کرده اند که از جمله آنها کیفت بالای تولیدات داخلی و لزوم سرمایه گذاری است، در حالی که این مسائل در بودجه 95 لحاظ نشده است. با این وجود دولت آقای روحانی باید تغییراتی در بودجه 95 و لایحه برنامه ششم ایجاد کند.

ارسال نظرات